Vstup Prahy do Asociace cykloměst nesmí být pouze formální, varují experti

Vratislav Dostál

Přestože experti přivítali vstup hlavního města do asociace cykloměst, upozorňují, že bez změny přístupu k podpoře cyklodopravy nebude mít žádný efekt. Primátora upozorňují na chaotické zlepšování podmínek pro jízdu na kole.

Praha se rozhodnutím Zastupitelstva hlavního města zapojila do Asociace cykloměst. Experti krok přivítali, upozorňují ale, že nesmí být pouze formální. „Toto rozhodnutí odpovídá potřebám Prahy, nesmí ale zůstat jen v deklarativní rovině, kdy se nakonec pro rozvoj městské cyklistiky neudělá téměř nic,“ říká Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.

Na primátora Prahy Tomáše Hudečka z TOP 09 se proto formou otevřeného dopisu obrátil více-president Evropské cyklistické federace Daniel Mourek a řada neziskových organizací. V dopise se poukazuje na řadu problémů: Rozpočet na bezmotorovou dopravu je dlouhodobě nedostatečný, realizace ucelené sítě cyklotras včetně dořešení konkrétních průjezdů v centru města je stále v nedohlednu a město ani nestimuluje kampaně na podporu každodenní dojížďky do práce.

Signatáři dokumentu, pod nímž je podepsána také iniciativa Auto*Mat, magistrát vyzývají, aby zjednal nápravu a zasadil se o důsledné plnění Koncepce rozvoje cyklistické dopravy hl. m. Prahy přijaté v roce 2010.

„Ta předpokládá dosažení podílu cyklistiky na přepravních výkonech města do roku 2020 v řádu pěti až sedmi procent. Toto odpovídá současnému modal splitu Vídně, která v posledních třech letech, na rozdíl od Prahy, masivně investovala do cyklistické infrastruktury i propagace cyklistiky a hostila i prestižní světovou konferenci o cyklistice Velo-city. Se současným tempem hlavní město tento závazek nesplní,“ uvedl Daniel Mourek, více-president Evropské cyklistické federace, Nadace Partnerství.

Všichni podepsaní nabízí městu také pomoc při zlepšování podmínek uživatelů kol v hlavním městě. Iniciativa Auto*Mat také reaguje na čtvrteční prohlášení Prahy o přípravě bikesharingového programu. „Sdílená městská kola jsou skvělá věc a Praha je jednou z posledních evropských metropolí, která je nemá. Bikesharing rozšíří okruh lidí používající v centru kolo i o ty, kdo by po něm jinak nesáhli. Kola v ulicích jsou současně nejlepší reklama na městskou cyklistiku,“ komentuje Vratislav Filler.

Iniciativa nicméně tvrdí, že bikesharing odhalí v plné nahotě, jak špatně je centrum Prahy pro jízdu na kole uzpůsobeno. „Bikesharingová stanice uprostřed spleti jednosměrek bude k ničemu, protože se k ní prostě nikdo nedostane. Jestli se na Praze 1 pro kola nezobousměrní odhadem dvacet ulic, hrozí bikesharingu ostuda kvůli hromadnému porušování předpisů jeho uživateli,“ varují experti.