Středoevropská výstava za cenu ojetého auta?

Alena Zemančíková

Na galerii Středočeského kraje v Kutné Hoře bylo podáno trestní oznámení kvůli nezvykle vysoké dotaci na výstavu Europa Jagellonica. Projekt si dotaci zasluhoval, byl totiž unikátní.

Předesílám, že do pozadí dění v galerii Středočeského kraje v Kutné hoře nevidím a že vycházím jen z článku v Právu z 23. listopadu. Jeho sdělení mi však připadá tak podivné, že se o svůj dojem potřebuji podělit.

V článku se píše, že na galerii Středočeského kraje v Kutné Hoře bylo podáno trestní oznámení kvůli nezvykle vysoké dotaci na výstavu Europa Jagellonica, která se konala v kutnohorské bývalé jezuitské koleji, ale také v kutnohorských chrámech a vlastně v celém městě. Patřila k ohromujícím kulturním zážitkům toho roku, objevilo se na ní mnoho děl, která byla zapůjčena z jiných zemí — z Polska, Maďarska, Litvy, Slovenska, Chorvatska, kde všude vládli Jagellonci — a samozřejmě z mnoha sbírek v České republice. Některá ta díla byla restaurována, jmenovitě obraz, který jsme mohli vidět na oltáři gotického kostela Na Náměti. Ten se svou zvláštní úchvatnou barevností stal i hlavním motivem na plakátech a propagačních materiálech.

K výstavě byly vydány publikace, natočen film (nebo více filmů), pracovalo na ní nevím kolik odborníků od učenců a umělců po dělníky při instalaci, nedovedu si vůbec představit, kolik stálo pojištění a zabezpečení exponátů.

A teď se dočtu v Právu v souvislosti s trestním oznámením, že ministerstvo kultury vyhodnotilo původní žádost o dotaci a přiřklo tomuto středoevropskému projektu 300 000 (?!) korun, což prý je, podle článku v Právu, obvyklá částka pro regionální muzea a organizace.

Rozumíte tomu a připadá vám to normální? Někdo připraví takový projekt, pečlivě ho popíše, jistě při tom zdůrazní, že jde o kulturní fenomén přesahující území nejen kraje, ale i státu, pojmenuje to Jagellonská Evropa — a ministerstvo kultury se rozhodne, že pro regionální muzeum uvolní 300 000 korun.

Jistě se prostředky na financování výstavy skládaly z různých zdrojů, bezpochyby přispěly i spolupořadatelské země a instituce a hodně dal Středočeský kraj (David Rath, tehdejší hejtman, viděl v Kutné Hoře reprezentativní středočeské kulturní centrum a v tom smyslu se angažoval, pak se po jeho zatčení na poslední chvíli přetiskovaly pozvánky, aby na nich nebylo jeho jméno, a někteří sponzoři odstupovali od smluv).

Úvaha, že výstava se bude mnohem lépe vyjímat v Kutné Hoře než v Praze, byla správná, vždyť roku 1471 byl v Kutné Hoře zemskými stavy zvolen první český král z rodu Jagellonců Vladislav II. 

A český stát se rozhodne, že 300 000 na takovou akci musí stačit.

Pak se ministerstvo kultury nějak vzchopilo (to asi, když vidělo ten úspěch a slávu) a přidalo GASK ještě deset milionů — a těch se teď týká to trestní oznámení.

V roce 2012 nejen Kutná Hora, ale Čechy vůbec touto výstavou kulturně žily, kdo se na ni vypravil, mohl si utvořit výmluvný obraz o nádherném pozdně gotickém městě a jeho rozkvětu, žasnout nejen nad mistrovskými díly Lucase Cranacha, Mistra Litoměřického oltáře, Veita Stosse, Mistra IP, Mistra žebráckého Oplakávání, Mistra zvíkovského Oplakávání, Hanse Krella, Bernharda Striegera, Hanse Holbeina st., Monogramisty MS, Pavla z Gdaňska a Pavla z Levoče, ale i nad vnitřní výbavou chrámu svaté Barbory, dílem pozdně gotických kameníků a anonymních mistrů nástěnných maleb, mohl i sklonit hlavu nad skromným náhrobním kamenem malíře Petra Brandla v kostele Panny Marie na Náměti a těšit i bavit se méně skvostnými, přesto však krásnými votivními obrazy, vedutami, portréty měšťanů, postavami horníků, kamennými krajkami a chrliči a kdoví čím ještě — nám na to ani celý jeden den nestačil.

V článku v Právu se nepíše, kdo trestní oznámení podal. Možná byl veden přesvědčením, že státní dotace mají procházet korektním a transparentním posouzením příslušnou komisí, jejíž závěr má být respektován. Taky bych si to přála, jestli něco nesnáším, tak je to leštění klik a dožebrávání se dodatečných a opravných, mimosystémových opatření. Ale kdybych dostala na tak obrovský projekt 300 000 a nechtěla zklamat spolupracovníky a zahraniční partnery, asi bych taky chodila a mořila a lecjakou kliku přeleštila, aby se proboha ti lidé na ministerstvu kultury vzpamatovali a připsali akci odpovídající příspěvek.

Těch deset milionů ze státního rozpočtu na této výstavě nebylo prošustrováno, návštěvník tam neviděl ani předražený flanc, ani nekvalitní práci. A těch původních 300 000 dotace z doby, kdy ministerstvo kultury ČR vedl Jiří Besser? Nebo už Alena Hanáková? či kdo tam byl předtím — Václav Riedlbauch nebo Václav Jehlička? - mě vede k tomu, že se nejen připojuji k výzvě předsedovi ČSSD, aby nepouštěl z rukou ministerstvo životního prostředí, ale také apeluji, aby nedopustil, aby bylo ministerstvo kultury obsazeno znovu jako nějaká zbytková trafika, v níž je možno dělat nekompetentní rozhodnutí, jejichž náprava pak vynese policejní vyšetřování.

A budu velice vděčná za jakékoli doplňující informace.