Bém jako dobrovolník? Auto*Mat: Bude těžké najít pro něj vhodnou práci

Vratislav Dostál

Exprimátor Prahy prohrál s iniciativou sázku. Ta teď stojí před dilematem: Co s člověkem, pro kterého jsou veřejné miliardy na vícepracech nezajímavou položkou a snad vše, na co sáhl, se ukazuje jako malér?

Přes patnáct let čeká hlavní město na slibovanou úlevu od tranzitní dopravy, kterou měl poskytnout tunelový komplex Blanka, mohutně propagovaný někdejším primátorem Prahy Pavlem Bémem. K nejsilnějším odpůrcům stavby patřila iniciativa Auto*Mat. Další a další problémy spojené s tunelem ji dávají za pravdu a ukazují, že se jedná o největší pražský průšvih posledních deseti let. Navíc stále není jasné, kolik let potečou peníze do zakonzervované stavby.

Že se Blanka prodražila je jasné. Iniciativa ale připomíná, kterak Pavel Bém všechny výroky o navyšování ceny systematicky odbývá. Podle něj se nic neděje. Donedávna si vystačil s tím, že ještě nebylo uzavřeno účetnictví. Z původně prezentovaných jednadvaceti miliard se stalo miliard šestatřicet. A ještě není konec.

Pražský exprimátor nyní dokonce bagatelizuje prodražení tunelu vícepracemi jako nicotné. „Nevíme, jaká částka je pro exprimátora významná, když už ne několik miliard na vícepracech,“ podotýká Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.

Nebýt Blanky, mohla mít Praha, připomíná iniciativa, vyřešenou spoustu dopravních problémů levnějším a efektivnějším způsobem. Už jen za sedm miliard utracených za vícepráce na Blance by Praha mohla mít mimo jiné 500 nových bezpečných přechodů, sto rekonstruovaných světelných křižovatek, nové železniční zastávky a tramvajové trati, které zoufale potřebuje. Co teprve, kdyby se Blanka nezačala stavět?

„Kvalitní dopravní obsluhy je možné dosáhnout mnohem efektivněji a levněji. Navíc tyto projekty rychle zastarávají a nejsou schopné reagovat na změnu dopravního chování účastníků provozu. Proč asi?“ zamýšlí se Filler.

Podle iniciativy Bém prohrál, a to nejen jako primátor, který nebyl schopný vést město k rozvoji a otevřít jej lidem, nýbrž i jako člověk. „V roce 2007 se s námi vsadil, že pokud se Blanka prodraží, odvede padesát hodin veřejně prospěšných prací. Za nás ale musíme říci, že si vůbec nejsme jisti, zda po něm chtít splnění slibu. Nevěříme, že pro něj najdeme práci, kde by nic nemohl zkazit,“ směje se Filler.

Na Bémův tunel lží podle něj nepotřebujeme čekat. „Chceme-li lepší město, můžeme se do toho pustit už nyní — začít lze zlepšováním veřejných prostranství v celém městě a humanizací magistrály,“ připomíná Auto*Mat.