Zástupce ombudsmana: Odpolední spánek dětí v mateřských školách není povinný

Vratislav Dostál

Zástupce veřejného ochránce práv se zabýval dotazem, který poukazoval na praxi školek po obědě děti uložit na lehátko, kde musí devadesát minut ležet, i když nespí. Mají pak mnohdy problém usnout večer.

Zástupce veřejného ochránce práv Stanislav Křeček se zabýval otázkou, zda mohou učitelky v mateřské školce nutit děti po obědě spát nebo ležet v postýlce. Podle stěžovatelky se totiž děti, obzvláště ty přirozeně aktivní, odpoledním nuceným spánkem zbytečně utlumují. Údajně by před poledním spánkem daly přednost nějaké klidné činnosti.

Veřejný ochránce práv nemůže přímo zasahovat do výchovných a vzdělávacích kompetencí mateřské školy. Odkázal proto stěžovatelku na Českou školní inspekci (ČSI), která je oprávněna kontrolovat režim spánku dětí ve školkách.

ČŠI ihned zahájila kontrolu a vysvětlila stěžovatelce, jak má správně probíhat vzdělávání, co se týká odpočinku dětí po obědě. Spánek a odpočinek upravuje Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, v němž je explicitně uvedeno následující:

„V denním programu je respektována individuální potřeba aktivity, spánku a odpočinku jednotlivých dětí (např. dětem s nižší potřebou spánku je nabízen jiný klidný program namísto odpočinku na lůžku apod.). Donucovat děti ke spánku je nepřípustné.“

Křeček připomněl, že ředitelé mateřské školy jsou odpovědni za dodržování citovaného Rámcového vzdělávacího programu. Mají-li proto rodiče za to, že program školky v tomto bodě není dodržován, mohou si písemně stěžovat, případně požádat Českou školní inspekci o kontrolu.

Nejsou-li rodiče spokojeni s výsledkem kontroly, mohou podat podnět ochránci vůči postupu ČŠI. V tomto případě ČŠI podle Křečka postupovala správně, když provedla kontrolu a vyzvala školku ke změně praxe.

    Diskuse
    September 25, 2013 v 10.00
    O jakých samozřejmostech ve školství bude rozhodovat ombudsmanˇ?
    Vše je otázka základního nastavení vztahu škola - dítě -rodič - platné zákony pro ZŠ a MŠ. Kolik tisíců komentářů bude muset dát ombudsman nebo pan Křeček ke školství? Kolik tisíců dobrozdání tazatelům bude dávat Česká školní inspekce? (která mimochodem snad zastupuje roli MŠMT téměř ve všem čem?). Je to jednoduché, stačí abychom my rodiče, učitelé a ředitěelé škol dodržovali a hlavně dále rozvíjeli demokratické nastavení školství. Co například kdyby ombudsman musel rozhodovat o tom, že učitel ZŠ nemůže bez dohody s dětmi a rodiči nutit děti, že budou doma dělat domácí úkoly ? No samozřejmě, že bez dohody to nejspíš nemůže, v zákoně domácí úkoly nejsou ani zmíněny, nepotřebujeme snad ombudsmana, aby nám došlo, že škola je "naše" a je zejména o dobré spolupráci učitel, dítě, rodič.
    September 25, 2013 v 20.13
    Taky mi přijde na hlavu, aby to řešil ombudsman, zejména takto zdeúředně. Na podnět musí reagovat, jistě, ale nestačilo by, kdyby do té školky zavolal a zkusil to nějak po lidsku urovnat?
    Mám dojem, že už se už většinou zavedlo, že některé děti ve školkách spí, jiné ne a ten systém předškolního vzdělávání se kvůli tomu nezhroutil. Za mého dětství všechny děti musely spát nebo aspoň mít zavřené oči, kdo je otvíral, tomu na oči položili papírový ubrousek. Dokonce si snad děti do těch ubrousků dělaly dírky, ale to byla asi jen moje dětská fantazie.