Volte podle pohledu stran na vás a vzdělávání

Důležitým kritériem pro rozhodování ve volbách může být postoj stran ke vzdělávání. Cílem politiků by mělo být, aby další generace dokázaly žít společně na jedné planetě, aby naše děti, až dospějí, dokázaly mít rády druhého člověka.

Uvažujete na pravolevé škále nebo konzervativní x liberální? Možná to nejsou zdaleka nejdůležitější škály, na kterých se můžete rozhodovat koho volit. Co třeba se rozhodovat podle všímavosti stran k občanským iniciativám a k jejich pohledu na člověka a na jednu z nejdůležitějších oblastí politiky: na podporu vzdělávání?

Před dvěma lety vznikla občanská iniciativa proti tehdejší vládou zaváděné nové povinnosti všech českých rodičů a žáků – proti plošnému testování žáků v základních školách Českou školní inspekcí. Více o smyslu iniciativy zde.  

Iniciativě rodičů, která vznikla zcela občansky zdola, bez jakékoli finanční a jiné podpory od kohokoli, se povedlo oživit diskusi mezi lidmi, rodiči, učiteli, řediteli škol, odborníky a úředníky. Podařilo se jí upozornit na nebezpečí primitivního značkování dětí na chytřejší a hloupější pro potřeby jejich využití jako „lidských zdrojů“.

Občanskou iniciativu proti zavádění plošného testování žáků pátých a devátých tříd výrazně podpořila Strana Zelených a Piráti, otevřený dopis rodičů podepsala Táňa Fischerová (Změna). Částečně podpořila iniciativu i ČSSD. Pro zavedení plošného testování žáků byly všechny vládní strany, které si to daly do Programu vlády: ODS, TOP 09 a VV (adoptováni Úsvitem Tomia Okamury).

Z opozičních stran se pro zavedení plošného testování a proti iniciativě vyjadřovali politici KDU-ČSL a KSČM. Reakce SPOZ a ANO na tuto problematiku nebyla a není známá, dá se jen odhadovat ze silných gest „vůdců“ těchto dvou stran.

Pro mne jsou volby jednoznačné, existuje tu hranice mezi stranami, které mají tendenci řídit lidi a jejich děti jako ovce a pak strany, které vás vnímají jako člověka. Sledujte strany jestli:

•Jste lidé pouze ve smyslu „lidských zdrojů“ nebo vás respektují jako tvůrce svého života a našeho společného světa?

•Podporují občanské iniciativy nebo nabízí tvrdou ruku v různých víceméně ultrapravicových nebo totalitních podobách?
•Je cílem vzdělávání masa ovcí nebo pomoc dětem a mladým lidem, aby dokázali být svébytným tvůrcem světa a nejen jeho konzumentem?
•Je cílem stran vzdělávat děti být sebevědomými a kreativními lidmi s vlastním názorem a sebeúctou a zároveň s úctou k druhým lidem a odlišnostem a respektem k jiným názorům?
•Které strany radostně podporují přitvrzování u státních maturit, kde se „zdroje“ selektují a neztrácí se čas rovnými šancemi? 
•Které strany podporují selekci a uzavírání vzdělávací cesty dětem s různým znevýhodněním? 
•Které strany by nejraději předali střední odborné školy firmám, aby se rychle vytvářely místo lidí se zájmem o dění kolem sebe, jen mechanicky pracující „lidské zdroje“ nebo „stroje“?

Cílem politiků v oblasti vzdělávání by mělo být, aby vůbec další generace ještě dokázaly žít společně na jedné planetě, aby naše děti, až dospějí, dokázaly mít rády druhého člověka. Aby pochopily, že svět tvoří ony a byly na to hrdí, aby přestaly likvidovat planetu. A která strana aspoň chápe tyto základní, naléhavé, jednoduché a přitom zanedbávané cíle?

Já mám v těchto volbách na výběr pouze ze čtyř subjektů: Strana Zelených, Piráti, Změna a ČSSD, co vy?

A co si myslíte vy? Diskuse (16 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.

Fotka_web_jpg

Petr Chaluš - konzultant ve vzdělávání

A co vy? Úterý, 10.Září 2013, 09:17:26

Rád i více do hloubky budu zde odpovídat a diskutovat o tématech v článku, děkuji vám za jakékoli případné příspěvky do diskuse

Jam

Luděk Švehla - vývojový pracovník, Praha 4

Pro začátek Úterý, 10.Září 2013, 11:35:20

zkuste pane Chaluši odpovědět na mé otázky naší diskuse zde http://www.denikreferendum.cz/clanek/16312-lide-povazuji-kvalitu-ceskeho-skolstvi-za-prumernou

Fotka_web_jpg

Petr Chaluš - konzultant ve vzdělávání

Informace pro vás Luďku Úterý, 10.Září 2013, 11:47:4

Ano, budu rád pokračovat i v diskusích pod dalšími články zde v Deníku referendum. Vaše otázky, co tam pokládáte jsou zajímavé, také se vám chystám nějaké položit :-)

Jam

Luděk Švehla - vývojový pracovník, Praha 4

Úterý, 10.Září 2013, 11:56:34

Nevzpomínám si, že bychom si tykali, ale je to zřejmě výsledek moderního školství.

Fotka_web_jpg

Petr Chaluš - konzultant ve vzdělávání

Já jsem výsledek socialistického školství :-) Úterý, 10.Září 2013, 12:51:12

Vážený pane Švehlo, omlouvám se vám, myslel jsem, že v Deníku Referendum je možné mezi přispěvateli a komentátory si vykat s použitím křestního jména, tak jak jsem dosud činil a již nebudu.

David Unger - psycholog, Rataje u Kroměříže

Liberální autoritářství Úterý, 10.Září 2013, 20:25:36

Pokud uvažujete takto černobíle ("tendence řídit lidi a jejich děti jako ovce" vs. vnímání jako člověka, "zdroj" vs. "stroj"), tak se příliš nelišíte od pojetí my x oni jako ve většině autoritářských režimů.

Petr Hlávka - učitel, Rokycany

Jiný pohled Úterý, 10.Září 2013, 22:00:58

Určitě zajímavá kritéria stran, podobně mohou být obnažovány strany pohledem učitele, kam dovedly české školství.
Někde se asi neshodneme (státní maturity), jinak s Vašimi naznačenými preferencemi souhlasím.

Fotka_web_jpg

Petr Chaluš - konzultant ve vzdělávání

děkuji za komentáře Úterý, 10.Září 2013, 23:30:25

Pane Ungere ano, jde mi o to nebýt jako ti, pro které jsem anonymní oni.

Fotka_web_jpg

Petr Chaluš - konzultant ve vzdělávání

děkuji za komentáře Úterý, 10.Září 2013, 23:41:8

Pane Hlávko, jste první, kdo zde "naznačeně" souhlasí :-) A maturity v produkci potřebám žáků a učitelů odtažitého superúřadu Cermat se vám zdají jaké? Ještě jednou děkuji za podporu a dobrou volbu přeju vám, i sobě.

Fotka_web_jpg

Petr Chaluš - konzultant ve vzdělávání

Ohlas na článek od jednoho kamaráda z IT profese Středa, 11.Září 2013, 11:06:16

Tom mi napsal: "... uz dnes mame auta, ktera se sama ridi a hlasem ovladane aistenty v mobilech ... do 20 let tu mame umelou inteligenci a veskere vzdelani nam pak bude na p**.... na 90% budou podstatne uplne jine znalosti a dovednosti nez ty, ktere se ucime ve skolach ci na vzdelavacich kurzech..." Tak díky Tome a i tobě přeju dobrou volbu v těchto volbách :-) To platí i pro dalších mnoho voleb, osobních rozhodnutí a našich občanských iniciativ, máš pravdu svět se mění a aby nás nepředběhl, tak navrhuju: tvořme ho my a hned.

Fotka_web_jpg

Petr Chaluš - konzultant ve vzdělávání

Děkuji za další názor emailem - ze starší generace :-) z mé rodiny Středa, 11.Září 2013, 12:43:24

Cituji a děkuji "...Co má hodnotu po staletí jsou dovednosti. Když něco dovedeš (umíš), žiješ. Jak dostat alespoň předpoklady pro dovednosti (v širokém spektru) do výuky na školách? ..." Ano čtěte volební programy, jestli strany prostřednictvím vzdělávací politiky podpoří děti v klíčových dovednostech pro život.

Michael Kolařík - Student, Ostrava

Pane Chaluši, Středa, 11.Září 2013, 13:32:41

nemohl byste najít postoje antagoničtější, než ty, co vám přišly e-mailem.

Ten první mi evokuje Bradburyho. Máme Google, budeme mít UI, to co se učíme, nebudeme za 20 let potřebovat... Tak na co škola? Já myslím, že škola by měla dát tolik znalostí a dovedností, aby si člověk mohl vydobýt nezávislost na všech těch umělých myslích, co na nás čekají. A které to jsou? Kritický přístup každopádně. A z toho ostatního? Cokoli. Klasická literatura, kvantová fyzika, praní na valše. Ale to neobsáhne nikdo. Tak co tedy učit? Spolupracovat. Myslet dohromady a zároveň každý sám. To znamená všeobecný rozhled (společný základ) a osobní specializaci.
Ani nevíte, jak se snažím sem napsat nějaký konstruktivní návrh. Ale nejde mi to, vidím dva nezbytné a přitom protichůdné nároky. Nezbývá mi, než ten úkol přenechat těm, kteří jsou k němu kompetentnější.

Fotka_web_jpg

Petr Chaluš - konzultant ve vzdělávání

Pane Kolaříku, skvělý komentář :-) Středa, 11.Září 2013, 13:53:59

Antagonismus k mému článku není třeba hledat, je ho všude spousta. A nakonec vy jste jeden rozpor sám dobře napsal: všeobecný základ nebo osobní specializace? Odpovím otázkou: Jsou o vaší otázce politické strany vůbec ochotné přemýšlet a které? A přenechávat cokoli se týká vás kompetentnějším, to bych nedělal, např. politika se týká každého člověka a je otázka kdo je v ní kompetentnější, možná právě jedině my všichni, když se do ní zapojíme my všichni. A i v oblasti školství bych si být vámi nejdřív ověřil, že ti "specialisti" - učitelé, ředitelé, úředníci, vědci a pod. jsou lidé s "všeobecným rozhledem", že jsou to vůbec lidé, že vám opravdu mohou v něčem pomoci. Mnozí z nich ano a zdaleka ne každý z nich. A také ten váš rozpor, který jste popsal je důkazem o jisté vaší kompetenci v "specializované" vědě - pedagogice. Můj přítel Tom tak trochu rezignuje na možnost obsáhnout čím dál větší vědění, v tom je antagonistický ke mě, já věřím, že určitou formou můžeme veškeré vědění obsahnout každý (nebo musíme).

Fotka_web_jpg

Petr Chaluš - konzultant ve vzdělávání

pribeh maturit pokracuje Čtvrtek, 12.Září 2013, 06:15:14

http://www.rozhlas.cz/zpravy/politika/_zprava/u-opravne-pisemne-casti-maturity-propadlo-vice-nez-40-procent-studentu--1256268

Václav Velčovský - analytik

Jde o víc Čtvrtek, 12.Září 2013, 18:41:25

Domnívám se, že v textu Petra Chaluše jde o víc, než co naznačují diskutující přede mnouí. Jde o filozofii vzdělání/vzdělávání a o jeho místo ve společnosti (viz Keller: Vzdělanostní společnost).
Základní pedagogické dilema je, že vzděláváme teď pro to, co přijde, ale kloudně nevíme, co přijde. Toto dilema řeší současné školství příklonem k bezbřehému pragmatismu, k pojetí člověka jako lidského zdroje a k absolutní ekonomizaci a nutné kvantifikací veškerých hodnot.
Nastala tato situace nezájmem společnosti? Nebo manipulací elit? Nebo postmoderním neúspěšným hledání identity? A proč v jiných státech EU takto silně nenastala?

Fotka_web_jpg

Petr Chaluš - konzultant ve vzdělávání

Díky Václave za názor, přidávám o co mi ještě jde Pátek, 13.Září 2013, 09:09:5

Jde mi o bazální cíle státu v oblasti vzdělávání v současném světě a jde mi o to, která ze současných stran kandidujících do sněmovny má vůbec snahu pochopit souvislosti mezi vzděláváním, politikou a životem každého z nás. Zejména jde o životy našich dětí, které tak "samozřejmě" právě školou a vzdělávacím systémem ovlivňujeme a všichni za to neseme odpovědnost. Je kolem nás mnoho proudů a myšlenek a právě v článku vyjmenované strany se zajímají o různé myšlenky, snaží se o moderní demokratické myšlení v oblasti vzdělávání a tedy tím ukazují o sobě, že mají v sobě známky něčeho "demokratického" a jiné strany buď oblast ignorují nebo jak říkáš pragmaticky zjednodušují nebo dokonce využívají pro "totalitní" řízení mas lidí. Je důležité v těchto volbách odhalit lhostejné a totalitně smýšlející strany a nevolit je, zároveň jim přeju ať najdou potenciál k "demokratizaci" svých cílů a ideí. Věřím před volbami Zeleným, Pirátům, Změně a ČSSD na základě jejich reakcí a programů, že oni mají aktuálně potenciál zlepšit vzdělávací politiku státu.

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.