Silnice z Brna na Vídeň prohrála další soudní spor

Vratislav Dostál

Městský soud v Praze zrušil na základě žaloby Ekologického právního servisu svým rozsudkem výjimku k zásahu do biotopů sedmnácti zvláště chráněných druhů organismů v úseku Pohořelice — Ivaň.

Silnice R52 z Pohořelic do Mikulova prohrála další spor. Městský soud v Praze na základě žaloby Ekologického právního servisu svým rozsudkem zrušil výjimku k zásahu do biotopů sedmnácti zvláště chráněných druhů organismů v úseku Pohořelice — Ivaň.

Stejný soud již v dubnu zrušil podobnou výjimku pro úsek Perná — Mikulov. Všechna územní řízení by se tak měla zastavit. Silnice R52 není ani v územních plánech kraje, Pohořelic, Pasohlávek, Perné a Bavor.

„Soud podruhé uznal, že ministerstvo životního prostředí postupovalo nezákonně, jestliže nejprve v květnu 2005 vydalo stanovisko EIA pro variantu R52 přes Mikulov a následně v květnu 2006 vydalo stanovisko SEA pro územní plán Břeclavska s koridorem na Mikulov, aniž byly posouzeny i jiné koridory. Správně se mají nejprve hodnotit různé koridory a až pak varianty,“ vysvětlil předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle rozsudku Správa Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Pálava i ministerstvo životního prostředí označily převahu veřejného zájmu pro úsek Pohořelice — Ivaň nad zájmem ochrany dotčených biotopů nezákonně, neboť odkázaly na nezákonné hodnocení vlivů na životní prostředí jen koridoru z Brna na Vídeň přes Mikulov.

„Bez nového hodnocení různých koridorů silnice na Vídeň nelze vydat nejen zrušené výjimky, ale ani jedno územní rozhodnutí pro všechny tři úseky silnice R52 z Pohořelic ke státní hranici, takže její schvalování jde podle našeho očekávání na dva až tři roky k ledu,“ uvedl Patrik v tiskovém prohlášení.

Za pravdu mu dává také stavební úřad v Pohořelicích, který ze čtyř územních řízení pro úseky R5204 a R5205 z důvodu absence Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje již dvě řízení pro úsek R5204 letos zastavil.

Další dvě územní řízení a jedno pro úsek R5206 zatím probíhají. S výstavbou silnice R52 Pohořelice — Mikulov do roku 2020 přitom nepočítá Sektorová dopravní strategie, která se nyní hodnotí z hlediska vlivů na životní prostředí.

„S obcemi opakovaně žádáme, aby se při schvalování nových Zásad územního rozvoje objektivně posoudila i alternativní silniční koncepce kraje, která se silnicí R52 na Vídeň přes Mikulov nepočítá, neboť by její funkci převzal koridor z Vídně kolem Břeclavi a dále po silnici R55 až do Otrokovic,“ uzavřel Patrik.