Nový výtah

Patrik Eichler

Na přidělení městského bytu čeká ve Varšavě pět tisíc rodin. Za dvě miliardy zlotých na výstavbu národního fotbalového stadionu by bylo možné postavit městských bytů deset tisíc.

Na varšavském hlavním nádraží je nový výtah. Dostanete se s ním z podzemního peronu do haly. Můžete ho použít kdykoli. A je jedno, zda cestujete nalehko, s objemným zavazadlem anebo třeba na vozíku. Sám jsem na varšavském hlavním nádraží výtah nikdy nepotřeboval a ani nehledal. Jak ale píše Gazeta Wyborcza, do dnešní rekonstrukce jste ho mohli použít jen, když jste měli viditelné postižení. A zájem o cestu výtahem jste museli ohlásit osmačtyřicet hodin předem.

Varšavské hlavní nádraží prošlo rekonstrukcí před mistrovstvím Evropy v kopané, které se v Polsku a na Ukrajině hrálo na začátku léta 2012. Sám jsem nejvíc ocenil, že na sklo-ocelové budově z první poloviny sedmdesátých let byla tehdy umyta okna. V hale je od té doby více světla a zvenku se nádraží ve slunečním světle tmavomodře leskne. Zevnitř si pamatuji pokladny na různé typy jízdenek, drogerii, několik trafik a několik hezkých, ale prázdných skleněných kukaní určených k pronájmu na drobné obchůdky. Před rekonstrukcí bylo na nádraží několik bankomatů, na podzim jsem tam marně hledal byť jen jediný.

Na varšavské hlavní nádraží přijíždíte pod zemí, v podzemí (jako třeba v Berlíně) jsou i nástupiště. A tak člověk ocení, že v tiskové zprávě, kterou Polské státní železnice, a. s. ohlásily, že uvádějí do provozu výtah, se píše i to, že letos opraví také deset ramen jezdících schodů. Jeden výtah stojí podle jiných zpráv v polském tisku 200 tisíc zlotých (1,2 milionu korun). Rekonstrukce nádraží mezi lety 2010 až 2012 stála 48 milionů zlotých (300 milionů korun).

Hned u vlakového nádraží je pak ústřední autobusové nádraží městské hromadné dopravy, zastavuje tu několik tramvajových linek a daleko není ani na metro. Jen výjimečně jsem tak šel z hlavního nádraží někam pěšky, také proto, že se tam špatně přechází. A nikdy jsem pěšky nešel na národní fotbalový stadion. Trvalo by to, myslím, něco přes hodinu.

Na fotbalovém stadionu výtahy skoro jistě jsou. Otázka, která se objevuje i v tisku, ale zní, zda peníze vydané na zbourání stadionu starého a výstavbu stadionu nového nešlo využít lépe. Jeho výstavba stála dvě miliardy zlotých (12 miliard korun), podle zpráv z tisku by měl přinášet zisk v roce 2015 a do té doby ho stát bude ročně dotovat dvaceti miliony zlotých (60 miliony korun). Tedy necelou polovinou částky, kterou polské železnice vydaly za opravu hlavního nádraží, která se ovšem netýkala tamních výtahů.

A jak před časem zaznělo v jednom rozhovoru: Průměrná velikost městského bytu může být asi 50 metrů čtverečních a cena bude 4 tisíce zlotých za metr. A tak by za ty dvě miliardy zlotých na stadion bylo možné postavit deset tisíc městských bytů. A to v okamžiku, kdy na přidělení městského bytu čeká ve Varšavě pět tisíc rodin. Při průměrném počtu čtyř osob na rodinu, dodejme už sami, jde asi o třetinu kapacity národního stadionu. Která byla zatím využita jen jednou, a to při zahajovacím utkání loňského mistrovství Evropy v kopané.

Dle všeho by tedy stačil trochu menší a ne tak vybarvený a do dálky zářící stadion, aby na pár let zmizely problémy s bydlením v hlavním městě Polska. A třeba by zbylo i pár zlotých na ty výtahy, se kterými jsme dnes začínali.

A Varšavané by se měli lépe. A několik podnikatelů s betonem by beztak nezchudlo.