Všechna čest Dienstbierovi!

Jiří Dienstbier dosáhl v prezidentské volbě solidního výsledku. Jeho vystupování během kampaně je přitom velkým příslibem pro budoucnost a pro obrodu sociální demokracie. Ta ovšem proběhne snáze, pokud se Miloš Zeman nestane prezidentem.

Jiří Dienstbier nebude příštím prezidentem, přesto je v mnoha ohledech vítězem. Pro toto tvrzení existuje hned několik důvodů.

Především bylo jasné od okamžiku, kdy byl nominován sociální demokracií na prezidenta, že jelikož se svým zjevem, věkem i způsobem vystupování zcela vymyká lidovým představám o prezidentovi, jsou jeho šance na vítězství pramalé. Ačkoliv mnozí považovali při současné nepopulárnosti pravicové vlády za výhodu skutečnost, že je Dienstbier stranickým kandidátem ČSSD, ve skutečnosti bylo jeho těsné spojení s jednou ze dvou velkých stran při současné míře nespokojenosti lidí s velkými stranami handicapem.

Leckdo sice může namítnout, že stranickými kandidáty jsou i Miloš Zeman a Karel Schwarzenberg, ale zdá se, že nespokojenost se stranami se v české společnosti koncentruje na ty velké. Jinými slovy, politici spojení s malými, navíc poměrně novými stranami jsou vnímání veřejností mnohem méně jako straničtí kandidáti. Ačkoliv jak Zeman, tak Schwarzenberg měli podporu svých stran, oba vystupovali v kampani mnohem více „za sebe“, než Jiří Dienstbier nebo Přemysl Sobotka, v jejichž případě byla příslušnost k velkým stranám velmi viditelná.

Zatímco ale Sobotka a jeho ODS utrpěli debakl, Dienstbier a ČSSD uhráli velmi přijatelný výsledek. Pokud někteří staří harcovníci v ČSSD, nostalgičtí po časech opoziční smlouvy, doufali, že se stranický „disident“ Dienstbier, a spolu s ním i ti, kteří jeho kandidaturu podpořili, znemožní, mýlili se. Dienstbierův výsledek si zaslouží uznání.

Ten si zaslouží i způsob jeho vystupování. Ani v prezidentské kampani neuhýbal od svých principů a na české poměry neobvykle přímočarého způsobu vystupování. Z tohoto hlediska nemohlo být většího kontrastu, než byl ten mezi vystupováním Dienstbiera a Jana Fischera. Dienstbierovo vystupování je osvěžující i v rámci ČSSD, protože je jedním z mála politiků, který se téměř nikdy neuchyluje k taktickému kličkování ve stylu „ano, ale…“

Budoucnost ČSSD samozřejmě bude do značné míry záviset na tom, zda v druhém kole prezidentské volby vyhraje Miloš Zeman, protože jeho vítězství by posílilo ve straně lidi, pro něž je Dienstbier noční můrou. Pokud naopak Zeman neuspěje, dá se předpokládat, že kontrolu nad stranou s definitivní platností převezme anti-zemanovská skupina, v níž Dienstbier hraje důležitou roli.

Jeho výkon v prezidentské volbě z něj přitom do budoucna dělá velkou naději ČSSD, jestliže současné vedení svůj souboj se „zemanovci“ skutečně vyhraje. Pokud se strana chce postupně zbavit nálepky klientelismu a „strýcovství“, měla by Dienstbierových politických schopností mnohem více využít. Jinými slovy, Dienstbier se stal po prezidentské volbě nejviditelnějším důkazem toho, že skutečná modernizace české levice nemusí být jen utopie.

Je typické, že právě Dienstbier se ve stranickém vedení nejjasněji postavil proti podpoře Zemana v druhém kole prezidentské volby. I on je bezpochyby silně kritický k mnoha aspektům toho, co reprezentuje Karel Schwarzenberg coby představitel současné pravicové vlády, ale zároveň jasnozřivě chápe, že Zeman by byl v prezidentské funkci katastrofou nejen pro ČSSD ale i pro Českou republiku. Je osvěžující vidět politika, který má na jedné straně jasno, pokud jde o zásadní levicové a pravicové postoje, ale je schopen toto vidění takticky potlačit, protože si uvědomuje širší souvislosti.

K těm patří i to, že Schwarzenberg ve funkci prezidenta ČSSD výrazně nepoškodí, a rozhodně se nebude vměšovat do vnitrostranického dění, včetně snah současného vedení o postupnou modernizaci strany. A patří k nim i skutečnost, že s vnitropoliticky poměrně neškodným prezidentem Schwarzenbergem, jehož odchod na Hrad by navíc oslabil vládu i jeho stranu, by měla ČSSD mnohem lepší šance vyhrát příští volby.

A co si myslíte vy? Diskuse (9 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.

Petr Litschmann - M.Žižkov

připomeňme Úterý, 15.Ledna 2013, 14:37:17

že JD v otázkách pro čtenáře Ihned dnes zopakoval, že nepodpoří ani jednoho kandidáta = tedy ani toho z TOP09.

Problém ČSSD je v tom, že se mění velmi pomalu a to jen tenkrát, je-li v opozici, takže velmi pochybuji o úspěšnosti snahy o postupnou modernizaci strany v případě vyhraných sněmovních voleb příštích. Ostatně většina voličů levice na vnitřní záležitosti strany při přímé volbě prezidenta bude asi myslet jen velmi málo, domnívám se.

Vlasta Hábová - Borkovice

Zájmy strany nad zájmy občanů? Úterý, 15.Ledna 2013, 15:30:45

Tuto otázku si kladu od té doby, co čelní myslitelé ČSSD začali propagovat volbu knížete, jenž svými skutky potvrzuje svou přináležitost ke globální stínovládě (M.Morris: Co nesmíte vědět! ANCH BOOKS 2012). Kdo ohrožuje více naši svobodu i zbytky našeho majetku: Zeman nebo Schwarzenberg? A kdo má u nás zájem podporovat globální velkokapitál? Tož se perme mezi sebou dál, ještě přece bosí nejsme!

Martin Šimsa - filosof, Litoměřice

Pochvala Dienstbiera, Schwarzenberg s otazníkem Úterý, 15.Ledna 2013, 18:32:56

Jsem rád, že pan Pehe pochválil Dienstbiera, myslím, že je to pro něj cenná politická zkušenost, my měli koho volit a sociální demokracie získává perspektivního politika, o kterém se více ví ve veřejnosti. Pehe píše o vnitropoliticky neškodném Schwarzenbergovi, především ve vztahu k sociální demokracii. Myslím, že větší rizika skrývá Schwarzenbergova zahraniční politika. Jde o to, aby hájil zájmy České republiky a našich občanů a ne svého šlechtického rodu. Jenže Zemanova zahraniční politika je také riziková, zvláště když vyhlásil ochotu bombardovat Irán. Schwarzenberg mi připadá jako menší zlo, protože se spoléhám na to, že je větší a opatrnější diplomat a nechá se korigovat EU. U Zemana se obávám, že by se choval jako neřízená střela. Proto mi i v zahraniční politice vychází Schw. jako menší zlo.

Jevi_1

Eva Hájková - zapadákov

Panu Šimsovi Úterý, 15.Ledna 2013, 18:58:43

To se dopředu nikdy s jistotou neví. Václav Havel vypadal velice mírumilovně a pak podpořil to, co podpořil.

Rudolf Převrátil - překladatel a publicista

Proč by to měla mít sociální demokracie snadné? Úterý, 15.Ledna 2013, 19:35:7

Ať si také vypije, co si nadrobila v předchozí volbě prezidenta. Protože tam nedělal hlouposti a zlomyslnosti jen Zeman, ale také Špidlovo vedení ČSSD. Per aspera ad astra.

Martin Šimsa - filosof, Litoměřice

reakce Úterý, 15.Ledna 2013, 21:24:9

Paní Hájkové: jistě, nevíme to ani u jednoho. Z toho, co víme k zahraniční politice, tak Zeman vyhlásil ochotu bombardovat Irán a netají se svým odporem k islámu a muslimům, tedy tvrdší linie vůči arabskému světu než současná americká politika. Schw. nic takového nevyhlašoval, i když jsou jeho sympatie známy.

Panu Převrátilovi: Myslím, že větší hlouposti a zlomyslnosti dělal Zeman než Špidla. Možná měl být vůči Zemanovi už tehdy Špidla tvrdší a zveřejnit to, co zveřejnil nedávno. Zeman si stejně jako Klaus hraje na primadonu, které se musí všichni klanět a všichni obdivovat její úžasnou inteligenci. Mě vždy pobaví, jak řekne bonmot a rozhlíží se, jestli všichni vidí a slyší, jak je úžasně chytrý a inteligentní. Je to autoritativní osobnost - pokud se stane prezidentem, tak se máme na co těšit.

Navandru_007_ego

Jan Zilzer z Chudobince - Praha-Řeporyje

souhlasím Úterý, 15.Ledna 2013, 21:48:30

jak s Martinem Šimsou, tak s Evou Hájkovou.

Není ovšem na škodu rozlišovat mezi tím, co kdo říká, a co kdo dělá.
* Zemanova vláda po vstupu do NATO podpořila bombardování Bělehradu a dalších měst.
* Havel se vyslovil pro Bushovu válku v Iráku.
* Schwarzenberg přispěl k uznání "státu" Kosovo se zločineckou bandou na čele.

Navandru_007_ego

Jan Zilzer z Chudobince - Praha-Řeporyje

článek pana Peheho je napsán obratně Úterý, 15.Ledna 2013, 22:38:40

ale pan Pehe levici nereprezentuje - rád by se ovšem stal trojským koněm.... Podaří se mu to?

*** Doporučuju vřele spolučtenářům zamyslet se nad slovy paní Vlasty Hábové. Nikdo netrefuje do černého s takovou jistotou jako právě ona! ***

* * * * *

Všichni ti mudrlanti, kteří se snad dokonce považují za búhvíjaké pragmatiky či analytiky, jsou vedle jak ta jedle. -- Sem, nerad, počítám - jak už jsem tuším zmínil - i Petra Uhla a jeho potomstvo.

Petr Litschmann - M.Žižkov

Středa, 16.Ledna 2013, 11:31:17

Souhlasím s vámi, pane Zilzer, především v tom, že obzvláště v důsledku volby prezidenta přímou volbou občanů, se časem bude muset uvažování politologů víc a víc překlápět od snah ovlivnit volbu k nalézání způsobů jak akceptovat hlas občanů a přizpůsobit jim stranickou politiku.
Ovšem na druhou stranu, je třeba také vidět, že politika by měla odpovídat na výzvy doby, kteráž se mění a staré osvědčené metody přestávají fungovat, proto je vývoj i v politických stranách logický, má-li společnost žít v současnosti (aspoň). V této souvislosti bych rád upozornil na článek o možnostech přímé volby: http://www.kulturni-noviny.cz/nezavisle-vydavatelske-a-medialni-druzstvo/archiv/2013/3-2012/smysl-prime-volby

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.