Toyotám vyráběným v Kolíně se zasekává plynový pedál

Lucie Paseková

Majitelé vozů některých Toyot mohou v nejbližších dnech očekávat výzvu, aby přijeli do servisu na kontrolu. Toyota má totiž podezření, že u vozů vyrobených v kolínské továrně hrozí nebezpečí zaseknutí plynového pedálu.

Do servisu pozve Toyota celkem přes čtyři miliony vozů, v Evropě se jedná o 1,8 milionů aut. Toto nebezpečí se týká také zhruba 150 tisíc aut vyrobených v japonsko-francouzském podniku TPCA v Kolíně. O problému dnes informují Hospodářské noviny.

Problém spočívá v tom, že se pedál může zaseknout v sešlápnuté poloze nebo se vracet do původní polohy pomaleji, než je obvyklé, a to prý proto, že některé části pedálu jsou časem náchylné k většímu opotřebení, uvádějí Hospodářské noviny.

Takovýto rozsah stahování vozidel do servisů není běžný. Vloni pozvala Toyota skoro 1,4 milionů aut na výměnu pěnové výplně. Ford v loňském roce vyzval ke kontrolám 4,5 milionů aut, a to kvůli špatně seřízenému tempomatu. Počátkem tohoto roku stáhla také Honda 646 tisíc vozů typu Fit/Jazz a City kvůli vadnému spínači elektrického otvírání oken, který mohl způsobit požár.

Většina vozů z Kolína putuje do zahraničí. V České republice jezdí zhruba deset tisíc vozů, kterým porucha hrozí. Jedná se o modely AYGO, iQ, Yaris, Auris, Corolla, Verso, Avensis, RAV4. Svá vozidla by si měli preventivně nechat prověřit také majitelé vozů Peugeot 107 a Citroën C1, které byly vyrobeny v kolínském podniku TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile).

Automobiloví experti se shodují v tom, že pro Toyotu může mít celá záležitost nepříjemné důsledky, některé zákazníky může podle nich tato aféra odvést ke konkurenci. S „drhnoucím“ plynovým pedálem a také s vadnými brzdami měl v minulém desetiletí problém také výrobce vozů Audi, firmu pak stálo nemalé úsilí napravit si u Američanů reputaci.

Závada pedálu nebyla naštěstí v Evropě prozatím příčinou žádné nehody. V Americe ale přišlo během posledních deseti let kvůli zaseknutému plynovému pedálu o život devatenáct lidí. 

Problémem vadného plynového pedálu se zabývají i spotřebitelské svazy v USA. Také americkým zákonodárcům dochází trpělivost. Bart Stupak, poslanec Demokratické strany ze státu Michigan k tomu řekl: „Problémy s plynovým pedálem se táhnou s Toyotou dobré desetiletí a způsobily smrt mnoha lidem. To, že automobilka nedokázala přijmout nezbytné kroky, aby zabránila dalším ztrátám na životech a četným zraněním, je prostě nepřijatelné.“

V USA čelí Toyota sedmi žalobám, kdy jednotlivci požadují náhradu škody kvůli zranění nebo úmrtí rodinného příslušníka. Podle Jiřího Černého, výrobního ředitele TPCA, prozatím žádný z českých řidičů závadu nenahlásil. „U nás probíhá stoprocentní kontrola, při výstupu vozů ze závodu se žádné závady nevyskytují,“ uvedl Hospodářským novinám Černý.

Prodej problematických modelů Toyoty byl v USA pozastaven a obnoví se nejdříve ve druhé polovině února. Podle Johna Mc Eleneyho, šéfa Národní asociace automobilových dealerů, způsobí faktický stop stav na prodeje vozů Toyota dealerům vozů ztrátu zhruba 2,5 miliardy dolarů měsíčně.

Další informace:

Hospodářské noviny 150 tisíc aut z Česka musí do opravy