Řízená ztráta paměti
Věra JirousováV Galerii Hunt Kastner Artsworks na Letné vytvořila Eva Koťátková v rámci workshopu působivou instalaci, která ukazuje různé návrhy rekonstrukce, třídění a orientace, vztažené k půdorysu bydlení, příručním předmětům a osobní situaci.
Eva Koťátková (1982) studovala výtvarné umění na AVU a VŠUP v Praze, na Art Institutu v San Francisku i na Akademii umění ve Vídni; v roce svého absolutoria (2007) získala Cenu Jindřicha Chalupeckého. Její konceptuální díla často vizuálně tematizují podmínky studia, kontext pedagogického procesu anebo konkrétní životní události a děje. Autorka se v nich obrací k divákovi a interaktivní formou svých prací ho vtahuje do hry o podstatných věcech.
Hravou instalaci s řadou precizních prostorových modelů na pracovním stole doplnila Eva Koťátková o kresby a fotografie modelových situací na stěnách galerie, ale také o videodokumentaci, zaznamenávající čtyři věcné a sociálně definované akce: první cvičení s názvem Zavěšení zastihuje člověka v horizontální poloze v situaci čtení, psaní a při omezené činnosti v bytovém prostoru existenčního minima.
Ve druhé exteriérové akci s názvem Hromada může divák sledovat nepřehlednou haldu vyhozených věcí, kterou tři lidé rozebírají a postupně se z ní snaží sestavit provizorní příbytek, kde získávají předměty své nové, neobvyklé funkce a pomáhají ho zabydlet.
Ve třetím cvičení mají tři lidé za úkol jakoby na povel střídavě zaujímat pozice Sedět, stát a ležet, v nichž vytvářejí předmětně vymezené situace — pasti, do kterých jsou lapeni a uvězněni tak, že napohled připomínají nábytkovou soustavu.
Poslední dvě cvičení se soustřeďují na Rekonstrukci domova: v průběhu akce se trojice lidí se zavázanýma očima pokouší vytvořit plastický model svého domova, v další fázi pracují kolektivně a tvoří si domov redukovaný na míru vlastního těla.
Zdánlivě nevinné objekty, které zaznamenávají absurdní anebo místy ironický pohled na modely lidského chování, reflektují obecné situace, vyjmuté z reálného sociálního kontextu: Nepřipomíná vám snad klec, umístěná pod jídelním stolem, do níž je střídavě uzavírán některý z členů rodiny, stísněný prostor dřevěné ohrádky v panelovém bytě, kde je malé dítě odsouzeno dupat dokola a křikem se domáhat pozornosti rodičů?
Anebo: lidé se zabydlují s maximální úsporností v co nejtěsnějších krabicích, v nichž si budují obytný prostor; některá mobilní přístřeší tvoří schránky ve tvaru domu, které může zapouzdřený člověk uvnitř přenášet na vlastních nohou. Objekty, prostorové práce nebo videa Evy Koťátkové nám ukazují přemýšlivý postoj k aktuální „zářivé budoucnosti“, kde nás namísto existenciálního odcizení nejspíš čeká věcné řešení sociální problematiky.
Eva Koťátková / Řízená ztráta paměti
Galerie Hunt Kastner Artworks
Kamenická 22, Praha 7 — Letná
otevřeno úterý — pátek 13—18 hodin, sobota 14—18 hodin
Internetové stránky: http://www.huntkastner.com