Berlusconiho ministr propagoval McDonald’s a vyhrožoval jezuity

Italský ministr zemědělství Luca Zaia zahajoval prodej nového zboží firmy McDonald’s určeného čistě pro italský trh – hamburgeru McItaly. Kulinářský korespondent Guardianu Matthew Fort k tomu napsal svoje – a už se mu vyhrožuje jezuity.

(jp)

30.01.2010 18:00

Re226y66x_20100126

Až to sním, proměním se v jezuitu a přijdu vás do Guardianu pokřtít. Foto Internet

Matthew Fort píše do Guardianu o vaření přes dvacet let. Vede poradnu, v níž odpovídá na otázky typu „Lze zmrazit humus?“ či „Je zdravé jíst lososa čtyřikrát do týdne?“ (Mimochodem odpověď na obě zní: Nikoli.) Jeho poslední články se věnují například cyklokulinářským výletům ve Francii či teplotám kávy a vegetariánským klobáskám. Když se ale protne gastronomie s politikou, píše i o tomto průniku – a s nemenším zaujetím.

Tak se přihodilo, že Matthewa Forta zaujal Berlusconiho ministr zemědělství Luca Zaia, který se propůjčil k propagaci nové řady výrobků italské pobočky firmy McDonald’s nazvaných McItaly. Zaia se nechal vyfotit, jak se mlsně zakusuje do burgeru McItaly, v zástěře s logem nadnárodního koncernu, který je planetárním synonymem jalového jídla.

Matthew Fort v tom vidí dosud nejfrapantnější doklad o zkorumpovanosti Berlusconiho vlády: „Dovádění ministerského předsedy s mladými slečnami, obvinění z temných vazeb s podsvětím, pochybná politická spojenectví a všechny podloudné kontrakty jsou ničím vedle tohoto monstrózního aktu národní zrady,“ píše milovník dobrého jídla najatý Guardianem proto, aby svou lásku na jeho stránkách opěvoval.

„Pan Zaia může vrkat jak chce o ,doteku italských chutí pro mladé’, jak se nechal slyšet, když slupnul jeden z nových McItaliánů, tvořených ďábelskou skrumáží artičokové pomazánky, sýru asiago a salátu, které, stejně jako maso do karbanátků i housky, mají svůj původ v Itálii, ale kdyby mlčel jako jehně, udělal by líp,” pokračuje zřetelně znechucený redaktor Guardianu.

Fort připomíná, že Itálie se těší rozmanitosti stravovací kultury, jež nemá nikde v Evropě obdobu. Cituje svého přítele, který mu jednou řekl: „Pro vás cizince je potíž nám rozumět, poněvadž my Italové v dialektech mluvíme a v dialektech i jíme.“ Redaktor Guardianu se pohoršuje nad frází o „doteku italských chutí“: „Jaký humbuk! Každému je jasné, že kdyby nebyl poblíž houf fotografů, signor Zaia by se k hamburgeru ani nepřiblížil.“

Fort si všímá i symbolického významu místa, kde se mediální akce udála: v nejznámější italské pobočce McDonald’s v Římě poblíž Španělských schodů. Redaktor Guardianu připomíná, že právě otevření této pobočky podnítilo jasnozřivého Carla Petriniho a jeho přátele k založené hnutí Slow Food – Pomalé jídlo, které si klade za cíl vzdorovat gastro-globalizaci a homogenizaci a oslavovat rozmanitost, rozdílnost, osobitost a kvalitu.

Fort se pozastavuje nad tím, že italská vláda je ochotna podporovat to, co se mu jeví jako pravá antiteze italského kulturního kulinářského dědictví. „,McDonald’s mluví italsky,‘ je sice směšný reklamní slogan, a dokonce může být pravdivý,“ pošklebuje se Fort, „ale je to ten typ italštiny, kterou hovoří signor Berlusconi a jeho podařená tlupa kamarádíčků, nejsou to rozmanitá nářečí, v nichž Italové obvykle vyjadřují své osobní preference.“

Guardian dostal na článek odpověď od italského ministra, kterou uvedl pod článkem poznámkou: „Pokusíme se vás ,nevěřící levičáky konvertovat‘ – přečtěte si ministrovu odpověď.

Ministr píše, že nebyl vůbec překvapen článkem jako takovým, ale jeho opovržlivým tónem. „Levice skrze své megafony stále vyje na Měsíc a je čím dál vzdálenější reálným problémům světa, uzavřená ve své sterilní morální ortodoxii... Pro tento druh levice máme smutnou zprávu: Stalin je mrtev a jeho noha nikdy nevkročila na půdu McDonald’s,“ píše italský ministr anglickému deníku.

Luca Zaia uvádí, že burger McItaly přinese italským zemědělcům, kteří zápolí s nejhorší ekonomickou krizí od roku 1929, měsíčně tři miliony a 448 tisíc euro, navíc nabídne zákazníkům McDonald’s zdravou alternativu vyrobenou z italských surovin.

V narážce, kterou by asi u McDonald’s nečetli rádi, píše: „Doufáme, že to zákazníky přesvědčí, aby zapomněli na jalové jídlo a dali si zdravější kvalitnější alternativu. Jsme si jisti, že to půjde.“

Ministrův optimismus jej vede k následujícímu závěru: „Potom se staneme moderními jezuity a pokusíme se ‚konvertovat nevěřící’ levičáky, kteří si nikdy neušpinili své ruce na poli. Jsou to titíž lidé, kteří poté, co si zabouřili proti nám, kdož se snažíme, aby kvalitní jídlo nezůstalo jen luxusní výsadou elitních spotřebitelů, spěchají do regálů s organickými potravinami v supermarketech se svými těžkými peněženkami a lehkým svědomím.“

Redakce guardian.co.uk dopis ministra Zaii vložila do diskuse pod článkem v jeho chronologickém pořadí, tedy jako devětačtyřicátý příspěvek. Před původní text Matthewa Forta a na jeho konec doplnila link, skrze nějž se lze k odpovědi přímo prokliknout.

Další informace:
Guardian McDonald's launch McItaly burger


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.