V lednu se můžeme dočkat chaosu v daních, upozorňuje ČSSD

Vratislav Dostál

Sociální demokraté se obávají, že vzhledem k daňovému experimentování vládní koalice a průtahům, které zavinilo čekání koalice na kongres ODS, hrozí na přelomu roku 2012 a 2013 daňový chaos.

Podle předsedy nejsilnější opoziční strany Bohuslava Sobotky se může česká veřejnost po novém roce dočkat zmatků v daních. Během jednoho měsíce by totiž mohly platit dvě rozdílné sazby DPH. ČSSD slovy svého předsedy upozornila, že zodpovědnost za takový stav případně ponese ministr financí Miroslav Kalousek z TOP 09.

„Jednoznačnou odpovědnost za nezvládnutou daňovou legislativu nesou ODS, TOP 09 a ministr financí Miroslav Kalousek,“ uvedl předseda ČSSD a připomněl, že ODS a TOP 09 nejprve proti vůli ČSSD prosadily sjednocení DPH od 1. 1. 2013 na úrovni 17,5 %. Pak ale změnily názor a předložily tzv. daňový balíček, který ponechává dvě sazby DPH, ovšem v nové výši patnácti a jednadvaceti procent.

Tento návrh byl nicméně během hlasování v Poslanecké sněmovně zamítnut. Nečasova vláda se rozhodla ho předložit znovu,a to v nezměněné podobě. Současně s ním spojila hlasování o důvěře vládě. Přitom bylo od počátku zřejmé, že návrh opět zamítne sociálními demokraty ovládaný Senát a bude tedy potřeba počítat s časem, nutným na přehlasování senátního veta.

Vládní koalice přesto s hlasováním druhého návrhu daňového balíčku ve Sněmovně nikterak nespěchala. Nejspíš ani nemohla, a to vzhledem rozštěpené frakci ODS. Koalice ODS, TOP 09 a LiDEm nedisponovala ve Sněmovně jistou většinou hlasů, proto se Nečas rozhodl projednávání daňového balíčku odložit až do období po kongresu ODS. Pravicový kabinet tak ztratil další týden.

Podle informací ČT24 budou senátoři o balíčku jednat až 5. prosince, tedy na úplném konci lhůty, kterou určuje jednací řád. Pokud sociální demokraté, kteří Senát ovládají, balíček Poslanecké sněmovně vrátí, bude muset koalice veto senátorů přehlasovat. Přesto ani tento krok nemusí peripetie okolo navyšování daní ukončit.

Prezident Václav Klaus má ze zákona patnáctidenní lhůtu k tomu, aby ke schválené normě zaujal stanovisko. Termín mu tak nejspíš vyprší až první týden v lednu. Navíc nelze vyloučit, že i on zákon Sněmovně vrátí. V takovém případě by navýšení DPH od začátku roku neplatilo zcela jistě, což by zkomplikovalo život jak podnikatelům, tak úředníkům.

Sobotka upozornil, že opoziční ČSSD jednoznačně odmítá výroky ministra financí Kalouska, který se snaží zbavit odpovědnosti za hrozící daňový chaos a problémy, které tato nejistota způsobuje zejména podnikatelům. Podle Sobotky nemůže Kalousek odpovědnost svalovat ani na Sněmovnu, ani na Senát.

„Ministr financí je ten poslední, kdo by měl Senát popohánět či kritizovat za čas, který bude druhá komora věnovat projednání zdražovacího balíčku. Od počátku mu muselo být známo, že ČSSD dlouhodobě nesouhlasí se zvyšováním DPH a že tedy takový návrh minimálně na půdě Senátu zamítne,“ uvedl předseda ČSSD s tím, že měl Kalousek jako ministr financí postupovat tak, aby byly všechny daňové změny předloženy a schváleny před koncem roku.

„Pokud tedy dojde v lednu ke zmatkům kolem vývoje sazeb daně z přidané hodnoty, měl by z této situace ministr financí vyvodit osobní odpovědnost a rezignovat na svoji funkci,“ uvedl Sobotka. Stejně by podle něj měl Kalousek reagovat i tehdy, pokud republika vinou vládní koalice nebude mít včas schválen státní rozpočet a skončí v rozpočtovém provizoriu.

    Diskuse
    November 28, 2012 v 7.35
    návrh "nezařazeného" poslance
    Návrh zákona o dani z příjmu a DPH
    Datum 27.11.2012

    Tento týden jsem do Poslanecké sněmovny předložil dvě novely zákonů. První z nich se týká zákona o dani z přidané hodnoty.

    Současná právní úprava daně z přidané hodnoty, resp. její plánované zvýšení od roku 2013 nejvíce zasahuje nízkopříjmové a střední vrstvy obyvatelstva. Tito lidé se již v dnešní době díky hospodářské krizi a sociální politice současné vlády pohybují na hranici životního minima. Plánované sjednocení sazeb daně neumožní těmto lidem nakoupit ani základní potraviny nezbytné k obživě, což bude mimo jiné znamenat další zátěž pro sociální systém.

    Proto navrhuji stanovit základní sazbu daně 20%, sníženou sazbu 14% a dále nulovou sazbu daně u následujícího zboží: chléb, mléko, máslo, maso, ryby, ovoce, zelenina a léky hrazené ze zdravotního pojištění.



    Nulová sazba na vybrané potraviny a léky je sociálním opatřením pro nízkopříjmové skupiny lidí a pro vážně nemocné a chronické pacienty. U těchto skupin tvoří potraviny a léky zásadní podíl na jejich spotřebním koši. Nulová sazba DPH na ovoce a zeleninu má motivovat k preferenci spotřeby zdravých potravin.



    Druhá předložená novela upravuje zákon o dani z příjmu. Zvyšuje výdajové paušály u příjmů z podnikání a upravuje sazbu daně z podnikání. Pro příjmy ze živnosti zvyšuje paušál z 60 na 70%. U příjmů z jiného podnikání stanovuje sazbu 70% místo stávajících 40% a u příjmů z pronájmu majetku zvyšuje sazbu z 30 na 50%. Dochází tak ke sblížení výše možných uplatnění paušálních výdajů tak, aby došlo ke snížení rozdílu mezi podnikání v zemědělství, kde je sazby stanovena na 80%, a v jiných oblastech.



    Novela přináší změny také ve výši sazby daně z podnikání. Při základu daně do 1 milionu korun bude sazba daně 5%, do 10 milionů 15% a do 50 milionů 19%. Nejvyšší sazba daně bude ze základu daně nad 50 milionů a to 25%.



    Současná právní úprava daní z příjmů zatěžuje nejvíce malé a střední podnikatele, kteří jsou nadměrně zasaženi probíhající hospodářskou krizí. Navrhovaná sazba daně je rozdělena tak, aby úprava podporovala menší a střední podnikatele, kteří jsou pro zdravou ekonomiku nejen České republiky zásadní. Zároveň dochází ke zvýšení sazby daně pro podnikatele s nejvyššími příjmy, monopolní a oligopolní korporace s vysokou mírou zisku. Tyto korporace, na rozdíl od malých a středních podnikatelů nemohou opustit trh České republiky díky svému výsadnímu postavení.



    Návrh předpokládá navýšení finančních prostředků do státního rozpočtu, neboť velké korporace s nejvyššími příjmy jsou zdaněny vyšší sazbou daně z příjmů, což přinese do státního rozpočtu příjmy, které zcela vykompenzují snížení sazby daně z příjmů u malých a středních podnikatelů, resp. překonají dosavadní výběry.

    MUDr. David Rath

    ***

    Tak teď jsem vážně zvědav jak se k tomu ČSSD postaví....