Experti ČVUT: Změny v pražské MHD jsou nekoncepční

Vratislav Dostál

Nekoncepční a nepromyšlený krok, hazard s pověstí MHD. Tak radikálními slovy odsuzuje nezávislá oponentní studie změny v pražské veřejné dopravě, platné od září. Informuje o tom iniciativa Auto*Mat.

Změny v pražské veřejné dopravě jsou nekoncepčním a nepromyšleným krokem. Tvrdí to nezávislá oponentní studie, kterou si ještě před schválením změn radou hlavního města nechal u společnosti Boston Venture zpracovat primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Odborníci z ČVUT ve studii varují, že prosazení zásadních změn bez diskuse s obyvateli a městskými částmi je v rozporu s demokratickou praxí. Změny se podle nich měly odložit, prodiskutovat a lépe připravit. Radní kritickou studii ignorovali a změny ve veřejné dopravě urychleně schválili. Iniciativa Auto*Mat proto žádá rezignaci dvou koaličních politiků.

„Vyzvali jsme k odstoupení náměstka primátora pro dopravu Josefa Noska a předsedu výboru pro dopravu Jiřího Nouzu,“ potvrdil Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. Nosek má podle něj odstoupit coby zodpovědný radní a předkladatel návrhu k hlasování rady hlavního města, Nouza pak jako předseda výboru, který jako jediný mohl schválení změn efektivně bránit. Na červnovém zasedání nicmén, a  podle Auto*Mat úmyslně, nenechal členy výboru o tématu ani podrobněji jednat.

„Oponentní studie varuje, že provedené změny ohrožují atraktivitu a rozvoj MHD, přitom k nim neexistuje komplexní analýza a není zřejmé, zda povedou vůbec k nějakým finančním úsporám. Politikové, kteří provedli tak riskantní operaci bez debaty s občany a městskými částmi i navzdory hlasu odborníků, jednali neprofesionálně a nedemokraticky,“ uvedl Masare.

Ze studie podle něj vyplývá, že politci netušili, zda budou změny ve veřejné dopravě fungovat, nicméně se rozhodli to zkusit. „Hazardovali tak s cestujícími, kteří se potřebují dostat ráno do práce a do školy, na nákupy nebo k lékaři. Negativní změny je stojí čas, peníze a možná i zdraví. Do jaké míry politikové skutečně poškodili veřejnou dopravu, teprve uvidíme. Jejich způsob vládnutí je ale nepřijatelný,“ vysvětlil Masare důvody výzvy k rezignaci politiků hlavního města.

Oponentura o provedených změnách také tvrdí, že jsou v rozporu se základními principy rozvoje a zvyšování atraktivity veřejné dopravy. Organizátor veřejné dopravy ROPID podle posudku nepředložil komplexní analýzu „a je otázkou, zda ji má k dispozici.“ Odborníci došli k závěru, že jde o účelový a krátkodobě orientovaný záměr s cílem realizace, a to za téměř jakoukoli cenu.

Auto*Mat požádal magistrát o poskytnutí oponentní studie k chystaným změnám MHD počátkem srpna na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Primátor Bohuslav Svoboda se o studii zmiňoval v tisku, zveřejněna však nebyla. Minulý týden magistrát iniciativě studii vydal.

Podle Auto*Matu v tuto chvíli neexistují podklady, které by umožnily posoudit, do jaké míry provedené změny veřejnou dopravu a cestující skutečně poškodily. K tomu by podle iniciativy bylo nutné zadat detailní analýzu změn dopravního chování Pražanů.

Způsob, jakým se o závažných změnách rozhodlo, je však podle iniciativy dostatečným důvodem k odchodu politiků, kteří změny prosadili.