Experti versus experti: nad variantami D3 stále není jasno

Jan Miessler

Východní varianta je ekologicky šetrnější, dopravním expertům se líbí varianta západní.

Ani setkání expertů nominovaných ministerstvem dopravy a ministerstvem životního prostředí nepřineslo shodu ohledně trasy dálnice D3. Pětice expertů za ministerstvo dopravy podpořila původní západní variantu přes Sázavu, čtyři experti za ministerstvo životního prostředí se postavili za šetrnější východní variantu, která se ekologicky nejcitlivějšímu úseku Posázaví vyhýbá. Pátý expert se zdržel hodnocení.

Podle ministra dopravy Gustáva Slamečky sice skupina expertů nezjistila nic, co by západní variantě bránilo, interpretace sdružení obcí KLID je však odlišná: Východní varianta podle expertů vychází výhodněji. „Výsledek práce expertů konečně jasně dokazuje, že dosud všemi zatracovaná a podceňovaná varianta východní je srovnatelná a v některých ohledech dokonce lepší než západní varianta naplánovaná přes výjimečnou krajinu dolního Posázaví," uvedl předseda sdružení Michal Bernard.

Podle zúčastněných expertů na dopravu je hlavní výhodou západní trasy dopravní funkce dálnice, naopak podle expertů na životní prostředí by západní varianta poznamenala jedno z přírodně nejzachovalejších území v okolí Prahy. Podle sdružení KLID je východní varianta výhodnější také kvůli souběhu s již existující silnicí na Benešov, což umožňuje stavět dálnici po částech a nedošlo by k narušení dalšího území. Podle odpůrcu je to však nevýhoda: Pokud by na dálnici došlo k nehodě, neexistovala by alternativní trasa.

Na některých úsecích již dálnice stojí, v jiných je ve výstavbě. Vzhledem k finanční náročnosti počítá ministr Slamečka s tím, že by se v rámci takzvaného public-private partnership na stavbě podíleli také soukromí investoři, kteří by pak na dálnici vybírali mýto. Slamečkovi ovšem plán na D3 ekonomická rada ministrů neschválila a znovu se o ní bude jednat v únoru.

Navíc letos v létě by dálnici měli prověřit inspektoři z Nejvyššího kontrolního úřadu, kteří v předchozích kontrolách dálnic dospěli k závěru, že například rychlostní silnici R52 z Brna do Mikulova není vůbec třeba stavět. Vadilo jim také, že úřady dostatečně neposuzují jednotlivé trasy.

Další informace:

Aktualne.cz Kudy po dálnici na jih Čech? Ani experti se neshodli

Aktualne.cz Na mušce je další dálnice, kontroloři se chystají na D3

Econnect Sdružení obcí KLID vítá rozhodnutí vládní expertní komise o dálnici D3