Opozice i experti kritizují chystané změny ve financování brněnské kultury

Vratislav Dostál

Brněnskou koalici občanských a sociálních demokratů kritizuje za nehospodárné nakládání s finančními prostředky opozice, experti i nezavislá kulturní scéna. A právě vznikající dokument Program rozvoje kultury podle nich nepřináší nic nového.

Brněnská radnice vyhazuje peníze a chystané změny ve financování kultury nepřinášejí nic nového. Shodují se na tom opoziční strany, experti i nezávislá kulturní obec.

Podle Ireny Matonohové z TOP 09 magistrát například utrácí peníze za zbytečné studie. Pozastavuje se například nad tím, že radní schválili zakázku na akustickou studii v Janáčkově divadle za 650 000 korun, přitom podle ní stejný dokument z roku 2004 mají v šuplíku.

„Dalších 800 000 korun vynaložila radnice na Program rozvoje kultury, asi 160 stran však podle kritiků nepřineslo nic nového. Radní se shodnou informaci o stavu kultury mohli dozvědět od poradního sboru pro kulturu, kdyby ho nezrušili,“ uvedla v pondělí pro ČTK opoziční zastupitelka s tím, že když Brno peníze vynakládá, mělo by to být za smysluplné studie, které přinesou něco nového.

Program rozvoje kultury pak už minulý týden kritizovala brněnská kulturní obec. „Vy nemáte vizi, nezlobte se na mě. To je konstatování stavu, možná prodlužování stavu, ale skutečná vize tomu materiálu naprosto chybí," uvedla například na veřejné diskusi k materiálu členka Rady vlády pro nestátní neziskové organizace Yvona Kreuzmannová. Materiálu vytkla také závažné odborné nedostatky či absolutní nesmysly a terminologické chyby.

Magistrát prezentoval studii jako první krok nového přístupu k brněnské kultuře. Mluví o potřebě změnit financování kultury, které v současnosti pohlcuje desetinu městského provozního rozpočtu. Lidé zapojení v kulturních organizacích nicméně hovoří o podfinancování. Poukazují navíc na disproporci mezi financováním městských příspěvkových organizací a dalších institucí, a to v poměru 665 ku 15 milionům korun ročně.

Podle Martina Bernátka z iniciativy Brno kulturní navíc společně se změnami ve financování institucí dochází v Brně k posilování politické kontroly nad kulturním provozem, konkrétně k centralizaci moci primátora Onderky.

Turistické informační centrum města Brna (TIC), do léta 2011 Brněnské kulturní centrum, působí od nového roku pod Kanceláří primátora a jak název napovídá, namísto kulturních služeb bude preferovat služby z oblasti cestovního ruchu,“ uvedl Bernátek minulý týden v textu pro Divadelní noviny.

Tak jako Matonohová se pak i Bernátek se pozastavuje nad rozpuštěním většiny poradních sborů. Přesto podle Bernátka k jistým pozitivním posunům začíná docházet. Magistrát sice podle jeho slov nejdříve dokument Program rozvoje kultury poskytl pouze vybraným osobám, aby si otestoval jejich loajalitu, nicméně nyní přistoupil k jednání i s lidmi z nezávislé a alternativní scény.

„Musíme hledat společný jazyk, což je přirozeně dlouhodobý proces. Předpokladem dialogu všech zainteresovaných pak také je, aby bylo jasné, podle jakých parametrů bude probíhat spolupráce na základně koncepčního dokumentu, jak město vehementně slibovalo minulý týden,“ uvedl Bernátek pro Deník Referendum.

„A především musíme sjednotit městem nezřizovanou kulturu, což je poměrně velký úkol a velká výzva pro všechny aktéry. Nyní připravujeme setkání všech lidí z nezávislé scény, neboť je evidentní, že kultura v Brně potřebuje razantní změnu,“ uvedl Bernátek. „Ta ale nepříjde, když po ni budeme neustále pouze volat, nýbrž až tehdy, když se sjednotíme a uvědomíme si, že změna jsme my,“ dodal.

Podle něj iniciativa Brno kulturní vznikla právě proto, aby byla úředníkům partnerem a současně, aby zjednodušila debatu mezi politiky a angažovanou veřejností.

Další informace:

Českénoviny.cz Radnice v Brně dle opozice vyhazuje peníze za zbytečné studie