Člověče, nezlob se: tradiční stolní hru patentovat nelze
Jan MiesslerO registraci názvu hry Člověče, nezlob se! mělo zájem šest firem, podle soudu ale hra patří všem.
Podnikatel Přemysl Chmelař se po rozsudku pražského městského sodu nejspíš zlobí, i když by správně neměl. V roce 1997 totiž požádal Úřad průmyslového vlastnictví o ochranu názvu hry Člověče, nezlob se!, ten mu nevyhověl, a tak na něj Chmelař podal žalobu nejprve o 2,5 milionu korun, později 5,7 milionu. Nyní soud potvrdil, že na peníze nárok nemá: neprokázal, že by mu rozhodnutím úřadu vznikla jakákoli škoda.
Zároveň soudy podle serveru Aktuálně.cz potvrdily, že hra patří všem, a zaregistrovat si ji proto nelze. Úřad průmyslového vlastnictví v minulých letech zamítl šest žádostí o registraci značky Člověče, nezlob se!, vedle výrobců hraček také od společnosti Borgis, která vydává deník Právo, nebo Frementle Media Limited, které patří například značky Superstar a X Factor. Jediný způsob, jak se Chmelař proti rozsudku může bránit, je odvolání k Nejvyššímu soudu.
Populární hra Člověče, nezlob se! vznikla před sto lety, na přelomu let 1907 a 1908 ji, inspirován již patentovanou anglickou hrou Ludo a indickou hrou Pachisi, vymyslel Josef Friedrich Schmidt. Od roku 1914 se vyrábí sériově a prodalo se jí 60 milionů kusů. Pravidla hry se za celou dobu nezměnila: hráč musí dopravit své čtyři figurky do domečku poté, co figurka jednou obkrouží herní plán. Rychlost postupu vpřed závisí na hodu kostkou a soupeře je možné vyhazovat zpátky na startovní pozici. Existují ovšem varianty, kdy je možné také vyhazovat sebe sama, případně couvat.
Další informace:
Aktuálně.cz Stát vyhrál soudní při o Člověče, nezlob se. Patří všem
Wikipedia Člověče, nezlob se!