Člověče, nezlob se: tradiční stolní hru patentovat nelze

Jan Miessler

O registraci názvu hry Člověče, nezlob se! mělo zájem šest firem, podle soudu ale hra patří všem.

Podnikatel Přemysl Chmelař se po rozsudku pražského městského sodu nejspíš zlobí, i když by správně neměl. V roce 1997 totiž požádal Úřad průmyslového vlastnictví o ochranu názvu hry Člověče, nezlob se!, ten mu nevyhověl, a tak na něj Chmelař podal žalobu nejprve o 2,5 milionu korun, později 5,7 milionu. Nyní soud potvrdil, že na peníze nárok nemá: neprokázal, že by mu rozhodnutím úřadu vznikla jakákoli škoda.

Zároveň soudy podle serveru Aktuálně.cz potvrdily, že hra patří všem, a zaregistrovat si ji proto nelze. Úřad průmyslového vlastnictví v minulých letech zamítl šest žádostí o registraci značky Člověče, nezlob se!, vedle výrobců hraček také od společnosti Borgis, která vydává deník Právo, nebo Frementle Media Limited, které patří například značky Superstar a X Factor. Jediný způsob, jak se Chmelař proti rozsudku může bránit, je odvolání k Nejvyššímu soudu.

Populární hra Člověče, nezlob se! vznikla před sto lety, na přelomu let 1907 a 1908 ji, inspirován již patentovanou anglickou hrou Ludo a indickou hrou Pachisi, vymyslel Josef Friedrich Schmidt. Od roku 1914 se vyrábí sériově a prodalo se jí 60 milionů kusů. Pravidla hry se za celou dobu nezměnila: hráč musí dopravit své čtyři figurky do domečku poté, co figurka jednou obkrouží herní plán. Rychlost postupu vpřed závisí na hodu kostkou a soupeře je možné vyhazovat zpátky na startovní pozici. Existují ovšem varianty, kdy je možné také vyhazovat sebe sama, případně couvat.

Další informace:

Aktuálně.cz Stát vyhrál soudní při o Člověče, nezlob se. Patří všem

Wikipedia Člověče, nezlob se!