TOP 09: Středočeští radní zahájili destrukci veřejné dopravy

Vratislav Dostál

Těsně před koncem loňského roku schválila Rada Středočeského kraje nařízení, které podle TOP 09 povede k destrukci jednotného tarifu. Kraj při rozhodování přitom údajně ignoroval názor středočeských obcí, které se zdražením nesouhlasí.

Na sklonku loňského roku schválili radní středočeského kraje nařízení, které podle TOP 09 povede k destrukci jednoho z pilířů integrované dopravy — jednotného tarifu. Kraj přitom podle poslankyně TOP 09 Heleny Langšádlové při rozhodování nevzal v potaz připomínky středočeských obcí, které dopravu spolufinancují ze svých rozpočtů a se zdražením nesouhlasily.

Prosincové nařízení kraje totiž podle TOP 09 umožňuje dopravcům vybrat si výši jízdného: buď jezdit za nové vyšší ceny, nebo za loňské, o čtyři procenta nižší. „Kraj má ale povinnost určit jednotnou výši tarifu a ne že si každý dopravce vybere, co se mu zrovna líbí“, uvedla k rozhodnutí radních Langšádlová s tím, že kraj takto porušuje svá vlastní pravidla systému Středočeské integrované dopravy (SID).

Dopravci přitom musejí do patnácti dnů od nabytí účinnosti nařízení písemně oznámit Odboru dopravy Krajského úřadu Středočeského kraje, pro jaký tarif se rozhodnou. Fakticky se dá ale podle Langšádlová očekávat, že se ceny jízdného zvýší.

Místo navýšení jízdného o čtyři procenta kraj podle ní mohl zrušit nekoncepční slevy při bezhotovostních platbách v rámci SID či zrušit žákovské jízdné zdarma.

„Slevy ve výši 6,25 až 20 % v bezhotovostní platbě v SIDu bezkontaktní čipovou kartou způsobují dramatický propad příjmů v SID. při odstranění těchto slev by měl SID více financí, než potřebuje,“ vysvětlila Langšádlová s tím, že zrušení žákovského jízdného zdarma by pak do systému přineslo dalších sto milionů korun.

Reakci hejtmana Středočeské kraje Davida Ratha na kritiku ze strany TOP 09 Deník Referendum zjišťuje.

    Diskuse
    January 10, 2012 v 17.01
    středočeské parodie
    Problémů je tam víc a s jednotným tarifem to není tak horké; platí, pokud vím, jen v části kraje. Středočeský kraj prokazuje dlouhodobou nechuť k zavedení pořádného integrovaného systému (IDS) včetně vlaků a MHD. Říká se, že je za tím klientelismus a autobusová lobby, částečně asi taky Rathův přístup.

    Jenže je tu ještě větší problém: Středočeský kraj je děravý hybrid, jemuž jeho centrum nepatří. Proto jakýkoliv IDS, který nebude rozšířením a úpravou toho pražského, může být jen parodií či truc-podnikem. Pokusy oba systémy spojit zatím ztroskotávají, jednak na odlišných představách, jedak na zákulisí, do něhož nevidím. Situace je to ale nanejvýš trapná, výhodná možná pro autobusové firmy, ne však pro cestující.