Mf Dnes: Martin Roman byl ve střetu zájmů

Vratislav Dostál

Na jedné straně byl Martin Roman donedávna generálním ředitelem ČEZu. Na druhé pak údajně jedním z majitelů Škody Plzeň, která je důležitým dodavatelem právě polostátního ČEZ. Roman to popírá. Podle něj se jedná o dezinformační kampaň.

Bývalý generální ředitel ČEZ Martin Roman byl ve střetu zájmů. Vyplývá to z interpretace několika dokumentů, kterými disponuje deník Mf Dnes. List se pokusil rozplést složitý propletencem firem a fondů, které vlastnily plzeňskou Škodu.

A z dokumentů list usoudil, že Martin Roman je jedním z majitelů Škody Plzeň, která polostátnímu energetickému gigantu ČEZ dodává turbíny pro jaderné elektrárny. Pokud by zavěry listu byly pravdou, znamenalo by to střet zájmů, neboť Škoda je významným dodavatelem ČEZ, kterému dodává turbíny pro jaderné elektrárny.

Roman to ale podle Hospodářských novin popírá, dokumenty označil za podvrh.

Podle zjištění Mf Dnes nicméně vznikl 17. února 2004 dokument, ze kterého údajně plyne, že Martin Roman i po svém odchodu do čela ČEZ bude mít poslední slovo o tom, kdo bude stát v čele Škody a současně bude mít právo se do jejího čela kdykoli vrátit. Přitom jen o dva dny později Roman z firmy odešel a nastoupil do představenstva ČEZ.

Podle listu se tak manažeři, kteří léta tvrdili, že vlastnicky nemají se Škodou nic společného, chovali jako majitelé.

„Nikdo jiný by totiž takovou dohodu nemohl podepsat a dodržet. Nejvyššího šéfa firmy totiž jmenuje majitel, nikoli ,jen´ najatí manažeři. Pokud by to tak bylo, byl by to pro Romana velký problém. ČEZ totiž zadává Škodě miliardové zakázky a jeho akcionáři by měli vědět, jaký vztah k této firmě Roman měl či má,“ píše Mf Dnes.

Podle Jana Rovenského z české pobočky Greenpeace je na celém zjičtění Mf Dnes jediným překvapením to, že tyto důkazy unikly na veřejnost. „Jen potvrdily to, co všichni dávno tuší,“ uvedl Rovenský pro Deník Referendum.

Podle něj už proto není třeba dále spekulovat o tom, proč morálně zastaralá přestavba elektrárny Prunéřov nebo Tušimice stojí víc, než stavba nejmodernějších eletráren v Německu.

„Turbíny do obou elektráren za celkem témě deset miliard korun má totiž dodat Romanova plzeňská Škodovka. V právním státě by šel za tohle Martin Roman do tepláků. Tipuju, že u nás se to tradičně zamete pod koberec," dodal skepticky Rovenský v rozhovoru pro Deník Referendum.

Roman ale navzdory zjištěním Mf Dnes nadále odmítá, že by Škodu kdykoliv přímo či nepřímo vlastnil.

„Nikdy jsem nebyl vlastníkem ani beneficientem Škody Holding. Dezinformační kampaň tvrdící opak je pouze nástrojem k vyvinutí tlaku na společnost ČEZ, aby ustoupila požadavkům umožňujícím dodavateli uhlí vydělat o 100 miliard více na úkor ČEZ, a tedy státu," uvedl Roman ve svém stanovisku.

To samé koneckonců uvedl pro Hospodařské noviny několika týdny poté, co skončil ve funkci výkonného ředitele a přešel do čela dozorčí rady firmy. „Já jsem nikdy přímo ani nepřímo Škodovku nevlastnil ani nijak zprostředkovaně neměl žádné benefity ze Škodovky ani z jiných firem," řekl tehdy Martin Roman.

Další informace:

iDnes.cz ČEZ a Škoda. Dokumenty ukazují, co Martin Roman léta tajil

iHned.cz Dokumenty usvědčují Romana ze střetu zájmů. Tady je pět klíčových otázek a odpovědí