Ztracená generace

Ondřej Vaculík

S ohledem na aktuální téma nezaměstnanosti, se autor zamýšlí nad tím, jak nerad by se vracel do režimu, který měl pracovní poměr jako zákonnou povinnost a nad tím, co to vlastně ta práce je a jak jsou důležité dobré podmínky pro to, aby se vůbec dala dělat.

Obavy z krize, jejíž kořeny mohou být hlubší, než se ekonomům zdálo, vedou k co nejúspornější personální taktice. Firmy přestávají nabírat lidi nebo jim ztěžují vstupní podmínky. Netýká se to pouze manažerských pozic, kdy firmy své budoucí zaměstnance dokonce prý lustrují: „využívají k tomu vyspělé psychotesty, ověřují jejich pracovní schopnosti u bývalých zaměstnavatelů a zkoumají jejich působení na internetu a zejména na sociálních sítích, aby získaly úplný obrázek o jejich povaze“ (LN 16. 8. 2011). Týká se to také povolání manuálních, kdy uchazeč musí složit jakýsi test zručnosti. Vstupní komisaři, personalisté, sehrávají scénky, v nichž uchazeč má projevit svou motivaci, vůli respektovat pravidla a schopnost zvládat stres. Hitem personalistů prý budou „videoživotopisy“.

Otázka je, kolik lidí může takovými testy prolézt a má-li člověk vůbec takové způsoby přijímat — přizpůsobovat se jim, když například normálnější by bylo snažit se stresové situace nevytvářet a hledat způsoby jak jim zamezit. Stres vyvolává potřebu jíst a bývá příčinou obezity, vážného civilizačního neduhu, který zatěžuje zdravotnictví.

Ano, pracovní trh si takhle vybere, koho potřebuje, ale co s tím „nepřizpůsobivým“ - a stále se zvětšujícím zbytkem? Ten je čí?

Statistiky nezaměstnanosti naznačují, že každý pětistý (Čech) už nepracuje déle než osm let, nebo dokonce nikdy v životě nepracoval, což jsou mladí lidé. Sociologové jim říkají „ztracená generace“. Tenhle „sociální neduh“ má více příčin, je to ale rovněž projev „obezity společnosti“, která se domnívá, že své vyděděnce utáhne ze svých tukových rezerv. Každým dnem přibývá lidí, kteří přestávají vědět nebo věřit tomu, že práce je základní podmínkou, aby člověk vůbec mohl žít. A každým dnem přibývá manažerů, kteří z košatého stromu lidství češou jen ty nejzralejší plody.

Nerad se vracím do režimu, který pracovní poměr měl jako zákonnou povinnost a zhovadilou jurisdikcí zákona trestal ty, kteří o své práci měli jinou představu. Je dobře, že takový zákon už neplatí, ale neměli bychom tím zastírat fakt, že pracovat je naší povinností přinejmenším od doby, kdy člověk už nemohl s loveckou tlupou táhnout krajinou, ale musel se někde usadit.

V neblahých dobách, připomenutých výše, nastupovala do našeho zednického učení řada kluků z dětských domovů. Byli jako děti a neuměli nic; co je práce, nevěděli. Přímo v učení jsme se toho sice moc nenaučili, ale potom jsme přišli do zednických part, kde chlapi si je vzali — zednicky řečeno — do parády, tj. začali se jim věnovat. Měli je za své kluky, kteří tak povětšině poprvé poznali přirozenou autoritu, vlastně jakési táty práce (vím, zní to kýčovitě, chtělo by to lépe napsat). V tomto vztahu z nich však vznikli slušní fachmani a povětšině také docela dříči, rozhodně větší, než jsem byl já, který měl možnost poznat i jiné autority v jiných oborech (například Radima Vašinku). Troufám si tvrdit, že pro většinu dnes odvrhovaných lidí včetně Romů, kteří tím, že neprojdou vstupními testy a nejsou schopni se prokázat žádnou certifikovanou kvalifikací, by práce v podstatě byla strhujícím fenoménem (zas špatně napsaný), takže jejich přínos by byl z hospodářského a společenského hlediska možná větší, než je přínos těch, kteří těmi testy prolezou.

Měli jsme u pokrývačů Blbýho Lojzu, který nedokázal nic změřit ani tašku uřezat, ale uměl ty tašky házet na střechu, vám přesně do ruky a vždy v pravou chvíli. Žádný sofistikovaný a drahý dopravní mechanismus ho podnes nedokázal nahradit. A bavilo ho to jak blbého. A měli jsme také Chytrého Frantu, který znamenitě uměl řezat nároží a úžlabí, ale byl si toho tak vědom (jak kdyby prošel všema psychologickejma a stresovejma testama), že s touto dovedností zacházel jako se šafránem: snažil se toho co nejméně udělat, ale co nejdráže to prodat. (Fakt hrozný psaní.)

Neříkám tímto nic, pouze naznačuji, aby nakonec největší kvalifikací těch náležitě kvalifikovaných a disponovaných nebylo to, že před přijímací komisí dobře sehrají ty vstupní scénky a dostanou se do společenství často i dosti neužitečných lidí, kteří místo pracovních příležitostí pro každého důmyslně vytvářejí stresy pro vyvolené. (Už budu končit.)

Ztěžování vstupních podmínek k pracovním příležitostem je více příčinou než důsledkem krize! Ta je toliko záminkou k tomu, abychom se zbavovali lidí (kteří nejsou našinci, neboť nesehrají vstupní scénku) už dřív, než kamkoli vejdou, abychom měli alibi — z přijímacích pohovorů lze učinit i videozáznam - , jak jsou nedostateční a nepřizpůsobiví. A čím více sílí všechny komunikační technologie a kvalifikace manažerů a psychologů, tím my méně o našich „nedostačivých“ víme, protože všechny technické vymoženosti a psychologická erudovanost slouží nikoli k jejich poznávání a začlenění do společnosti, ale nám na obranu proti nim — k jejich vyčlenění.

Neumím si představit, co se stane, až tenhleten vyloučený (no co to je, proletariát?) společenský segment (strašné) vyčerpá všechen tuk naší společenské obezity. Co s nimi budeme dělat? Vytvoříme pro ně pracovní tábory? (Mnozí jsou ale leví jako šavle, neboť jsme je zatím nic nenaučili.) Takové trošičku jako koncentráky, lehce vyhlazovací? Druhá možnost je, že dříve, než natáhneme první ostnaté dráty, oni sami vytáhnou proti nám do boje.

Nikam, kde se musí hrát vstupní scénky (vyjma divadla) a kde by mě měli lustrovat a zkoumat psychologem (třebas by i analyzovali mé psaní sem, ó hrůza), bych se nehlásil. Nikoli snad že bych se tím cítil ponižovaný, že bych byl tak pyšný, ale spíše v obavách, že všechno, čím jsem se posledních dvacet let kvalifikoval a co jsem udělal, by bylo pro mé přijetí nějak nedostatečné. A čím více času jsem tomu věnoval, tím horšího hodnocení by se mi dostalo. Živě si představuji lehce pobavený a lehce znechucený výraz zkušebních komisařů a vidím jim v očích to opovržení, které roste s tím, jak se snažím něco ještě dovysvětlit. Nic, žádné životopisy!

Když tak se raději uživím bez vstupních scének svým původním, zatím nezpochybnitelným zednickým řemeslem, kde stejně jako v neblahých dobách nikomu nevadíte, takže člověk nemusí předstírat ani motivaci, ani přílišnou loajalitu, nemusí čelit žádným chytákům a nástrahám, nikdo vás nešmíruje, jak se ve firmě tváříte a jak působíte na ostatní. Ani nemusíte vyplňovat testy online. Akorát si dávejte pozor, abyste nebyli Romy, protože to vás nejspíše nevezmou ani k zedníkům.

    Diskuse
    August 30, 2011 v 12.07
    Dobrý den pane Vaculíku,
    díky za krásný článek!

    Petr Šťastný

    August 30, 2011 v 17.09
    Díky za článek. Jen si myslím, že ztracená generace nejsou jen ti, kteří neměli možnost pracovat po řadu let a tím získávat pracovní návyky, ale že to jsme my všichni. Dostali jsme se do slepé uličky a v té se motáme a nevíme kudy kam. Žijeme v 21 století, obklopeni ohromnými technickými výdobytky. Kapacita všech průmyslových odvětví je na tak vysoké úrovni, že je prakticky množné, aby nikdo neumíral kvůli nedostatku nějakých léků, nebo jiné zdravotní péče. Aby nikdo neumíral hladem protože pro něj není možno vypěstovat potraviny, nebo žízní, protože by se na něj už nedostalo vody, zimou, protože lidstvo by nemělo kapacity proto, aby se ohřál. A přesto z těchto důvodů umíra denně tisice lidí. Máme dostatek kapacit na to, aby všichni mohli dosáhnout na nejvyšší možné vzdělání, dané kapacitou jejich mozku. Nebylo by nijak těžké dosáhnout toho, aby pro každého člověka byla práce a to dokonce taková, kde by se mohl plně realizovat. Lidstvo by mohlo ruku v ruce pracovat na osídlení vesmíru, či dalších, monumentální projektech.
    A co místo toho máme? Systém, řízený nezkrocenou chamtivostí a bezmezným sobectvím. Chováme se k sobě jako zvířata v džungli. Války pro větší obohacení jako v dávných dobách. Jsme pod tlakem krizí všelijakých zlodějských spekulantů, kteří nás bez odporu vysávají. Kulturně jsme na tom tak, že ty nejhorší socialistické seriály, které nám i v tehdejší době připadaly mizerné, jsou dnes osvěžením proti primitivním hloupým kýčům, kterým nás pořád krmí. Hodnota člověka nespočívá dnes v tom, jak je prospěšný ostatním lidem, ale v tom, kolik má v kapse, a je jedno, jestli to ukradl potají, nebo veřejně. A my, místo toho, abychom bojovali za ten svět bez zbytečně umírajích, za svět skutečně vzdělaných a pro dobro všech pracujících lidí, jsme rádi, že nám páni nahoře nevzali úplně všechno a z vděčnosti k nim, se pereme mezi sebou, aby se nahoře měli čemu smát. Několikrát jste psal, že to co píšete, je to hrozný. Není. Já teď mám pocit, že jsem se nechal unést a že můj příspevek je takové naivní scifi. Ale já si to opravdu myslím.
    August 31, 2011 v 9.29
    Dobrý den pane Ševčíku,
    máte naprostou pravdu! Ale co dělat? Lidi jsou nesmírně pasivní a nechávají politiku být s tím , že je to svinstvo. Nevidí, že si tím nesmírně škodí. Přitom by šlo mnoho věcí změnit.
    A opravdu bychom si měli klást větší cíle. Váš text mi připomněl text pana Plevy Na BL:

    http://www.blisty.cz/art/59795.html

    Mějte se hezky
    August 31, 2011 v 9.53
    Další kapka pesimismu
    Nad články o situaci v rozvojových zemích, o rozvojové pomoci a o chování našeho státu jsem začal uvažovat o své spoluvině na zločinech proti lidskosti, které páchají mí političtí představitelé, firmy, které se těší jejich podpoře, a firmy, jejichž zboží nakupuji. Přivedlo mě to k tomu, abych si přečetl, co na toto téma napsal můj oblíbený spisovatel sci-fi Iain M. Banks v jednom ze svých nefantastických románů (podepisovaných bez M.), v románu Spoluvina (Complicity) v roce 1993.

    V Banksově románu sériový vrah brutálně zabíjí mocné boháče, vždy způsobem, který nějak sovisí s jejich vinami. Ve finále vysvětluje své řádění:

    „Znáš důkazy: svět už vyrábí... my už vyrábíme dost jídla, abychom nakrmili všechny strádající děti na světě, a stejně jich třetina jde spát hladová. A je to naše vina; ty děti hladoví, protože zadlužené státy musí místo jídla pěstovat plodiny na prodej pro radost Světové bance, Mezinárodnímu měnovému fondu nebo Barclayům, nebo aby splatily dluhy nadělané vraždícími grázly, kteří si cestu k moci vydláždili hlavami a celou svou vládu zalévali krví, zpravidla za spikleneckého pomrkávání a vydatné pomoci té nebo oné části rozvinutého světa.

    Teď hned bychom mohli mít něco dokonale slušného — ne Utopii, ale docela spravedlivý světový stát, ve kterém by nebyla žádná podvýživa a žádné smrtící průjmy a nikdo by neumíral na hloupé drobné choroby jako neštovice — jen kdybychom to všichni doopravdy chtěli, kdybychom nebyli tak hamižní, tak rasističtí, tak bigotní, tak od základu sobečtí. Do prdele, i to sobectví je tak směšně pitomé: víme, že kouření zabíjí lidi, a stejně necháváme narkobarony z BAT, Philipa Morrise a Imperial Tobacco zabíjet miliony a vydělávat miliardy; chytří a vzdělaní lidé jako my vědí, že kouření zabíjí, a stejně sami kouříme!

    ...

    Jde o to, že neexistuje žádná přijatelná omluva pro to, čím jsme, co jsme ze sebe udělali. Rozhodli jsme se postavit zisk nad zákon, dividendy nad dobré mravy, růst nad rovnost, sobectví nad svobodu, bohatství nad bratrství a vlastní malicherné pohodlí nad nevýslovné utrpení druhých.‟

    Banks má pro něj odpověď o naději, kterou si nesmíme nechat vzít a vyměnit za stejnou sobeckou nenávist, jakou se řídí naši vládci. Nedokáže však vraha bohatých lumpů jednoznačně odsoudit a sám na nějakou naději moc nevěří. Nakonec láme hůl nad naší civilizací a karikuje ji svým hrdinou, těžkým kuřákem, který přemýšlí o nádoru velikosti tenisáku, který mu lékaři právě našli na plicích, a zapálí si cigaretu.
    August 31, 2011 v 16.46
    ne falešné naděje ale trefit co je podstané v měřítku nejen dějin ale i lidského života
    "Verlorene Generation" - to je pojem, který se v dějinách opakoval už vícekrát. Historie má zklrátka své zákruty a ne vždy se daří. Pokrok prostě není nic automatického a když nebudeme jen hledat ztracený ráj, tak platí že "máme co jsme chtěli".
    Co s tíém ? Jak dnes tak v minulém težimu byli lidé, kteří tohle přijali jako modus vivendi a neměli pocit, že jejich život byl promarněn. SWměs pokory před veklikostí úkolu a současně a drzosti měnit svět. I pro ostatní - ono "bachtale romale" už je často jen folkloristická záležitost. Takže i zde to chce praktické rečceptya ne jen romantický humanismus.