Potřebuje vláda PR agenturu?

Monika Mackovíková

Vláda nepotřebuje pro dobrou komunikaci s veřejností externí PR agenturu, ale vlastní oddělení, které se bude vztahy s občany zabývat.

Před nedávnem mě v médiích zaujala informace, že si vláda pravděpodobně najme PR agenturu, která by veřejnosti vysvětlila reformy. Jeden můj kolega zastává názor, že reformy by vůbec nebyly nutné, pokud by vláda byla úspěšná v boji s korupcí.

Předpokládejme, že to přesto bez reforem důchodového systému, zdravotnictví, školství atd. nepůjde. Musejí však být utraceny nemalé finance za to, aby najatá PR agentura vysvětlila občanům, proč jsou reformy třeba a co je jejich cílem?

Všichni asi vědí, co všechno pod Public relations spadá a co je předmětem činnosti PR agentur. Termín Public relations je volně překládán jako vztahy s veřejností. Hlavním cílem pracovníků v oblasti PR je udržovat a navazovat co nejlepší vztahy s vnějším prostředím. Jedná se o velmi rozmanitou práci, jejímž cílem je poskytovat různým cílovým skupinám za pomocí různých komunikačních nástrojů a kanálů informace o organizaci či společnosti a prezentovat tak její výstupy, jak směrem dovnitř (interní PR), tak směrem ven (externí PR). Jedním z hlavních cílů PR expertů a agentur je snaha o zvýšení povědomí o organizaci, společnosti atp. a budování jejího dobrého jména a image.

Avšak zpět k vládě ČR. Osobně bych nechala vládu vládnout a provádět reformy. Komunikací reforem by měli skutečně být pověřeni experti na komunikaci. V první řadě by těmi experty komunikace, kteří by měli vysvětlovat reformy občanům, měli však být zaměstnanci PR odboru či podobného útvaru na Úřadu vlády, nikoliv externí PR agentura.

Zajímalo mne tedy, kolik lidí na Úřadu vlády se PR věnuje. Při prohlížení oficiálních stránek vlády ČR jsem narazila na odkaz Média centrum. Píše se tam: „Na stránkách Média centra se dočtete nejen o tom, co se stalo, ale v rubrice Očekávané události zjistíte, co se v rámci vlády a Úřady vlády připravuje. Od roku 2007 zveřejňujeme podrobnější materiály, které vysvětlují jednotlivé kroky vlády.“ Součástí Média centra je tiskový odbor vlády. A právě v rámci tiskového odboru vlády by měli působit ti nejvíce zdatní experti na komunikaci na Úřadu vlády. Tiskový odbor, jak jsem se z webových stránek dozvěděla, tvoří tiskový mluvčí, vedoucí tiskového odboru, šéfredaktorka webových prezentací a další tři pracovníci, o kterých se z webových stránek nedozvíme, jakou konkrétní agendu mají v gesci.

Kamarádky, zkušené novinářky, jsem se nedávno zeptala, zdali si myslí, že tiskový odbor vlády funguje tak, jak by měl. Tzn. ne jako úředníci, kteří pouze informují o tiskových konferencích a rozesílají na ně pozvánky, ale jako experti, kteří v případě, když se na ně novinář obrátí a požaduje nějakou komplexní zprávu o projednávané reformě, jsou mu schopni takovou informaci dát. Překvapení se samozřejmě nekoná, podle ní bohužel prý takto tiskový odbor vlády nefunguje.

Dalšími kompetentními pracovníky Úřadu vlády, schopnými veřejnosti přetlumočit výstupy z vlády, by mohli a měli být pravděpodobně také zaměstnanci Informačního centra vlády. To také poskytuje veřejnosti informace o činnosti vlády, jejích poradních a pracovních orgánech, a činnosti Úřadu vlády České republiky. Na Informační servis vlády se můžeme obrátit s žádostí o informaci. Ptát se můžeme osobně, telefonicky, prostřednictvím elektronické pošty nebo elektronického formuláře. Asi služby ICV v nejbližší době otestuji a zeptám se, kolik zaměstnanců Úřadu vlády celkem má na starosti PR…

Najímat externí PR agenturu pro vládu není nutné. Jednalo by se o vyhozené peníze. A také by to tedy znamenalo, že Úřad vlády nemá vlastní kvalitní PR oddělení. Pokud by si vláda PR agenturu pro vysvětlení reforem veřejnosti opravdu najala, mělo by nás nejen zajímat, kolik nás to bude stát, ale také to, proč jsou na Úřadu vlády zaměstnáni pracovníci tiskového odboru a další PR experti, když neumějí vysvětlit lidem reformy sami.