Sociální demokraté chystají vlastní variantu státní maturity

Vratislav Dostál

Podle opoziční ČSSD ministr školství Josef Dobeš, kterého za nezvládnutí státních maturit kritizují i koaliční poslanci, odmítá převzít jakoukoli osobní zodpovědnost. A to navzdory slibu, že s jejich průběhem spojí svoji politickou budoucnost.

Maturity by místo čtenářské gramotnosti a předpokladů pro další studium měly podle stínového ministra školství ČSSD Marcela Chládka ověřovat znalost učiva středních škol.

„Stát by měl po stanovení standardů (to, co chceme, aby maturant uměl) zajišťovat ověření základní úrovně z českého jazyka, cizího jazyka a matematiky formou didaktických testů. Ústní i písemná část by měla být v kompetenci školy a její kvalitu by měl garantovat ředitel příslušné školy,“ uvedl senátor na pondělní tiskové konferenci.

Profilová část maturitní zkoušky by pak podle Chládka měla být přizpůsobena zaměření příslušné školy. „Díky didaktickému testu bude mít ovšem stát garantovanou základní výstupní úroveň všech maturantů z hlavních předmětů,“ dodal stínový ministr školství z ČSSD.

Didaktické testy nicméně musí podle Chládka projít odbornou oponenturou, neměly by ověřovat studijní předpoklady, to je věc přijímacích zkoušek, současně by neměly ověřovat znalosti základní školy a čtenářskou gramotnost, kterou je nutné učit a ověřovat již na základní škole. „Ověřovat čtenářskou gramotnost u maturity je totiž příliš pozdě,“ myslí si Chládek.

„Didaktický test, garantovaný státem, by měl ověřovat středoškolské učivo a vycházet ze stanovených standardů. S tímto návrhem chce ČSSD seznámit odbornou veřejnost formou kulatých diskusních stolů,“ slíbil senátor.

„Upravená maturitní zkouška, kterou navrhujeme, výrazně sníží administrativní náročnost, která byla kladena na školy. Stát tím navíc výrazně ušetří, protože současná podoba státních maturit přijde státní kasu ročně na 250 milionů korun. Dojde k výraznému zefektivnění ověřování znalostí studentů,“ nepochybuje senátor.

Novinářům dnes Chládek řekl, že státní maturity, jak je skládali na jaře poprvé studenti posledních ročníků středních škol, se nepovedly. Byly předražené a hlavně neověřovaly to, co mělo být předmětem zkoušky. Autoři maturit podle senátora ověřovali čtenářskou gramotnost, nikoli znalost toho, co se studenti učili.

Vůbec nikdo se podle jeho slov také nezabývá tím, že velká část z 30% letos neúspěšných maturantů může po čtyřech letech studia skončit na dlažbě bez jakéhokoli dokladu o dokončeném relevantním vzdělání. „Bude se jednat o velmi těžko zaměstnatelnou skupinu obyvatel,“ nepochybuje Chládek.

Maturity ukázaly, že gymnázia jsou na lepší úrovni než učiliště, to by ale podle Chládka ukázaly i méně drahé srovnávací testy než státní maturita. Administrativní část zkoušky byla navíc natolik náročná, že paralyzovala činnost škol během zkouškového období, uvedl senátor.

U maturit propadlo 19,5 procenta studentů, tedy asi 17 000 lidí. Ti si nyní mohou zažádat o přezkoumání výsledků. Opravné termíny budou v září. Státní maturity se připravovaly 14 let, přišly celkem na 680 milionů korun.

Z téměř 1300 středních škol vyšlo ze státních maturit nejlépe soukromé Gymnázium PORG ředitele Václava Klause mladšího. Státní maturita přitom podle ČTK odhalila i školy, kde bylo neúspěšných více než 70 procent studentů. Na druhé straně žebříčku se ocitli studenti nástavbových oborů, kterých propadlo 44 procent, z učňů neprošla asi třetina.

Další informace:

České noviny.cz ČSSD: Společnou část maturity má tvořit test základních znalostí