Stávkové postřehy: Dopraváci bojují za Prahu krásnější

František Kostlán

Fungování dopravy v Praze je podle autora natolik špatné, že to vypadá, jako by stávka byla permanentní.

Je pátek ráno. Den po stávce dopraváků. Stojím na stanici autobusu, kterým jezdím každý den do práce. Autobus, který měl přijet v 8.42, nepřijel vůbec - prostě vynechal, jak se ostatně děje několikrát do týdne. Následující autobus, který má podle rozpisu dorazit v 8.55, přijel až v 9.02 hodin. V duchu jsem autobusákům vroucně děkoval, měl jsem konečně trochu času pozastavit se a podumat. Hlavou mi běžela následující témata.

Neoficiální stávka trvá nepřetržitě

Opravdu si řidiči autobusů (tramvajáci, železničáři), kteří každý den dávají cestujícím najevo, že na ně zvysoka kašlou, myslí, že ti samí cestující je budou podporovat v oficiální stávce? Píšu v „oficiální stávce“, protože jejich neoficiální stávka je permanentní. Tímto pojmenováním skutečného stavu věcí se ovšem na druhou stranu vyvrací argument politiků, že odboráři si stávkou brali občany jako rukojmí. Jelikož si dopraváci berou občany jako rukojmí několikrát do týdne, stávka do toho nevnesla žádný prvek, který by mohli brát jako nový, nezvyklý či překvapivý.

Otázku, zda podpořit dopraváky, pokládám za obousměrnou, mířím ji tedy i do vlastních řad: Denně na ně kvůli jejich beztrestné bezostyšnosti nadáváme, budeme ochotni podpořit je v jejich požadavcích, které jsou s těmi našimi z velké části totožné? Při několikerém marném čekání na autobus během týdne mám, sám pro sebe, jasno: V žádném případě, nechci aby mým jménem něco prosazovali lidé, kteří svým každodenním chováním jakýkoli podobný protest kompromitují.

Sportu zdar!

Velmi jsem se také pobavil, když se provalilo, že někteří odboráři hráli v den stávky golf — odbory pořádaly pro své zahraniční soudruhy golfový turnaj. Turnaje se prý nezúčastnili žádní odborářští papaláši, tvrdili odborářští papaláši. Média podrobnosti dál nezjišťovala, což nijak nepřekvapuje, v médiích již dávno nejde o nějaké zjišťování skutečnosti, ale o přetahování a překřikování, o umožnění obhajoby jednomu a kampaň proti druhým.

Ze sdělovacích prostředků se tak na nás hrnuly výmluvy odborářů, které si v ničem nezadaly s obvyklým vykrucováním politiků. Ta hlavní výmluva zněla, že odboráři golfový turnaj chystali velmi dlouho dopředu a protože stávka měla být původně v pondělí, tak za ten souběh vlastně nemohou. A žádného z novinářů nenapadla prostá otázka, kterou by položil některému z odborářských bossů: Vždyť datum stávky jste určovali vy, proč jste ji nepřesunuli na pátek či na pondělí, když jste nejméně rok věděli, že ve čtvrtek máte plánovaný golfový turnaj?

Stávka golfem

A proč by vlastně mělo vadit, že odboráři hráli golf? Proti golfu nic nemám, je to krásný sport, takříkajíc v lůně přírodním, při pidlikání ptáků v moři zeleně dokonce i nervy těžce zkoušených odborářských předáků pookřejí. Proti odborům jako takovým také nic nenamítám, mají své užitečné postavení ve společnosti. Ani kombinace těchto dvou entit mi nijak nevadí. Prvorepublikové představy, že golfový míček po greenu prohánějí rozšafný pan továrník s důstojným panem lékárníkem, či nějaký ten zbohatlický hejsek, již dávno odnesl čas.

Vadí mi to, že někteří odboráři protestují „naším jménem“ ve vážné věci prostřednictvím vlastní zábavy, za pomoci strefování míčku holí do důlku, což věru není klasický způsob stávky. Primátorovi, který během povodní apod. dlí na dovolené, toto počínání právem vyčítáme jako selhání. Popisované počínání odborářů je obdobné. Není prostě možné, aby jedni pochodovali Prahou s kolečky plnými slámy a druzí se rekreovali a vykřikovali přitom cosi o nutnosti stávky. Pokud se odbory rychle nevzpamatují, bude je brát vážně čím dál méně lidí a jejich vliv bude i nadále klesat.

Emoce jako artikl

V souvislosti s tím se může vystupňovat i protiodborářská kampaň různých záštiplných primitivů. Ty jsme během stávky mohli sledovat s nápisy „odboráři všech zemí, polibte si pr…“ a podobnými.

Těmto horlivcům zatím naslouchají především ti, kterým jsou užiteční. Bylo by však velkou chybou domnívat se, že to tak zůstane navždy. Zášť a nenávist jsou pro politické kampaně tím nejlepším artiklem. A o tom, že by současná vláda neváhala tento typ útoku proti odborům použít, nemám ani stín pochybností, principy u většiny ministrů už dávno metastázovaly ve fundamentalismus.

Omluva dopravákům

Často vedu řeči o tom, že v Praze jezdí příliš mnoho aut a nejlepší by bylo, kdyby co nejvíce lidí jezdilo městskou dopravou a popojížděla zůstala na parkovištích. Ovšem - jsem nucen pokaždé dodávat - to bude možné uskutečnit až se Praha dočká toho, že městská doprava začne opravdu fungovat. Stávka moji teorii postavila na hlavu.

Pražané vyrazili ve stávkový den na kolech, nebo si vzali volno, automobilů vyjelo mnohem méně než obvykle. Praha se na den stala obyvatelnou naopak díky tomu, že městská doprava selhala úplně. S mnoha přáteli jsme se shodli, že takto by to v našem hlavním městě mělo vypadat každodenně. Takže je docela dobře možné, že pravdu mají dopraváci a já se fatálně mýlím. Třeba je to tak, že autobusáci a tramvajáci svou permanentní stávkou bojují za Prahu krásnější. V tom případě se jim omlouvám.

    Diskuse
    June 22, 2011 v 13.54
    za lepší dopravní obsluhu Františka Kostlána
    Vidím, že z výkřiku na adresu DPP a ČD z minula vykvetly celé odstavce třeštění.
    Tedy popořadě:
    Pokud dojde k vynechání spoje, myslím, že lepší než informovat čtenáře DR je informovat ROPID: http://ropid.cz/form.php
    Že se to děje několikrát týdně, to se mi nechce věřit. Standard plnění JŘ v PID je nastaven na 99,9 % (tedy cca toleruje se vynechání 1 spoje z tisíce) a většina dopravců ho plní. Kompletní statistiky jsou na stránkách ROPIDu.
    Neprozradil jste nám, jakou linkou jezdíte, je možné, že tam jezdí jiný dopravce. Jenže tito soukromí dopravci (z nichž někteří jsou "méně kvalitní") nestávkovali.

    Pokud jste tedy ten 1 z tisíce, kterého neodvezou, můžeme rozumět Vašemu rozhořčení, ale neopravňuje vás to k řečem o rukojmích, natož o permanentní stávce, a donedávna bych nečekal, že se k nim snížíte. Pokud si někdy v MHD připadám jako rukojmí -- tedy násilně zadržený -- pak jedině snad tehdy, když silnici zatarasí nějaký motorista, anebo při komplikacích třeba při výstavbě Blanky. A pokud jde o chování řidičů, mně se přece jen častěji stalo, že na mě počkali, až doběhnu, než že by mi naschvál zavřeli před nosem. Pražská MHD samozřejmě má své vady, ale někde jinde.

    Golf: ano, to je nešťastný symbol a mělo to odborářům být včas jasné.

    K poslednímu odstavci: když pominu nadsázku, ono ve slunném červnovém dni není pro velkou část Pražanů jednou vytáhnout kolo (nebo si vzít volno). (Jinak na takové Výtoni nebylo ve čtvrtek zrovna bezpečné pohybovat se po chodníku nikoli coby cyklista, nýbrž pěšec...). Chtěl bych to ale vidět v dešti, nebo ještě lépe v zimě. A, jak říkáte, každodenně.
    June 22, 2011 v 17.23
    Doprava
    No jo, František Kostlán je typickým představitelem pokleslého českého realismu, který pro stromy nevidí les. Nechápu, co má zpoždění dopravní linky společného s důvody, pro které se stávkovalo? O těch tu autor neřekne ani slovíčko, což je příznačné: ulpívá na jevovém povrchu, ale podstata akce ho nechává chladným.

    Vracel jsem se z Polska hned den po stávce a všiml jsem si řady nepříjemných zpoždění vlaků během přestupování (cesta se mi tak prodloužila o více než hodinu). V duchu jsem si zanadával - proč to nepřiznat? Ale ani jednou jsem si to nedal do spojitosti se stávkou.
    June 24, 2011 v 11.01
    Doleva!
    František Kostlán trpí předsudky vůči pracovníkům v hromadné dopravě. Tyto předsudky může i zdůvodnit, přinejmenším dodatečně, několika historkami z osobní zkušenosti. Důvodem k zamyšlení nad pravým původem těchto předsudků a nad tím, zda by se jich neměl snažit zbavit, mohou být osobní zkušenosti jiných lidí, včetně mě, jimž hromadná doprava povětšinou docela dobře slouží. Hlavním problémem ovšem je, že tyto předsudky brání Františku Kostlánovi spojit se s dopraváky v boji proti reformám, které škodí nám všem.

    Já trpím předsudky vůči Romům. Je to spíš čistý anticiganismus než obecná xenofobie, například vůči Vietnamcům trpím jen komplexem méněcennosti, že oni můj jazyk zvládají, zatímco pro mě je ten jejich opravdu nezvladatelně cizí. Kdykoliv přistoupí do metra někdo, kdo vypadá jako Rom, třeba skupinka turistů z Itálie nebo Španělska, hned jsem ve střehu. A nemám k tomu ani žádnou historku, zrovna mně osobně snad nikdy v životě žádný Rom nic zlého neprovedl: V tom mám oproti Františku Kostlánovi výhodu, mé předsudky jsou snáze rozpoznatelné.

    Co s tím? Tvrdím, že každý člověk má na své předsudky právo, dokud jimi neobtěžuje ostatní. Mám právo na odpor k Romům, dokud na ně nepořádám pogromy (a nepomlouvám je, neštvu proti nim, případně je nevyhazuji z práce nebo z hospody a neodpírám jim sociální dávky, policejní ochranu nebo spravedlivý soudní proces, kdyby něco z toho bylo někdy v mé moci), a stejně tak František Kostlán má právo na odpor k dopravákům, dokud nepořádá pogromy na ně (a taky by je asi neměl tolik pomlouvat). Něco se svými předsudky dělat, přinejmenším je potlačit, musím ve chvíli, kdy je v mém zájmu s Romy spolupracovat. Třeba teď, když stojíme na stejné straně pravicového reformního klacku. Škrtnout nás všechny dohromady dá snad víc práce než vyškrtat nás jednoho po druhém.

    Proto pryč s předsudky, přátelé! Odložme je, neumíme-li je rovnou odhodit! Doleva a dohromady! Konec kočkování! A všichni ve spolek vzhůru na ty lumpy vpravo!