Tabákové koncerny stupňují tlak na australskou vládu

ČTK, Petr Jedlička

BATA, Philip Morris a Imperial Tobacco Australia stupňují kampaň, která má vládu Julie Gillardové odradit od zavedení jednotného, preventivně odpudivého designu cigaretových balíčků. V případě schválení příslušného zákona hrozí padělky, soudy i daňovými úniky.

Austrálii čeká nákladná bitva o vzhled cigaretových krabiček. Zatímco vláda chce nahradit pestré obaly jednotnou, olivově zelenou barvou, velké cigaretové koncerny bojují o poslední útočiště své trendové image a reklamy. Návrh změn má jít do parlamentu v červenci.

Název značky se podle návrhu objeví v tisku na přední straně krabičky. Velikostí má ale zapadnout vedle zdravotních varování a barevných, mnohdy drastických obrázků, jak vypadají následky kouření včetně rakoviny ústní dutiny či odumírajících prstů na noze.

Vláda předpokládá, že případné změny zprotiví mladým Australanům kouření a sníží podíl kuřáků v populaci. Země je nyní na 17 procentech proti 20 procentům u dospělých Američanů. Protože se ale zatím žádná vláda do tak výrazné změny nepustila, chybí důkaz, zda bude fungovat.

Tabákový průmysl navíc varoval před nezamýšlenými následky a pohrozil nákladnými soudními spory za kompenzace, pokud plán projde. Odvětví argumentuje tím, že jednotné obaly bude lehké padělat a změna s sebou přinese záplavu nepravých asijských výrobků, které se vyhnou zdanění.

Australská divize British American Tobacco (BATA) také upozornila, že kvůli konkurenci nelegálního zboží sníží ceny, což může Australany naopak přivést ke kouření. Podnik varuje, že případný soud přijde na miliony dolarů, a pokud vláda prohraje, může stát daňové poplatníky miliardy.

Marketingoví experti se shodují, že trojice australských tabákových gigantů má co ztratit. BATA, Philip Morris a Imperial Tobacco Australia jsou již dekády chráněni před hospodářskou soutěží. Reklama na tabákové výrobky v televizi a rozhlase je v Austrálii zakázána od roku 1976, a proto nově příchozí značky mají málo šancí prosadit se.

Expert na marketing z Australské národní univerzity Andrew Hughes varuje, že marketingová značka v dnešní době stojí miliardy dolarů. Její odstranění by tedy citelně snížilo bilanční sumy australských divizí koncernů ze dne na den.

Předsedkyně vlády Julia Gillardová má zřejmě dostatečnou podporu v obou komorách parlamentu, aby návrh prosadila. Nezávislý právník Bob Katter ale varovně podotýká, že se Austrálie stává výrazně restriktivní společností, napsala agentura AP.