Škoda věty, která padne vedle

Lukáš Jelínek

„Kdo Věci veřejné najednou pokládá za největší zlo české politiky, lže sám sobě,“ napsal v Hospodářských novinách Jindřich Šídlo a připomněl kaňky na pověsti ODS nebo ČSSD. Lukáš Jelínek s komentátorem HN ostře nesouhlasí.

Před loňskými sněmovními volbami mi zavolala bývalá kolegyně, jestli bych s ní nezašel na kávu. Rád jsem souhlasil, přestože z navrženého dopoledního času bylo jasné, že v kavárně hodlá úřadovat. Vypadlo z ní, že pracuje pro ABL/VV a že mne chce požádat, abych o nové štice v českém politickém rybníku nepsal tak špatně, jak se mi jednou podařilo. Prý mi všechno osobně rád vysvětlí Radek John. S díky jsem odmítl a poznamenal, že o Věcech veřejných už skutečně psát nebudu, poněvadž tento mimoparlamentní subjekt nedosahuje mojí rozlišovací úrovně.

Pochybil jsem. Do poslední chvíle jsem nevěřil, že by VV v Parlamentu usedly. A bylo nás víc. Odhalovat až nyní, co prošlo sítem voličské přízně, je tuze pozdě. Kdybychom tehdy byli pozornější, odpustila by si třeba tuzemská politika ostudu, která již přesáhla státní hranice.

Tím méně chápu ty, co aféry Věcí veřejných bagatelizují. Prý jsou obětí štvanice — ze strany konkurence, MF Dnes a bůhvíkoho dalšího. („Média ve svém zpravodajství vrší prefabrikované skandály, viz seriál o Věcech veřejných, za jehož rozpoutáním evidentně stojí TOP 09 a ODS, respektive jejich části, které mají na likvidaci VV největší zájem. Jsou to véčkaři, kteří doposud byli programově nejbližšími přirozenými spojenci ČSSD, kteří překáželi některým zájmovým skupinám, s nimiž ODS a TOP 09 vždy úzce spolupracovaly, například stavařské, těžařské a energetické lobby,“ napsal v Deníku Referendum František Kostlán.) Kdysi jsme Václavu Klausovi zbaštili „sarajevský atentát“, nyní naskakujeme na Johnovy řeči o puči a spiknutí kmotrů celého světa.

Jistě, šíbři napojení na etablované partaje musí cítit v komkoli novém ohrožení. Ani o altruismu nejčtenějšího zpravodajského deníku si nedělám iluze. To ale véčka nikterak neočišťuje.

Jiná námitka se týká nemravnosti odposlechů a slídění v cizích počítačích. Také ona má racionální základ. Správně kdosi přirovnal to, co dnes zaměstnává média, k přehrabávání se v popelnicích. Přičemž svůj kontejner nemají jen Věci veřejné, ale i ostatní strany, momentálně však mimo zájem investigativců. Obětí monitorování se tak stal muž, který se sám něčím podobným donedávna úspěšně živil.

Nezapomínejme ale, že tady nikdo nenatáčí pana Bártu či paní Klasnovou ve sprše. Zde jsem svědky úniků z porad, v nichž je probíráno politické zákulisí, včetně propojení VV se soukromými firmami. Nechutné to určitě je, ale jinak by se veřejnost sotva seznámila s pravými tvářemi aktérů, kteří před kamerami básní o potírání dinosaurů a boji s korupcí.

Vzpomněl jsem si v této souvislosti na Karla Janečka, zakladatele Nadačního fondu proti korupci, který nedávno na půdě think tanku CESTA označil za úděsné, že velká část společnosti je ochotná si myslet, že někdo, kdo upozorní na korupci (jako Libor Michálek, jenž si druhdy nahrál poradce ministerského poradce Knetiga), je udavač. Janečkovi to připadá jako podvědomý mindrák z totality, kdy udavač pro vlastní prospěch práskal na někoho, kdo dělal cosi proti režimu.

Ti, co zásobují mediální prostor dokumenty a nahrávkami z kuchyně Věcí veřejných, jsou sice evidentně poháněni touhou se pomstít, přesto bych v nich neviděl ani šmíráky, ani zrádce, ani kriminální živly. Z pohledů nás diváků postupují ve veřejném zájmu.

Můžeme pouze spekulovat, jak se dál bude nahrávačská mánie vyvíjet. Jistý si nemůže být žádný politik, žádný úředník. Znamená to, že se jejich svět definitivně zabarikáduje před tím naším, anebo si uvědomí, že cesta k znovunabytí důvěry vede přes maximální transparentnost a skutečnou — nikoli jen hranou — poctivost? Leč i kdyby platilo první tvrzení, má to snad znamenat, že bychom měli mhouřit oči nad tím, jak jsme našimi volenými zástupci voděni za nos?

Svérázný je též pohled stále cyničtějšího předsedy TOP 09 Karla Schwarzenberga: „Já bych navrhoval změnu českého státního znaku. Místo lva by byl náš populární krteček, neboť krtka pán Bůh stvořil, aby dělal tunely. A místo moravské orlice by byla sojka práskačka, a to by byl znak, který by odpovídal dnešnímu našemu státu." Kdo by čekal, že pan Schwarzenberg bude z vlády, v níž si lebedí jak krtčí ODS, tak sojčí VV, utíkat, až se za ním bude prášit, ten je vedle jak ta jedle. Stačí jediné slovo a spoluvinu ze sebe spláchne: reformy.

Ministr zahraničí není sám. Kdejaký koaliční politik vám veřejně odkývne, že sedí v kabinetu, jehož členové si nevěří mezi sebou a jemuž schází i důvěra občanů. Jenže — co se dá dělat, někdo reformy provést musí. Už méně si ale všímáme, že reformy, onen jediný koaliční tmel, stále postrádají jasnou podobu, kterou by si všechny tři strany vzaly za svou. I kdyby Nečasova vláda nakrásně dospěla až ke konci řádného volebního období, můžeme se při závěrečné bilanci dočkat překvapení v podobě neozdravených veřejných financí a nerozpletených uzlů ve zdravotnictví či sociálním systému. A občan opět bude za kavku.

„Kdo Věci veřejné najednou pokládá za největší zlo české politiky, lže sám sobě,“ napsal v Hospodářských novinách Jindřich Šídlo a připomněl kaňky na pověsti ODS nebo ČSSD. Ostře nesouhlasím. Na velké strany nalevo i napravo se odjakživa lepí různí grázlové. I malými stranami typu KDU-ČSL (dříve) či TOP 09 (nyní) hýbou různí lobbisté. Jenže o Věcech veřejných víme, že byly sakumprásk zahrnuty do byznys-plánu privátní bezpečnostní agentury. Máme zdokumentovánu motivaci hybatele VV Víta Bárty, můžeme si dohledat někdejší zaměstnance ABL ve státní správě a firmách se státní účastí, víme, jak holding ABL/VV přistupuje k veřejným zakázkám, je nám známo „čarování“ poslance Babáka, slyšeli jsme o propojení VV s vydavatelstvím Pražan.

Rád si brzy přečtu obdobné pikantnosti z útrob zbylých stran. Zejména financování volebních kampaní stojí za řeč. Nic to ale nemění na tom, že Věci veřejné dotáhly privatizaci stranictví, privatizaci politiky a — v morální rovině — pokrytectví k smutné dokonalosti. Jak to otřese s jejich voliči, kteří viděli ve VV jediného aktéra, který může udělat pořádek ve světě prohnilé politiky, je nasnadě — a poslední průzkumy partajních preferencí agentur STEM a CVVM onu deziluzi mapují zřetelně.

Poté, co selhali alternativci opírající se o přímou demokracii, už mohou nastoupit jen uctívači „pevné ruky“ z okrajů politického spektra.

Šlapat Věcem veřejným na paty je důležité kvůli nim samotným, ale také proto, že byznys prorůstající do politiky musíme někde začít potírat. Chycena nebyla malá ryba, nemysleme si. Ale bát bychom se neměli ani ještě větších — polostátního ČEZu, nadnárodních korporací, penzijních fondů, ratingových agentur apod. Je nejvyšší čas vrátit politice a demokracii jako takové její smysl a poslání.

Nebýt Věcí veřejných, setrváváme u komického fotografování „kmotrovských“ espézetek. Jejich zásluhou — sice opožděně, ale přece — získáváme celkem přesné indicie o tom, co se děje za oponou. Chceme-li měnit poměry, je dobré toto všechno vědět. Proto na chvíli zatněme zuby, nainstalujme kachní žaludky a těšme se na další interní dokumenty, skryté nahrávky a bankovní drby. Určitě přijdou.

    Diskuse
    OW
    May 19, 2011 v 10.35
    Díky za dobrý a potřebný článek!!!!
    Jen poznámka: Myslím, že v jednom směru VV ale novou dimenzi přece jen otevřely.
    "Běžná" korupce, lobbysmus a jiné polititické kšeftování doteď spočívaly na tom, že korupčník tím či oním parazituje na státu jakožto na sobě nezávislém a "větším" hostitelském organismu. Stejně jako v existence tasemnice v trávícím traktu obratlovce je pořád ještě závislá na hostiteli.
    VV (jako "Politická divize" ABL) tento způsob o 180stupňů obracejí - tzn. stát si přetvářejí až přivlastňují tak, aby byl závislý on na VV, resp. ABL. Přirovnání z přírody mne zde nenapadá.
    Ondřej
    FK
    May 19, 2011 v 14.10
    Pane Jelínku.
    Nevadí mi polemika, ale nekorektní přístup. Nikdy jsem nebagatelizoval aféry Věcí veřejných, jak plyne z vaší úvahy. Jen jsem se protentokrát na celou věc podíval i z druhé strany, v souvislosti s tím, jak o celé věci informují média.
    Pokládám za signifikantní, že jste neuvedl odkaz na můj článek, s nímž polemizujete. Jistě je pro vás přijatelnější, když si vaši čtenáři můj článek nepřečtou, protože by mohli zjistit, že s nimi hrubě manipulujete.
    V článku mj. píšu i toto:
    „Véčkaři po tom, co předvedli, prý nemají v politice co pohledávat. Budiž. Bylo by ale dobré si uvědomit, že stejné stranické financování, stejné propojování politiky a byznysu tu již od devadesátých let předváděla většina vrcholných politiků ODS a ČSSD atd.“ Z toho jasně plyne, že beru na Věci veřejné i další politické strany jeden metr.
    Pro zájemce o skutečný stav věcí, nikoli o šikovně dávkované polopravdy, přidávám ten odkaz:
    http://www.denikreferendum.cz/clanek/10593-vladni-koalici-by-se-mel-zabyvat-zkuseny-diagnostik.
    Jinak s vámi ostře nesouhlasím. Na byznys plánech různých společností byly i další strany, a to právě prostřednictvím různých lobbyistů ve vlastních řadách, viz například pánové Dalík, Gross, Tvrdík a další, mediálně méně známí. Jediný rozdíl je v tom, že na veřejnost neunikly nahrávky jejich rozhovorů se stranickými kolegy. Proč by jinak byl dlouhodobě (za vlády ODS i ČSSD) zákon o veřejných zakázkách tak děravý, kdyby tomu bylo jinak? To dávám jen pro příklad, uvést by šly další argumenty.
    Chápu vás, že byste z toho korupčnického koloběhu rád nějak vyvinil ČSSD, alespoň nepřímo, poukazováním na to, že druzí jsou horší, ale ani vám se nepodaří nakreslit kulatý čtverec.
    May 19, 2011 v 18.03
    Pane Kostláne,

    na postupu pana Jelínka nevidím nic nekorektního. Všichni čtenáři DR váš článek nepochybně znají, nebo pod ním dokonce diskutují, takže ho lze snadno dohledat. (Stejným způsobem pan Jelínek "neuvedl" zdroj článku J. Šídla, když jen napsal, že byl publikován v HN.)

    Váš článek rozhodně není nezaujatý, mezititulek "Uměle vyrobené aféry véčkařů" mnohé vyjadřuje (a pokud není vaším dílem, ale redakčním zásahem, mohl jste se od něj distancovat, což jste neudělal). Lukáš Jelínek sympatizuje s ČSSD - ale ještě nikdy nenapsal takovou stranickou agitačku, jakou jste před časem napsal vy v DR na Stranu zelených. Nic proti tomu, každý zastáváme svou pozici, jen někdo méně okatě a humpolácky. Snad jen tou zmínkou o jednom metru mám pocit, že jste namaloval kulatý čtverec:)

    Ale teď vážně: Lukáš Jelínek poukázal na jednu věc, která by neměla být pominuta, a tím je způsob, jakým politická strana VV vznikla, a tím se skutečně liší od velkých stran. "Byznys plány", jak se tomu tady v diskusi říká, je vysávají a korumpují - ale strana VV je "byznys plánem" sama o sobě. Nemá žádnou tradici (ani se na žádnou neodvolává), nemá žádný program, je to jen odpadní koš voličských frustrací.
    LJ
    May 19, 2011 v 21.17
    Milý pane Kostláne, proč ta paranoia? Nepolemizuji s Vašim článkem, ale s jednou větou, kterou jsem ocitoval celou. Váš článek stále ještě visí na úvodní straně DR, tak snad není nutné na něj odkazovat. Snad aspoň ostatní pochopili, oč mi šlo. Pro jistotu ještě jednou: Nebagatelizuji svinčík v ODS, ČSSD ani nikde jinde (a čtenáři mých textů to vědí). Jenže ani ODS, ani ČSSD nebyla zařazena do privátní firemní strategie, ani ODS, ani ČSSD není skrytě řízena jakousi Koncepční radou. Snad tomu nebylo ani za Grosse či Tvrdíka :-) Potíž vidím v tom, když někdo chce vydělávat, a proto si zřídí stranu. Když se v existující straně najde někdo, kdo chce vydělávat, je to taky smutné, ale dá se to zpravidla řešit vnitřními mechanismy. Obávám se, že toto ale případ VV není...
    JS
    May 19, 2011 v 23.59
    Pane Jelinku
    Možná ještě před měsícem bych s vámi souhlasil.Od té doby se těch informací objevilo tolik, že se soudný člověk musí zamyslet co se opravdu děje. Pan Kostolán to popsal velmi přesně. Odpovídá to myslím i názorům Václava Bělohradského a Jana Kellera. Zkusím to formulovat velmi konkrétně , byť to bude delší :
    Bárta je podnikatel a tak jak přistupuje k podnikání, přistupuje i k politice. Svůj „Etický kodex“ chápe jako projekt, který řeší problém a přináší zisk. Jednoduchý princip: Krade se příliš. Když VV budou krást jenom deset procent, vydělají všichni .
    HDP v roce 2010 byl 3 667,6 mld. Kč. Veřejné peníze z toho oficiálně tvoří něco kolem 20%, někteří uvádějí až 50%. Kdyby to bylo kompromisních 35% tak je to 1283,7 mld. Kč. Kdyby byla ukradena pětina z této částky, je to 256,7 mld. Kč. Bárta, respektive jeho VV by si ,při fungování jeho kodexu, ponechali slušných 128 miliard provize a dalších 128 miliard by zůstalo státní pokladně. To je více než plánovaný roční deficit. Je to více než čtyřleté pokrytí deficitu důchodů.
    Tak proč dnes Bárta není nominován na Nobelovu cenu? Protože politika je forma podnikání, která se liší tím, že nesmí být vidět, že to děláte pro peníze. A protože po těch 10 ale spíš mnohem víc procentech jdou kmotři a přece je Bártovi jenom tak nenechají. Takže z MfD vychází mediální obrázek megalomana a jeho ožralé party u francouzského vína. V každém štábu každé politické strany a nejspíše té, která stojí za nahráváním, by se našly hodiny a hodiny podobných a horších nahrávek. Nenajdou se, protože bratrstvo kočičí pracky už u toho koryta je velmi dlouho a drží se vzájemně pod krkem.
    Bárta vůbec není hlavní problém. Zatím se neobjevila podivná zakázka pro VV nebo ABL, zato Drobil, Vondra, Dalík jsou velmi konkrétní kauzy. O těch se ale nepíše, protože Bárta. Probíhá PR kampaň: zvolili jste si VV a teď vidíte důsledky. Jestliže v ní kmotři uspějí a dokáží, že experiment VV selhal, pak ochota přijít k příštím volbám bude velmi nízká a ochota volit malé a nové strany už úplně nulová. Protože naši staří známí lumpové jsou přece jenom menší zlo.
    May 20, 2011 v 6.52
    ad JS
    Politika je forma podnikání? Zajímavé.
    May 20, 2011 v 7.55
    pro: JK
    No, taky mě ta formulace dost zarazila. Celkově mně ta obhajoba VV připadá křečovitá a vlastně i nemravná.
    OW
    May 20, 2011 v 8.31
    Pánové,
    nenapadlo Vás, že vás právě teď ODS - VV - TOP 09 dostaly tam, kde vás mít chtějí?
    Totiž do hádky o největšího lumpa, skrze toho z nepřátelského tábora k tomu z vlastního. A že v tom mrháte energií stejně tak, jako vládní koalice na "svém" poli? I když, v jejím případě jsem za to rád - její zcestnost je tím aspoň trochu pomalejší.
    U vás mne totéž mrzí.
    Já si taky myslím (a už jsem to tu řekl), že VV jsou průšvih zcela nové, dosud netušené dimenze.
    Pan Kostlán si to nemyslí a situaci vykládá klasičtějším způsobem.
    Ani jedno z toho není důvod, abychom si vzájemně nasazovali "psí hlavu". Reálný problém leží ve vládní koalici jako takové. A ona vládní bude tím déle, čím déle se budeme řídit jejím příkladem a vybíjet energii mezi sebou. Myslím tady jen na formu, nikoli na obsah.
    Ondřej
    JG
    May 20, 2011 v 10.55
    Véčkaři jsou velmi snadný terč
    No ale na druhou stranu je fakt, že u nás máme ještě jednu politickou stranu, která taky vznikla velice kách a její financování je stejně záhadné, ale mediální investigativci na ni zatím nenašli nic jiného, než že jeden z jejích šéfů v jednom kuse spí a druhý rád posílá lidem složenky, aby uhradili jeho dluhy. Není to po roce vládnutí trochu málo?
    LJ
    May 20, 2011 v 11.02
    Skutečně, problém je tak vážný, že nemá smysl se ptát, "Kdo je za tím?", nýbrž "Co s tím?" - ať už se to týká VV nebo kmotrů za velkými stranami.
    Nicméně v rámci nikterak krvelačné diskuse musím poznamenat, že panu Samkovi jeho víru v úmysly Víta Bárta tak trochu závidím. Přece to, že hovoří o nějakých deseti procentech, neznamená, že si ve skutečnosti nesáhne na víc! A příště přijdou se svým etickým kodexem kmotři. V parlamentu se pak může vést debata, zda jsou "správné" provize 5, 10, 30 nebo 50% (o nichž se mluvívá v souvislosti s pražskými veřejnými zakázkami). Kdybych byl podobný dobrák, napsal bych, že kmotři se za nečestné jednání asi stydí, a proto je nekodifikují, zatímco Bárta má hroší kůži, a tak vše hází rovnou na papír :-)
    Nicméně asi nemá smysl paušalizovat. Za některými kauzami (zmíněnými třeba panem Samkem) vidím prachobyčejnou zlodějnu, za jinými systém, jak skrytě financovat politické strany. No a problém VV je, že fungují jaksi "podnikatelsky" systémově od začátku. V tom jde o ohavnou novinku, která má z dlouhodobého hlediska tendenci legitimizovat všechny dosud podloudně se vyskytující nešvary.
    JS
    May 20, 2011 v 11.46
    Pane Kopecký
    Přestaňte se tak naivně divit, případně se vraťte ke Švejkovi, kde jste si asi jistější. Určitá skupina lidí si prostě vydělává velké peníze politikou. Tak to je.

    Jinak mi vůbec nešlo o obhajobu Víta Bárty, v ideální společnosti by musel z politiky odejít. Jenom ukazuji, že toto není ideální společnost. Jestli to dnes vypadá , že jsou všichni lilie a Bárta je lump , tak je to jenom jejich kvalitní PR.
    Kradou všichni a Bárta je ohrozil, to je podstata kauzy VV. Nemá cenu přemýšlet o tom jak se zbavit VV, problém je jak se zbavit kmotrů a systému , kde lump vypadá jako poctivec.
    May 20, 2011 v 12.15
    Pane Samku, Vít Bárta by musel odstoupit nikoli v IDEÁLNÍ společnosti, ale v každé NORMÁLNÍ společnosti. A s ním pánové Drobil, Vondra, Kalousek, Fuksa, Chalupa atd. Ideál je nedosažitelný, ale normy by měly fungovat.

    Píšete: "Určitá skupina lidí si prostě vydělává velké peníze politikou." Ano, tak tomu bohužel je. Ale to neznamená, že by se s tím měl člověk cynicky smířit.
    MS
    May 20, 2011 v 12.27
    Zdá se, že většina lidí na politiku a politiky nadává a chce změnu (nemluvím o těch, kterým ta situace vyhovuje). Na druhé straně se ukázalo, že je veřejnost lehce manipulovatelná politickou reklamou. Tj. politická strana uspěje, má-li dost prostředků na kampaň. A začne-li některá ze stran financovat kampaň ze skrytých zdrojů (třeba firmy vděčné za předražené zakázky vystaví na odiv tvář politika-chlebodárce), jsou ostatní strany znevýhodněny a buď se přizpůsobí, nebo ve volbách propadnou. U nás myslím vyhrála první varianta.
    Dále vidím protiklad v tom, že hodně lidí je s politikou nespokojeno, ale zároveň ve volbách značná část voličů volí setrvačně stejné strany a tváře. Třeba po první korupční aféře ODS (tajná konta) část členů ODS vystoupila, založila stranu novou, která snad chtěla být průhlednější - a ve volbách propadli. Lidé k volbám přistupují jako k
    fotbalu - fandím našim,i když vím, že funkcionáři podplácí rozhodčí.
    Je otázka, jestli je postup VV (pokud je vše tak, jak se píše), nějak výjimečný. To, jak funguje např. ODS, se dá odvodit z aféry Drobil (ale i Vondra). Zřejmě tam funguje princip, že politik dosazený do vlivné funkce má povinnost přinést straně státní peníze bokem (resp. pokud chce být v dalších volbách na čelném místě kandidátky) - to je přesně manažerský postup, používaný ve firemní sféře pro úspěšné obchodníky.
    Ze stavu, do jakého se tahle společnost dostala, je myslím možné se vyhrabat jen pokud dostatečné množství lidí bude podporovat a oceňovat dílčí drobné kroky, které budou nastavovat právní stát. Je otázka, jestli ty změny mohou udělat stávající velké strany - snad jen pokud finanční zátěž bude velká a bude stále obtížnější sehnat peníze, tak se nějak dohodnou na limitech. I v nich jsou určitě lídé, kteří by změnu chtěli, ale bez peněz propadnou a navíc jsou závislí na regionálních strukturách, které jsou zase závislé na místních mocných.
    Mezi lidmi je volání po změně, ale nová strana nevznikne bez peněz a známých tváří - tj. nějak tak, jak se do politiky dostaly VV. Těžko můžeme čekat, že se najednou vynoří parta chudých a neposkvrněných (nejlépe z Blaníku) a ti tady konečně udělají pořádek. Frustrace ze setrvalého stavu věcí naopak může vést k úspěchu obskurních stran. Jestli je projekt VV chladným kalkulem nevím, snažím se posuzovat jejich kroky ve vládě a podle nich se mi to nezdá. Daleko jednodušší by totiž bylo nedělat problémy a zapojit se do existujícímu systému. Za "klid k práci" by to myslím současným politikům ve vládní koalici (a jejich kmotrům) stálo.
    Česká rozhádanost a neochota ocenit alespoň mírný úkrok od Sicílie směrem na sever (pokud ho udělá politický konkurent) změnám moc nepřeje.
    JS
    May 20, 2011 v 13.01
    Pane Kando
    Váš názor naprosto chápu. Osobně jsem se velmi dlouho srovnával s článkem Václava Bělohradského, měl jsem naprosto stejný názor jako vy a nemohl jsem pochopit proč někdo tak chytrý jako Bělohradský bagatelizuje korupci. Po nějaké době jsem pochopil, že má pravdu.

    Ano, normy by v normální společnosti měly fungovat... Problém je v tom, že tato společnost není normální. Za billboardem s portrétem Nečase (co nepřipustí korupci ve vládě a v ODS), futrují Dalík Vondra, Drobil stranickou kasu a svoje kapsy z veřejných peněz. My to zaplatíme na DPH, důchodech a kdovíčem ještě.

    Souhlasím , neměli bychom se s tím smiřovat. Měli bychom ale vidět i to co se skrývá za mediální manipulací. To, že společně upálíme Bártu, pomůže nejvíc kmotrům.
    JS
    May 20, 2011 v 13.09
    M. Sejrek
    To je velmi rozumné stanovisko. Klíčové místo je, zda se najde někdo , kdo zvedne ten prapor spravedlivých., Nabízelo by se to ČSSD bez Grosse, ale zdá se, že tam mají kmotři stále dost silné slovo , ve vztahu ke kauze VV panuje obecný pohled a Sobotka je skoro neviditelný.

    Chtělo by to levicového Kalouska , bohužel není. Pokud nepočítáme Parobukovo vydírání s ČSNS. takže asi nezbývá než čekat až si ten had ukousne vlastní ocas a zjistí , že už se krade příliš. Zatím to stačíme platit z daní .
    SH
    May 22, 2011 v 12.00
    Politický prostor.
    Bártova technologie vytvoření nového politického subjektu je možná pouze v prostředí, kde politické strany mají pouhé tisícovky členů. V USA právě nedávno zákonodárci dokonce potvrdili, že takováto technika podpory politického subjektu je legální. Obroda demokracie je proto představitelná až v době, kdy členy politických stran bude mnohem více, ba ideálně až většina občanů. Pokud strany budou pouze nepočetnými klany ambiciózních, převážně za veřejné funkce již placených lidí, budou mít nezvratnou tendenci měnit se v mafie díky nezbytnému klientelismu. Ten vznikne vždy, kdy nově zvolený člověk se musí ve svém státním úřadě obklopit lidmi, jimž důvěřuje.
    Stav současné vlády.
    Tmel koalice, za nějž všichni její představitelé vydávají naprostou nutnost realizace reforem je podvodem. Všichni totiž ví, že žádná reforma není nezvratná, že dokonce i každá rozsáhlá transformace se dá úplně změnit. Vždyť naše dneska žijící nejstarší generace na vlastní kůži zažila změnu celého politického režimu. Co jsou proti tomu jakési reformy!!
    VF
    May 22, 2011 v 22.46
    Kalousek na levici, s praporem spravedlivých :-))
    Pane Samku, někdo jako Kalousek na levici, v dnešní době, to mi připadá, s prominutím, jako pěkná fantasmagorie. Ten člověk skvěle využívá zobecnělého zploštělého uvažování na dnešní pravici a toho že mu média, eufemisticky řečeno, nejdou po krku. Někdo takový, s tak drzým čelem, by s nálepkou socana dlouho na výsluní nevydržel.
    A pokud by se někdo takový na levici přece jen objevil a uspěl, asi by to pro tuto zemi věstilo nějaké neblahé změny.
    May 23, 2011 v 17.25
    Naprosto souhlasím s Janem Samkem a M. Sejrkem.
    Připadá mi, že dnešní štvanice na VV je totéž jako předvolební štvanice na Paroubka, jenže v bleděmodrém. Nejedná se o nic jiného než o odpoutání pozornosti od ODS a jejích lumpáren, a jak je vidět, tak se to zase podařilo. Je smutné, že většina novinářů ze všech stran skočí na lep tak průhledné taktice. Ale asi na to má ODS chytřejší lidi než jsou oni.
    Má mě snad jako voliče zajímat, že ODS je podle novinářů „standardní strana“, zatímco VV dala redakce nálepku „pastrany“? Mně zajímá co kdo z nich v politice co prosazuje a co dělá. Z mého hlediska měly a mají VV velice zajímavé návrhy, zatímco ODS a TOP 09 nikoli. VV zatím udělaly v české politice pěkný vítr a znepříjemnily kmotrům život (proto se na ně taky rozpoutala ta štvanice) a toho si já jako daňový poplatník cením nejvíc. Proto mě zas tak moc nezajímá jak ta strana vznikla za jakým účelem, ale zajímá mě co doopravdy dělá. Odstranění policejního ředitele Martinů, člověka dosazeného na doživotí šéfem ODSáckých mafiánů Langrem za podmínky, že udělá v polici čistku, aby tam na důležitých místech byli JEN lidi naklonění ODS, byl prodle mě husarský kousek, a VV za to zaslouží ocenění.
    A to, že se ČSSD přidala k volání o odstranění VV je od ní taky pěkná pitomost. Kdo by se ale divil, když víme, že přes kmotry jsou tyhle strany propojené, že?
    May 25, 2011 v 22.38
    Místo Paroubka Bárta
    Souhlasím s panem Šímou v tom, že česká média si do role Paroubka dosadila Bártu. Asi to ve zdejších krajích bez nějaké pořádné štvanice nejde. Tedy ne že by k tomu Bárta a další členové VV nezavdávali dost příležitostí, ale každopádně myslím, že tahle kampaň je dost přifouknutá - a to právě proto, jak tu již mnohokrát zaznělo, že vrtat hlouběji v kauzách Drobil, Vondra a další, anebo snad dokonce i zpochybňovat předložené "reformy" a další účelové přílepky a vsuvky do zákonů, by prostě znamelo hájit vypsání nových voleb. A na to, aby naše většinová média odepsala svojí oblíbenou, už ne ani stoosmnáctku reformně-většinových bohatýrů, to bychom chtěli opravdu nemožné. Vždyť koho a co by pak tahle média obhajovala?
    + Další komentáře