Co se děje v Národní galerii a v GASKu?

Johana Lomová

NG a GASK — zkratky dvou institucí, které delší dobu systematicky plní stránky kulturních rubrik. První by po dnešku měla mít nového ředitele, v druhé kvůli nové ředitelce podal výpověď celý odborný tým.

Předminulý týden označila odborná komise za ideálního kandidáta na post generálního ředitele Národní galerie Vladimíra Rösela. Ministr kultury kandidáta zatím nejmenoval a k dalším pohovorům pozval také Marka Pokorného a Jiřího Fajta. Rozhoduje se prý mezi ekonomem doporučeným komisí a historikem umění Jiřím Fajtem, který vyhrál výběrové řízení v loňském roce. Po pohovoru s Röslem a Fajtem (a jejich dvěma zamýšlenými spolupracovníky) bude podle příslibu ministerstva již dnes, v pondělí 16.května ohlášeno, kdo se stává novým generálním ředitelem NG.

Výběrové řízení na ředitele proběhlo letos v zimě také v kutnohorském GASKu. Zvítězila manažerka Jana Šorfová, jejíž projekt byl některými označen za plagiát textu Moniky Burian, která se s ním v loňském roce účastnila konkurzu na ředitelku NG. Jana Šorfová se ředitelkou stala k 1. březnu a během dvou měsíců můžeme mluvit o krizi galerie. Kurátoři, lektoři i produkční podali výpověď podmíněnou odstoupením stávající ředitelky. Vlna kritiky pak přišla také od externích spolupracovníků galerie, kteří se obávají nedostatečné odborné úrovně způsobené odchodem zaměstnanců. Zřizovatel galerie Středočeský kraj však do problému odmítá vstupovat a veškerou moc nechává v rukou Jany Šorfové. Ta nařčení z plagiátorství odmítá a za revoltující zaměstnance má náhradu. Na místo šéfkurátora Ondřeje Chrobáka si chce Šorfová přivést Noemi Smolíkovou.

K situaci v GASKu se vyjádřila Umělekohistorická společnost. V otevřeném dopise kritizuje politiku krajů, které výběrem ředitelů až příliš určují směřování regionálních galerií. UHS upozorňuje na situaci v několika institucích, které během let získaly silné jméno díky výrazným osobám ve svém vedení. Dnes se však na místa ředitelů dostávají ekonomové a manažeři, kteří určují jejich priority. Provolání na začátku dopisu UHS upozorňuje na velký problém současnosti: „Regionální kultura je nedílnou součástí státní kulturní politiky, nikoli producentem zábavy a zisku.“

Další fungování státních i regionálních výstavních institucí bezpodmínečně souvisí s osobností jejich ředitele. Jeho nedostatečný morální a odborný kredit pak je zásadním problémem. Při rozhodování o novém generálním řediteli NG by ministr kultury neměl přehlížet dění v regionálních galeriích, kde se jasně ukazuje, že ředitel nikdy není jen manažer.