Komunisté podpořili ČSSD, navrhují omezení výdajů na kampaně

ČTK, Dušan Radovanovič

Předvolební kampaně politických stran by podle komunistů neměly stát více než padesát milionů korun. Úprava by strany finančně stabilizovala a omezila neprůhledné financování. Výdaje stran totiž často neodpovídají tomu, co legálně získaly.

Opoziční KSČM navrhla omezit výdaje stran na předvolební kampaně do Sněmovny a do Senátu na padesát milionů korun. Podle návrhu novely zákona o sdružování v politických stranách, který komunisté podali dolní komoře, by za nedodržení stropu dostala strana milionovou pokutu. Hranice dvaceti milionů korun a půlmilionový postih za její překročení by platila pro krajské a obecní volby. O částku, o kterou strana limit přesáhla, by se jí navíc snižoval státní příspěvek na činnost.

Předkladatelé upozorňují na to, že výdaje stran na kampaně jsou neudržitelné, seskupení se neúměrně zadlužují. „Navrhovaná úprava vede k udržení ekonomické stability stran a hnutí a zpřehledňuje financování volebních kampaní," uvedli komunisté v důvodové zprávě.

Všechny výdaje a příjmy na kampaně by podle předlohy musely procházet přes zvláštní účet, který by si strany musely zřídit. Seskupení by také musela vést samostatnou evidenci o příjmech z půjček a úvěrů a z darů. Za služby spojené s kampaní by podle novely musely strany platit tržní ceny. Do měsíce od voleb by dále musely pod hrozbou sankce dvou set tisíc korun zaslat Sněmovně finanční zprávu o příjmech a výdajích spojených s kampaní a zveřejnit ji na webu.

Sněmovna by zprávy posuzovala. Pokud by zjistila nesrovnalosti, oznámila by je ministerstvu financí. Ministerstvo by udělovalo sankce. Strany by je nesměly hradit ze státního příspěvku.

Pokud by se v jednom roce konalo více voleb, strany by mohly navýšit jeden — nejvyšší výdajový limit o pětinu. V případě předčasných a opakovaných voleb by se naopak hranice výdajů snížila o třicet procent.

S podobnou iniciativou nedávno přišla opoziční ČSSD, která navrhuje strop pro volby do Sněmovny na osmdesát milionů korun a omezení výše sponzorských darů i počtu billboardů. Předlohu chtějí sociální demokraté podat do Sněmovny nejpozději o prázdninách.

Hospodaření dvou nejsilnějších politických stran ČSSD a ODS skončilo loni vysokými ztrátami, obě se také po nákladných předvolebních kampaních potýkají s dluhy. ČSSD vydala loni na předvolební kampaně podle výroční finanční zprávy zhruba 270 milionů a ODS asi 542 milionů korun. Podle analytiků však musela být propagace ČSSD přibližně stejně nákladná jako ODS. Ve ztrátě byly loni i Věci veřejné. V plusu naopak skončily TOP 09 a KSČM.

Financování politických stran je dlouhodobě velmi neprůhledné. „Jejich výdaje neodpovídají tomu, co legálně získaly," upozornil nedávno Václav Laška z Transparency International. O tom, že se především velké strany bez peněz bokem neobejdou, svědčila mimo jiné aféra bývalého ministra životního prostředí Drobila. Omezení výdajů na kampaně by mohlo být jedním z kroků boje proti korupci v politických stranách.