Bezmoc a magie

Jiří Silný

Civilizace, která se honosí nahromaděným vědeckým poznáním a nepředstavitelnými technickými schopnostmi, naprosto selhává při celkem jednoduchém úkolu: využít těch možností k prospěchu všech, k překonání anachronického rozdělení světa na hladovějící a přesycené.

Nepoměr mezi obrovskou faktickou mocí, kterou dnešní lidstvo jako celek disponuje, a neuvěřitelnou neschopností tuto moc rozumně využívat je přímo úměrný tomu, jak nerovně jsou moc a bohatství rozděleny. Civilizace, která se honosí nahromaděným vědeckým poznáním, ještě před pár desetiletími nepředstavitelnými technickými schopnostmi, historicky bezprecedentní produktivitou a racionalitou výroby nebo explozí komunikačních prostředků, naprosto selhává při technicky celkem jednoduchém úkolu: využít všech těch možností k prospěchu všech, k překonání anachronického rozdělení světa na hladovějící a přesycené a k racionálnímu (šetrnému) využívání omezených přírodních zdrojů.

Z tohoto hlediska se západní civilizace jeví nejen jako iracionální, ale také jako bezmocná. Potvrzuje to zmatené chování špičkových politiků, fachidiotství tzv. expertů, stále větší zranitelnost ekonomik i všeobecně rozšířený pocit strachu z budoucnosti, který je zvlášť silný v tzv. rozvinutých zemích.

Víra v magické systémy jako jsou astrologie, čarodějnictví, nejrůznější formy náboženského a politického fanatismu nebo moudrost neviditelné ruky trhu vyjadřuje dobře pocit bezmoci vůči systémům, které lidé vytvořili a kterým jsme dovolili ovládnout naše životy. Toužíme alespoň po iluzi nějaké skryté racionality, kterou nám zjeví von Hayek nebo výklad karet. Nějaký smysl to přece mít musí! Nebo snad ne?

Pořád existují ti, kdo nás přesvědčují, že tento pustnoucí blázinec je nejlepším z možných světů, ale není velkým překvapením, že jsou to zejména vlastníci a ředitelé tohoto pochybného podniku a jejich poskoci. Máme-li z toho vybřednout, potřebujeme zkoumat, jak k tomu došlo, že se nepochybně úžasné výkony lidského rozumu a umu skloubily do tak odpudivého celku současného globálního kapitalismu. Jeho iracionální charakter je stále zřetelnější a jeho selhání v pokusu o magické dosažení božské moci stvořit něco z ničeho (creatio ex nihilo) se zákonitě mění ve svůj opak — ničení planety.

Jedním z poměrně málo známých průkopníků tohoto systému byl John Law z Lauristonu, skotský matematik, ekonom, hazardní hráč a finanční alchymista, který žil v letech 1671—1729. Ve své době to byl člověk nesmírně vlivný, po krátkou dobu největší boháč tehdejšího světa, díky němuž pohádkově (ovšem na ještě kratší dobu než on) zbohatly desetitisíce lidí a francouzština byla obohacena o nové slovo millionnaire — milionář.

John Law posloužil jako předobraz Fausta v druhém díle Goethova stejnojmenného díla, které se zabývá dvěma velkými alchymistickými tématy: věčným mládím v díle prvním a získáním bohatství v díle druhém. Jak píše švýcarský ekonom Binswanger, ukazuje se, že pro někoho peníze mohou být erotičtější než láska. Faust z druhého dílu se vzpamatoval ze ztráty Markétky a zavádí papírové peníze, které mají nahradit nedostatkové zlato, a napomoci ekonomickému rozkvětu. Alchymistický princip z bezcenné látky vytvořit látku hodnotnou je stejný, jen tentokrát nejde o výrobu zlata z olova, ale o hodnotu vyjádřenou pouhým potištěným papírem.

I Faustův reálný předobraz John Law na francouzském dvoře za doby regentství doslova vystřídal alchymisty. Když se mu podařilo v roce 1715 přesvědčit vévodu z Orléansu o tom, že dokáže vyřešit chronické ekonomické problémy Francie zavedením papírové měny, regent skutečně propustil alchymisty, kteří měli státní pokladnu zachránit magickou výrobou zlata. Banque générale, první cedulová banka, ještě zdokonalila už dříve rozvinutý bankovní zázrak, který umožňoval půjčovat několikanásobně víc peněz, než banka reálně vlastní, protože se počítá s tím, že si všichni vkladatelé nepřijdou pro peníze naráz. Před vznikem papírových peněz bylo toto virtuální hospodaření přece jen limitováno dostupností cenných kovů a omezeným rozšířením cenných papírů.

John Law byl jako geniální kombinátor velmi úspěšným hazardním hráčem a prvky hazardu vtělil i do ekonomiky. Když se papírové peníze staly oficiální měnou, „krytou“ budoucími zisky (např. dosud nevytěženým zlatem), pomohlo to překonání nedostatku oběživa a hospodářství se zdárně rozvíjelo, ale jen do doby, než inflace peníze znehodnotila a po ztrátě důvěry v novou měnu hospodářství zkolabovalo a po desetiletí se z toho nevzpamatovalo. Kromě této první měnové krize vděčíme Johnu Lawovi i za první zkušenosti s runem na banku, když věřitelé chtěli papír vyměnit za zlato, i za prasknutí první spekulativní bubliny spojené s kolapsem jeho akciové společnosti Compagnie de la Louisiana ou d´Occident, krátce zvané Mississippská společnost.

Law také podstatně inovoval státní loterii, kterou poprvé zavedli v Janově. Lotto di Genova se vyvinula z volebního systému do senátu, při kterém se z občanského seznamu z devadesáti kandidátů losovalo pět nových senátorů. Lidé se začali sázet, kdo bude vylosován, a janovský stát systém pět z devadesáti převzal do loterie. Při Lawově loterii, kterou zavedl v Benátkách, byly slosovány státní obligace a ještě k tomu bylo možné se pojistit proti ztrátě. Několikanásobné zisky zaručeny.

Faustovský charakter kapitalistického systému hospodaření, který tak dokonale ztělesnil John Law, se v dalších stoletích jen prohlubuje. Již zmíněný Hans Christoph Binswanger ve své knize Peníze a magie ukazuje, jak je fascinace věčným pokrokem, neomezeným růstem, překonáním všech omezení včetně překonání času vlastní tomuto magickému myšlení. Moderní výdělkářské hospodaření mění na peníze už dnes to, v co teprve doufá, že by mohlo přinést zisk. Pouhá představa zisku se stává dnešní hodnotou. Zadlužení vůči budoucnosti je stejně zákonitým výsledkem jako ničení současných hodnot, které Goethe ukazuje na osudu Filemona a Baucis, kteří jsou kvůli Faustovu velkolepému developerskému projektu vyhnáni ze svého domova.

Už Aristoteles rozlišil dva způsoby hospodaření: ten, který je zaměřen na potřeby a má přirozené limity právě v uspokojení potřeb, a ten, který je zaměřen na zisk. Takové hospodaření bylo umožněno vznikem peněz a hromadění peněz nemá žádné přirozené hranice. Tím spíše to platí o papírových a virtuálních penězích. Je to právě iracionalita magického myšlení, při kterém přání znetvořuje obraz reality a potřeba degeneruje v závislost, co brání skutečným řešením.

    Diskuse
    May 10, 2011 v 10.19
    magie a technika
    Iracionalita západní civilizace, chceme-li už o něčem takovém mluvit, spočívá v její technické – tedy odlidštěné – racionalitě. Max Weber se ještě domníval, že moderní člověk (narozdíl od „divocha“) už magické prostředky nepotřebuje; žije ve víře, že na světě nepůsobí žádné tajemné nevypočitatelné mocnosti. Evidentně tedy přehlédl hluboký konflikt lidského rozumu a osamostatňující se technovědy.

    Onou v úvodu zmíněnou „obrovskou faktickou mocí“ nedisponuje ani „lidstvo jako celek“, ale ani ti zdánlivě mocní tohoto světa. I ti jí jenom posluhují. Je to „ekonomický, finanční, vojenský determinismus, valící se planetou jako rozjetý, slepě fungující mechanismus“ (Kosík).
    Autor symptomaticky mluví o „TECHNICKY celkem jednoduchém úkolu“. I sem jakoby bezděčně proklouzla magie technického optimismu. Člověk dál hází mince do hracího automatu......
    SH
    May 13, 2011 v 10.27
    Trošilinku jinak o svobodě a o dějinnosti.
    V úvodním odstavci definovaný úkol není vůbec, ale vůbec jednoduchý. Kdyby byl, tak už dávno neexistuje. Týká se totiž přímo základního parametru naší, tedy všelidské civilizace. Jeho vznik je ve skutečnosti zakotven v samotném vzniku lidství prakticky od jeho počátků, tedy kdy začal žít v tlupách. Původcem byla přirozená odlišnost jedinců, která dávala vznikat jejich dalších rozdílností. A tedy v prvé řadě je odrazem nejzákladnější odlišnosti a následně pak nerovnosti celých osudů dvou hlavních skupin lidí, tedy mužů a žen. Tak asi vznikal základní sociální problém všeho lidství
    Jeho řešení je proto nutné hledat ve vědomém vyrovnávání přirozených nerovností. Což nikdy nepůjde neracionálními metodami, jakou je například neviditelná ruka trhu. Samou podstatou lidství je totiž řízení svého vlastního „osudu“, čili dějin a nikoliv podvolování se nějakým „přirozeným“ mechanismům. Skutečná svoboda lidstva tedy spočívá v reálné možnosti rozhodování o sobě. Jiné pojetí svobody je klamem. Svoboda jednotlivce totiž nemůže existovat v nesvobodné společnosti, tedy v takové, kde každý jedinec je fakticky otrokem jakéhosi, doslova „magického“ systému. Troufám si proto tvrdit, že mimo jiné buď bude svobodný trh, nebo lidé, existence obojího společně je vyloučena. Takhle se dají hledat i další prvky údajně přirozených systémů nadvlády nad lidstvem.
    Dokud se lidstvo nechá ovládat tak zvanými přirozenými systémy, třeba i nechtěně vytvořenými, nemůže mluvit o svých vlastních dějinách. Teprve až bude svůj osud opravdu řídit, začne psát své skutečné dějiny.
    Podobné je to i s papírovými penězi. Jejich problém nespočívá v jejich existenci, ale v jejich nadvládě nad lidstvem. Řešením je najít nadvládu lidství nad penězi. Jak?, to je právě tím, co v žádném případě není jednoduché.
    AB
    May 13, 2011 v 13.16
    Jakkoli se základní intencí textu J. Silného souhlasím, neodpustím si jednu poznámku z ranku religionistického respektive filosofického. Metafora magie je v textu automaticky chápaná mj. jako synonymum nesvobody. Autorem jednoho ze zakládajících textů renesančního humanismu, který snad poprvé naplno vyhlásil lidskou svobodu - "De hominis dignitate" (O důstojnosti člověka) - byl renesanční novoplatonik a hrdý mág Pico della Mirandola. Frazerovo pojímaní magie coby iracionálního atavismu (dětské chápání světa) je již dávno překonané, jen těžko ho lze aplikovat například na zmíněný novoplatónský humanismus. Také představa, že alchymie je jakási báchorkovitá pavěda, která hlásá výrobu zlata z ničeho, je poněkud obskurní. Alchymie je nádherným a svérázným projevem lidských dějin - kdesi na pomezí přírodní filosofie a spirituality - jejím cílem vždy byla v prvé řadě proměna hrubých kovů lidství v srdce zlaté - řečeno s nedávno zesnulým velkým básníkem a hermetikem D. Ž Borem. V současnosti se někteří ekologové (politicky se hlásící k anarchismu a demokratickému socialismu) alchymií vážně zabývají.

    Podíváme-li se na úsvit novověku, pak vidíme, že (např. u Bacona) se magické pojetí universa mísilo s nastupující novověkou vědou, přijde mi tudíž nespravedlivé (byť jen na rovině metaforické) obviňovat za nesmyslnost a iracionalitu technologické civilizace myšlenkové a ideové soustavy, které právě novověká racionalita porazila a zahnala do evropského intelektuálního podzemní. Je to stejné jako když prof. Bělohradský používá pro neoliberály označení mystiků trhu - vzhledem k subversivnímu působení mystiky v křesťanských dějinách opět poněkud nespravedlivé přirovnání. Je to právě bezvýhradné spoléhání na racionalitu, které západní společnost mj. přivedlo do současné krize. Vyloučení etiky, citu, imaginace - oduševnělosti jako takové má své důsledky ve společnosti, která je jednostranně orientována pouze na to, co je měřitelné a počitatelné, na zisk a úspěch v tomto světě. Řekl bych se Lvem Šestovem, že rozum je sám. Nebo s Chestrtonem, že šílencem není, ten, kdo pozbyl rozum, ale ten, kdo pozbyl vše vyjma rozumu.
    ??
    May 13, 2011 v 18.46
    Několik připomínek k různým pánům
    Především si uvědomme, že základem iracionality není jen (i když také) strach člověka před přírodou a jeho vlastní civilizací, odcizení (ve smyslu toho technického, výrobně silového a poznávacího momentu). To bude vždy objektivním kořenem jak náboženství, tak různých forem iracionality. Dle marxismu i v komunismu.
    Dle marxismu je skutečným objektivním kořenem těchto jevů odcizení vztahů mezi lidmi ve vlastnictví a dělbě práce - tyto kořeny mohou být překonány.
    Pan Hošek nemá pravdu,když nerovnost mezi lidmi odvozuje od těch tzv. přirozených, individuálních odlišností. Ty mohly hrát roli v prvobytné společnosti (tlupu vede nejsilnější - i když to byl spíše stařešina, jinou roli má žena a muž - ale zdaleka ne automaticky podřízení ženy, to až později se soukromým vlastnictvím). Při prvních formách rozdělování lidí - obilnářství - dobytkářství - hrály roli spíše přírodní podmínky než šikovnosti lidí,do směny vstupovaly nejprve celé tlupy reprezentované svými rodovými představiteli. Systémovou nerovnost do toho vneslo až oddělení profesionálů v řízení a válčení a v duchovní sféře (kněží)- najednou se určitý druh činnosti, většinmou dědičný v rodě, stal systémovým výtahem k soukromému vlastnictví a vykořisťování jiných a naopak zemědělská práce přímo předurčovala k otroctví a poddanství..Odcizení lidských sil člověku pokračovalo ve formě náboženských forem kopírujících uspořádání společnosti (božstvo - panovník, šlechta) atd. Až za kapitalismu se nakonec stalo soukromé vlastnictví určující vůči zařazení v dělbě práce a vznikla i vykořisťovaná a nevlastnící inteligence apod. Za protosocialismu likvidace buržoasie a kapitalistického vlastnictví uvolnila cestu k zhodnocení monopolu sepětí s řídící prací (i některými dalšími) - ejhle diktatura řídícího aparátu a odcizení i "za socialismu".Pak zase návrat - přeměna řídícího aparátu v obnovenou buržoasii atd.
    Souhlasím s panem Borzičem, že všechny formy iracionality, resp. jiné cesty než věda, neznamenají automaticky krok zpět, slabost člověka vůči civilizaci apod., ano třeba ta alchymie apod. byla i hrdou vzpourou proti bohům a osudovosti a i v hávu takovýchto aktivit se věda skrývala (tak jako se marxismus skrýval i v hávu oficiální ideologie vládnoucí třídy protosocialismu, dialektika v scholastice apod.). Rozumářům,ke kterým patřím, ale doporučuji nepropadnout kultu tzv. zdravého rozumu konstatujícího zdánlivě jasné pravdy, protože to je tzv. běžné vědomí, produkt jednostrannosti v dělbě práce, odříznutý od vědy, podřízený emocím a zneužitelný, a navíc prosycený většinou ideologií vládnoucí třídy. Právě toto běšžné vědomí rádo a snadno volá "Ukřižuj!!!" nebo se alespoń směje skutečným vědeckým poznatkům.
    TT
    May 13, 2011 v 22.43
    Marxistická mystika
    Tedy vykládat vznik náboženství teoriemi jiného náboženství mi nepřipadá zcela korektní. Ale pohybuje li se někdo v mýtu, z nějž není schopen vystoupit, pak samozřejmě vše interpretuje rámci tohoto mýtu, jak to činí Heller.

    Vznik náboženství a víry je tak složitý proces, že jej skutečně není možno popsat bez znalosti dané reality a bez pokorného hermeneutického přístupu.

    Takový přístup je ovšem na hony vzdálen potřebám ideologií a mýtů.


    ??
    May 14, 2011 v 5.23
    No tak nás obohaťte svými myšlenkami pane Tožička
    Takhle lacino se s marxistickou logikou nevypořádáte.Ostatně - co když jste to Vy, kdo se pohybuje jenom v rámci svého mýtu odtrženého od reality? Nečiň jiným, co nechceš, aby oni činili tobě,
    ??
    May 14, 2011 v 9.38
    Ještě k poslednímu výpadu pana Tožičky
    Pan Tožička na demonstraci řekl (viz jejho článek na jiném místě):
    "Ve snaze prosadit naše názory se stavíme proti těm, kteří si možné cesty představují jinak. Požadujeme po politicích ohleduplnost a pochopení, ale sami dokážeme být stejně a někdy i více netolerantní k jiným názorům. A to i přesto, že nám jde o společnou věc. Stojíme tu spolu, a přesto se vzápětí dokážeme tvrdě napadat.

    Nejsem naivní a nevěřím na bezkonfliktní společnost. Ale konflikt má sloužit především jako východisko k novému poznání. Ne jako překážka pro spolupráci. Na konfliktu jako takovém není nic špatného, je to lepší než pokrytecké přitakání. Ale zároveň je zbytečné, abychom byli agresivní, zesměšňovali se navzájem nebo se nad druhými povyšovali. Každý názor, byť řečený neuměle, neškoleným řečníkem, má svou váhu. Minimálně jako reflexe reality, kterou je třeba brát vážně.
    Konec citátu - kážou vodu a pijí víno!!!
    Nevolám ani po nějakém názorovém synkretismu, splynutí všeho ve všech. Právě v bohatství různých názorů a alternativ je síla."

    ??
    May 14, 2011 v 12.55
    Omluva
    V předchzím příspěvku mi omylem vskočil můj závěr do citátu z pana Tižičky - věta Konec citátu - kážou vodu a pijí víno - patří na úplný konec, to předtím je citát z pana Tožičky.
    May 14, 2011 v 15.39
    trochu té přízemní skepse
    nemyslím že Max Weber přehlédl hluboký konflikt lidského rozumu a techniky. Jen byl příliš nadšený jak jsme odhazovali staré pověry a neodhadl ty nové. Technověda je v tomto ohledu vcelku neutrální - je to odbrý sluha, ale zlý pán - zkrátka je na nás jak jí používáme. Nebýt rozvoje výrobních sil tak není dnešní člověk tím, čím je.
    Naše problémy na techniku nesvádějme. Iracionalita se projevuje v určitých vlnách, které souvisí se společneskými podmínkami naší existence. Vracet se na stromy asi nikdo z nás nechce. osvícenectví po dvou stoltích vyčerpalo svůj potenciál a čeká nás nové - vyšší racionalita umožnují posun vpoznání světa..
    Do té doby budeme blbnout - ať již bude na tom božském soklu Perun, Jejíž a nebo Karel Marx. a budeme našim rituálům v mylšení řikat sofistika, hermeneutika či dialektika
    Weber rozhodně ten konflikt nepřehlédl. On byl zároveň velký čtenář Nietzscheho. Jsem teď mimo svou knihovnu, tak nemohu najít citát, ale on jasně někde říká, že to osvícenské "odkouzlení světa", to vítězství instrumentální či formální racionality (Bělohradského růstu Růstu je variací na toto) je iluzorní a že pod povrchem stále probíhá věčný boj hodnot, svár starých bohů, kteří se vrátí... Myslím, že to napsal po první světové válce.

    Technověda nemůže být neutrální. Aby mohla sloužit, musí vždy panovat (nad přírodou - a tím i člověkem, resp. částí jeho bytosti). Účinnost toho panství, ba ztotožnění se s ním, je často vidět na tom, jak je každý pokus o kritiku označen za snahu "vrátit se na stromy"...
    May 14, 2011 v 17.03
    absurdní fobie z techniky
    no já spíš říkám že asi uvěřil že osvícenecká revoluce bude tou poslední - kdepak rozpor rozumu a techniky. Naopak - spíše věřil v jejich možné ívítězství. Na niestcheovský věčný svár bohů Weber myslím asi nevěřil. Ale nechci se přít o Webera, taky bych musel do knihovny.
    Prostě jak se ukázalo osvícenecká racioalita nebyla vítěstvím
    definitivním. Fobie že panuje technika jsou absurdní, panuje svým omezeným způsobem člověk, který nechce být smýkán přírodou a tu techniku k tomu používá - a zcela pochopitelně (tímhle prometheovským činem se stal člověkem) - jen musí to jak se staví proti přírodě zvládat tak aby dokázal obnovovat rovnováhu.
    PM
    May 14, 2011 v 21.51
    0svícenská racionalita a romantismus osvícenské epochy
    Schopnost společnosti racionálně revidovat iracionální společenské projekty je doložitelně romantického podkladu. Plody vědeckotechnické revoluce jsou zářným dokladem. Přesto souhlasím, že ''odpor vůči nepřátelské přírodě'' je v současnu jedna z parcielně korigovatelných fobií.
    May 14, 2011 v 22.29
    Souhlasím s autorem článku, že se nám vymkly z rukou systémy, které jsme vytvořili. To, co mělo sloužit, nás ovládá. Je tomu tak proto, že specificky lidská a lidství utvářející činnost, jíž je práce, tedy polidšťování světa, je nám odcizena. Necháváme o své práci rozhodovat jiné. Ve veřejném prostoru jsme nebo aspoň chceme být svébytnými občany, v pracovním procesu jsme spíše poddanými. Emancipace práce umožní plná rozvoj lidství, i když k němu automaticky nepovede.

    Jenže jsou tu represivní systémy, které člověka podmaňují a pokořují. A ty mají za sebou už dlouhé dějiny. Bohužel dokonce i evangelní poselství o emancipaci člověka bylo zpitvořeno a stalo se represivní ideologií. Novověké hojné upalování údajných čarodějů a čarodějnic je jedním z mnoha projevů této represe. Církevní dogmatika v dojemné, byť trochu překvapivé shodě se sisyfovskou vědou se dávným i dnešním "čarodějům" vysmívají. Víc už dnes nemohou.

    Nejde o prostomyslné lidové čarování. Proč ale některým tak vydila a dodnes vadí renesanční magie a s ní ostatní hermetické disciplíny? Domnívám se, že je to proto, že přikřčeného člověka napřímila. Klasici renesančního hermetismu byli zároveň zakladateli (možná obnoviteli) evropského humanismu. Hermetické studie jsou kulturním začátkem novověku.

    Ano, celek současného globálního kapitalismu je odpudivý. Ale obávám se, že hlavně vinou své racionality. Je to racionalita puštěná z řetezu. Tak jako u jednotlivce rozum okradený o cit rovná se šílenství, tak i v sociálním celku vede jendotorzměrná, lineární, redukcionistická, mechanistická, manipulativní racionalita k dokonalé manipulaci lidmi a přírodou. Ale zároveň ke ztrátě lidství.

    Hermetická tradice, ostatně od svého vzniku dodnes mnohačetně propletená s obnoveným křesťanstvím nabízí jinou racionalitu, komplexní a dynamickou, jíž strážci současné oficiální iodeologie nazvou iracionalitou. Nepřipojujme se k nim my. Nemáme k tomu důvody.

    Možná něco jako magická snaha o dosažená božské moci existuje, i když magie je hlavně cestou poznání. Ale chci k tomu taky dodat, že pouze bůh represivních systémů si božskou moc rezervuje pro sebe a od nás lidí požaduje, abychom se plazili před ním a před jeho pozemskými reprezentanty. Bůh, který se neodlučitelně spojil s lidstvím, který se zjevil jako skutečná hlubiná lidství, pozevedá aktem inkarnace člověka k účasti na své lásce, ale i na své síle.

    Síla a poznání, které potřebujeme k proměně tohoto represivního a jen formálně demokratického systému, může být nazvána silou magickou, i když ten název není nutný. Je to prostě síla člověka odvážného a tvůrčího lidského ducha.
    ??
    May 15, 2011 v 1.30
    Pane Štampachu
    Jako vždy vynikající
    JS
    May 15, 2011 v 12.06
    Děkuji
    všem diskutujícím za tyto nečekaně bohaté reakce na můj text. Zvláště rozvedení mého opravdu spíše metaforického a zkratkovitého užívání slova magie považuji za přínosné. Při psaní mě ovšem nešlo ani tolik o rozpor mezi racionalitou a iracionalitou ale o otázku moci, tj. magie jako jákýsi pokus o zkratku, která se vyhne lidským podmíněnostem. Pokud jde o racionalitu nikterak ji neztotožňuji s pouhým kalkulem, ale myslí, že nemáme nic jiného než rozum, čím bychom poznali meze rozumu.
    May 15, 2011 v 14.13
    meze a hoře rozumu
    za racionaltu (klidně i sisyfovskou ale ne rozumbradskou) souhlasím. Nejde o formalizovaný kalkul a nic lepšího než rozum nenajdeme.
    Ale ani u té metafory magie asi nejde o esoterickou objíždku lidských podmíněností, jako spíše o ideologické (!?) využití iracionality.
    V celé dlouhé řadě šamanů a zaříkávaček, kurátů a politruků tohle velmi dobře fungovalo.
    May 15, 2011 v 22.10
    Myslím, že pan Silný debatu důstojně uzavřel a děkuji mu za to.
    + Další komentáře