Bezmoc a magie
Jiří SilnýCivilizace, která se honosí nahromaděným vědeckým poznáním a nepředstavitelnými technickými schopnostmi, naprosto selhává při celkem jednoduchém úkolu: využít těch možností k prospěchu všech, k překonání anachronického rozdělení světa na hladovějící a přesycené.
Nepoměr mezi obrovskou faktickou mocí, kterou dnešní lidstvo jako celek disponuje, a neuvěřitelnou neschopností tuto moc rozumně využívat je přímo úměrný tomu, jak nerovně jsou moc a bohatství rozděleny. Civilizace, která se honosí nahromaděným vědeckým poznáním, ještě před pár desetiletími nepředstavitelnými technickými schopnostmi, historicky bezprecedentní produktivitou a racionalitou výroby nebo explozí komunikačních prostředků, naprosto selhává při technicky celkem jednoduchém úkolu: využít všech těch možností k prospěchu všech, k překonání anachronického rozdělení světa na hladovějící a přesycené a k racionálnímu (šetrnému) využívání omezených přírodních zdrojů.
Z tohoto hlediska se západní civilizace jeví nejen jako iracionální, ale také jako bezmocná. Potvrzuje to zmatené chování špičkových politiků, fachidiotství tzv. expertů, stále větší zranitelnost ekonomik i všeobecně rozšířený pocit strachu z budoucnosti, který je zvlášť silný v tzv. rozvinutých zemích.
Víra v magické systémy jako jsou astrologie, čarodějnictví, nejrůznější formy náboženského a politického fanatismu nebo moudrost neviditelné ruky trhu vyjadřuje dobře pocit bezmoci vůči systémům, které lidé vytvořili a kterým jsme dovolili ovládnout naše životy. Toužíme alespoň po iluzi nějaké skryté racionality, kterou nám zjeví von Hayek nebo výklad karet. Nějaký smysl to přece mít musí! Nebo snad ne?
Pořád existují ti, kdo nás přesvědčují, že tento pustnoucí blázinec je nejlepším z možných světů, ale není velkým překvapením, že jsou to zejména vlastníci a ředitelé tohoto pochybného podniku a jejich poskoci. Máme-li z toho vybřednout, potřebujeme zkoumat, jak k tomu došlo, že se nepochybně úžasné výkony lidského rozumu a umu skloubily do tak odpudivého celku současného globálního kapitalismu. Jeho iracionální charakter je stále zřetelnější a jeho selhání v pokusu o magické dosažení božské moci stvořit něco z ničeho (creatio ex nihilo) se zákonitě mění ve svůj opak — ničení planety.
Jedním z poměrně málo známých průkopníků tohoto systému byl John Law z Lauristonu, skotský matematik, ekonom, hazardní hráč a finanční alchymista, který žil v letech 1671—1729. Ve své době to byl člověk nesmírně vlivný, po krátkou dobu největší boháč tehdejšího světa, díky němuž pohádkově (ovšem na ještě kratší dobu než on) zbohatly desetitisíce lidí a francouzština byla obohacena o nové slovo millionnaire — milionář.
John Law posloužil jako předobraz Fausta v druhém díle Goethova stejnojmenného díla, které se zabývá dvěma velkými alchymistickými tématy: věčným mládím v díle prvním a získáním bohatství v díle druhém. Jak píše švýcarský ekonom Binswanger, ukazuje se, že pro někoho peníze mohou být erotičtější než láska. Faust z druhého dílu se vzpamatoval ze ztráty Markétky a zavádí papírové peníze, které mají nahradit nedostatkové zlato, a napomoci ekonomickému rozkvětu. Alchymistický princip z bezcenné látky vytvořit látku hodnotnou je stejný, jen tentokrát nejde o výrobu zlata z olova, ale o hodnotu vyjádřenou pouhým potištěným papírem.
I Faustův reálný předobraz John Law na francouzském dvoře za doby regentství doslova vystřídal alchymisty. Když se mu podařilo v roce 1715 přesvědčit vévodu z Orléansu o tom, že dokáže vyřešit chronické ekonomické problémy Francie zavedením papírové měny, regent skutečně propustil alchymisty, kteří měli státní pokladnu zachránit magickou výrobou zlata. Banque générale, první cedulová banka, ještě zdokonalila už dříve rozvinutý bankovní zázrak, který umožňoval půjčovat několikanásobně víc peněz, než banka reálně vlastní, protože se počítá s tím, že si všichni vkladatelé nepřijdou pro peníze naráz. Před vznikem papírových peněz bylo toto virtuální hospodaření přece jen limitováno dostupností cenných kovů a omezeným rozšířením cenných papírů.
John Law byl jako geniální kombinátor velmi úspěšným hazardním hráčem a prvky hazardu vtělil i do ekonomiky. Když se papírové peníze staly oficiální měnou, „krytou“ budoucími zisky (např. dosud nevytěženým zlatem), pomohlo to překonání nedostatku oběživa a hospodářství se zdárně rozvíjelo, ale jen do doby, než inflace peníze znehodnotila a po ztrátě důvěry v novou měnu hospodářství zkolabovalo a po desetiletí se z toho nevzpamatovalo. Kromě této první měnové krize vděčíme Johnu Lawovi i za první zkušenosti s runem na banku, když věřitelé chtěli papír vyměnit za zlato, i za prasknutí první spekulativní bubliny spojené s kolapsem jeho akciové společnosti Compagnie de la Louisiana ou d´Occident, krátce zvané Mississippská společnost.
Law také podstatně inovoval státní loterii, kterou poprvé zavedli v Janově. Lotto di Genova se vyvinula z volebního systému do senátu, při kterém se z občanského seznamu z devadesáti kandidátů losovalo pět nových senátorů. Lidé se začali sázet, kdo bude vylosován, a janovský stát systém pět z devadesáti převzal do loterie. Při Lawově loterii, kterou zavedl v Benátkách, byly slosovány státní obligace a ještě k tomu bylo možné se pojistit proti ztrátě. Několikanásobné zisky zaručeny.
Faustovský charakter kapitalistického systému hospodaření, který tak dokonale ztělesnil John Law, se v dalších stoletích jen prohlubuje. Již zmíněný Hans Christoph Binswanger ve své knize Peníze a magie ukazuje, jak je fascinace věčným pokrokem, neomezeným růstem, překonáním všech omezení včetně překonání času vlastní tomuto magickému myšlení. Moderní výdělkářské hospodaření mění na peníze už dnes to, v co teprve doufá, že by mohlo přinést zisk. Pouhá představa zisku se stává dnešní hodnotou. Zadlužení vůči budoucnosti je stejně zákonitým výsledkem jako ničení současných hodnot, které Goethe ukazuje na osudu Filemona a Baucis, kteří jsou kvůli Faustovu velkolepému developerskému projektu vyhnáni ze svého domova.
Už Aristoteles rozlišil dva způsoby hospodaření: ten, který je zaměřen na potřeby a má přirozené limity právě v uspokojení potřeb, a ten, který je zaměřen na zisk. Takové hospodaření bylo umožněno vznikem peněz a hromadění peněz nemá žádné přirozené hranice. Tím spíše to platí o papírových a virtuálních penězích. Je to právě iracionalita magického myšlení, při kterém přání znetvořuje obraz reality a potřeba degeneruje v závislost, co brání skutečným řešením.
Onou v úvodu zmíněnou „obrovskou faktickou mocí“ nedisponuje ani „lidstvo jako celek“, ale ani ti zdánlivě mocní tohoto světa. I ti jí jenom posluhují. Je to „ekonomický, finanční, vojenský determinismus, valící se planetou jako rozjetý, slepě fungující mechanismus“ (Kosík).
Autor symptomaticky mluví o „TECHNICKY celkem jednoduchém úkolu“. I sem jakoby bezděčně proklouzla magie technického optimismu. Člověk dál hází mince do hracího automatu......
Jeho řešení je proto nutné hledat ve vědomém vyrovnávání přirozených nerovností. Což nikdy nepůjde neracionálními metodami, jakou je například neviditelná ruka trhu. Samou podstatou lidství je totiž řízení svého vlastního „osudu“, čili dějin a nikoliv podvolování se nějakým „přirozeným“ mechanismům. Skutečná svoboda lidstva tedy spočívá v reálné možnosti rozhodování o sobě. Jiné pojetí svobody je klamem. Svoboda jednotlivce totiž nemůže existovat v nesvobodné společnosti, tedy v takové, kde každý jedinec je fakticky otrokem jakéhosi, doslova „magického“ systému. Troufám si proto tvrdit, že mimo jiné buď bude svobodný trh, nebo lidé, existence obojího společně je vyloučena. Takhle se dají hledat i další prvky údajně přirozených systémů nadvlády nad lidstvem.
Dokud se lidstvo nechá ovládat tak zvanými přirozenými systémy, třeba i nechtěně vytvořenými, nemůže mluvit o svých vlastních dějinách. Teprve až bude svůj osud opravdu řídit, začne psát své skutečné dějiny.
Podobné je to i s papírovými penězi. Jejich problém nespočívá v jejich existenci, ale v jejich nadvládě nad lidstvem. Řešením je najít nadvládu lidství nad penězi. Jak?, to je právě tím, co v žádném případě není jednoduché.
Podíváme-li se na úsvit novověku, pak vidíme, že (např. u Bacona) se magické pojetí universa mísilo s nastupující novověkou vědou, přijde mi tudíž nespravedlivé (byť jen na rovině metaforické) obviňovat za nesmyslnost a iracionalitu technologické civilizace myšlenkové a ideové soustavy, které právě novověká racionalita porazila a zahnala do evropského intelektuálního podzemní. Je to stejné jako když prof. Bělohradský používá pro neoliberály označení mystiků trhu - vzhledem k subversivnímu působení mystiky v křesťanských dějinách opět poněkud nespravedlivé přirovnání. Je to právě bezvýhradné spoléhání na racionalitu, které západní společnost mj. přivedlo do současné krize. Vyloučení etiky, citu, imaginace - oduševnělosti jako takové má své důsledky ve společnosti, která je jednostranně orientována pouze na to, co je měřitelné a počitatelné, na zisk a úspěch v tomto světě. Řekl bych se Lvem Šestovem, že rozum je sám. Nebo s Chestrtonem, že šílencem není, ten, kdo pozbyl rozum, ale ten, kdo pozbyl vše vyjma rozumu.
Dle marxismu je skutečným objektivním kořenem těchto jevů odcizení vztahů mezi lidmi ve vlastnictví a dělbě práce - tyto kořeny mohou být překonány.
Pan Hošek nemá pravdu,když nerovnost mezi lidmi odvozuje od těch tzv. přirozených, individuálních odlišností. Ty mohly hrát roli v prvobytné společnosti (tlupu vede nejsilnější - i když to byl spíše stařešina, jinou roli má žena a muž - ale zdaleka ne automaticky podřízení ženy, to až později se soukromým vlastnictvím). Při prvních formách rozdělování lidí - obilnářství - dobytkářství - hrály roli spíše přírodní podmínky než šikovnosti lidí,do směny vstupovaly nejprve celé tlupy reprezentované svými rodovými představiteli. Systémovou nerovnost do toho vneslo až oddělení profesionálů v řízení a válčení a v duchovní sféře (kněží)- najednou se určitý druh činnosti, většinmou dědičný v rodě, stal systémovým výtahem k soukromému vlastnictví a vykořisťování jiných a naopak zemědělská práce přímo předurčovala k otroctví a poddanství..Odcizení lidských sil člověku pokračovalo ve formě náboženských forem kopírujících uspořádání společnosti (božstvo - panovník, šlechta) atd. Až za kapitalismu se nakonec stalo soukromé vlastnictví určující vůči zařazení v dělbě práce a vznikla i vykořisťovaná a nevlastnící inteligence apod. Za protosocialismu likvidace buržoasie a kapitalistického vlastnictví uvolnila cestu k zhodnocení monopolu sepětí s řídící prací (i některými dalšími) - ejhle diktatura řídícího aparátu a odcizení i "za socialismu".Pak zase návrat - přeměna řídícího aparátu v obnovenou buržoasii atd.
Souhlasím s panem Borzičem, že všechny formy iracionality, resp. jiné cesty než věda, neznamenají automaticky krok zpět, slabost člověka vůči civilizaci apod., ano třeba ta alchymie apod. byla i hrdou vzpourou proti bohům a osudovosti a i v hávu takovýchto aktivit se věda skrývala (tak jako se marxismus skrýval i v hávu oficiální ideologie vládnoucí třídy protosocialismu, dialektika v scholastice apod.). Rozumářům,ke kterým patřím, ale doporučuji nepropadnout kultu tzv. zdravého rozumu konstatujícího zdánlivě jasné pravdy, protože to je tzv. běžné vědomí, produkt jednostrannosti v dělbě práce, odříznutý od vědy, podřízený emocím a zneužitelný, a navíc prosycený většinou ideologií vládnoucí třídy. Právě toto běšžné vědomí rádo a snadno volá "Ukřižuj!!!" nebo se alespoń směje skutečným vědeckým poznatkům.
Vznik náboženství a víry je tak složitý proces, že jej skutečně není možno popsat bez znalosti dané reality a bez pokorného hermeneutického přístupu.
Takový přístup je ovšem na hony vzdálen potřebám ideologií a mýtů.
"Ve snaze prosadit naše názory se stavíme proti těm, kteří si možné cesty představují jinak. Požadujeme po politicích ohleduplnost a pochopení, ale sami dokážeme být stejně a někdy i více netolerantní k jiným názorům. A to i přesto, že nám jde o společnou věc. Stojíme tu spolu, a přesto se vzápětí dokážeme tvrdě napadat.
Nejsem naivní a nevěřím na bezkonfliktní společnost. Ale konflikt má sloužit především jako východisko k novému poznání. Ne jako překážka pro spolupráci. Na konfliktu jako takovém není nic špatného, je to lepší než pokrytecké přitakání. Ale zároveň je zbytečné, abychom byli agresivní, zesměšňovali se navzájem nebo se nad druhými povyšovali. Každý názor, byť řečený neuměle, neškoleným řečníkem, má svou váhu. Minimálně jako reflexe reality, kterou je třeba brát vážně.
Konec citátu - kážou vodu a pijí víno!!!
Nevolám ani po nějakém názorovém synkretismu, splynutí všeho ve všech. Právě v bohatství různých názorů a alternativ je síla."
Naše problémy na techniku nesvádějme. Iracionalita se projevuje v určitých vlnách, které souvisí se společneskými podmínkami naší existence. Vracet se na stromy asi nikdo z nás nechce. osvícenectví po dvou stoltích vyčerpalo svůj potenciál a čeká nás nové - vyšší racionalita umožnují posun vpoznání světa..
Do té doby budeme blbnout - ať již bude na tom božském soklu Perun, Jejíž a nebo Karel Marx. a budeme našim rituálům v mylšení řikat sofistika, hermeneutika či dialektika
Technověda nemůže být neutrální. Aby mohla sloužit, musí vždy panovat (nad přírodou - a tím i člověkem, resp. částí jeho bytosti). Účinnost toho panství, ba ztotožnění se s ním, je často vidět na tom, jak je každý pokus o kritiku označen za snahu "vrátit se na stromy"...
Prostě jak se ukázalo osvícenecká racioalita nebyla vítěstvím
definitivním. Fobie že panuje technika jsou absurdní, panuje svým omezeným způsobem člověk, který nechce být smýkán přírodou a tu techniku k tomu používá - a zcela pochopitelně (tímhle prometheovským činem se stal člověkem) - jen musí to jak se staví proti přírodě zvládat tak aby dokázal obnovovat rovnováhu.
Jenže jsou tu represivní systémy, které člověka podmaňují a pokořují. A ty mají za sebou už dlouhé dějiny. Bohužel dokonce i evangelní poselství o emancipaci člověka bylo zpitvořeno a stalo se represivní ideologií. Novověké hojné upalování údajných čarodějů a čarodějnic je jedním z mnoha projevů této represe. Církevní dogmatika v dojemné, byť trochu překvapivé shodě se sisyfovskou vědou se dávným i dnešním "čarodějům" vysmívají. Víc už dnes nemohou.
Nejde o prostomyslné lidové čarování. Proč ale některým tak vydila a dodnes vadí renesanční magie a s ní ostatní hermetické disciplíny? Domnívám se, že je to proto, že přikřčeného člověka napřímila. Klasici renesančního hermetismu byli zároveň zakladateli (možná obnoviteli) evropského humanismu. Hermetické studie jsou kulturním začátkem novověku.
Ano, celek současného globálního kapitalismu je odpudivý. Ale obávám se, že hlavně vinou své racionality. Je to racionalita puštěná z řetezu. Tak jako u jednotlivce rozum okradený o cit rovná se šílenství, tak i v sociálním celku vede jendotorzměrná, lineární, redukcionistická, mechanistická, manipulativní racionalita k dokonalé manipulaci lidmi a přírodou. Ale zároveň ke ztrátě lidství.
Hermetická tradice, ostatně od svého vzniku dodnes mnohačetně propletená s obnoveným křesťanstvím nabízí jinou racionalitu, komplexní a dynamickou, jíž strážci současné oficiální iodeologie nazvou iracionalitou. Nepřipojujme se k nim my. Nemáme k tomu důvody.
Možná něco jako magická snaha o dosažená božské moci existuje, i když magie je hlavně cestou poznání. Ale chci k tomu taky dodat, že pouze bůh represivních systémů si božskou moc rezervuje pro sebe a od nás lidí požaduje, abychom se plazili před ním a před jeho pozemskými reprezentanty. Bůh, který se neodlučitelně spojil s lidstvím, který se zjevil jako skutečná hlubiná lidství, pozevedá aktem inkarnace člověka k účasti na své lásce, ale i na své síle.
Síla a poznání, které potřebujeme k proměně tohoto represivního a jen formálně demokratického systému, může být nazvána silou magickou, i když ten název není nutný. Je to prostě síla člověka odvážného a tvůrčího lidského ducha.
Ale ani u té metafory magie asi nejde o esoterickou objíždku lidských podmíněností, jako spíše o ideologické (!?) využití iracionality.
V celé dlouhé řadě šamanů a zaříkávaček, kurátů a politruků tohle velmi dobře fungovalo.