Táhnout hořící dostavník pouští

Jiří Špičák

Kapela Slim Cessna's Auto Club reprezentuje poněkud jinou tvář americké country, než jakou běžně známe z českého rybníka nebo z toho, co je nám jako americké country běžně prezentováno v „oficiálních" hitparádách. Jejich skladby jsou syrové, potemnělé a s nádechem absurdního kabaretu.

Úvodem jenom krátké zastavení nad nespravedlností, která stíhá určité hudební žánry — jsou takové, které v hudebním světě platí za otloukánky a člověk, který se veřejně přizná k jejich poslechu, se vystavuje téměř jistému posměchu svého okolí. Samozřejmě se tyhle vysmívané žánry liší podle toho, v jakém kulturním kontextu se člověk nachází, jakou má posluchačskou historii a které hudební projekty formovaly jeho vývoj.

Country jako žánr v našich zemích dostatečně utrpělo dlouhými roky normalizačního mutování. Ve Spojených státech ale pořád platí za autentickou lidovou hudbu a v současnosti je komerčně úspěšnější než třeba hip hop. To ale pochopitelně mluvíme o těch syntetických podobách country, které cílí především na peněženky posluchačů.

Kromě normalizačního českého country a mekdonaldové americké obdoby přešlechtěných a na oko jímavých písní ale existuje ještě třetí verze — to pravé, syrové a dřevní country, hudba velkých příběhů, mýtotvorné sonické proudy vyrostlé z divokého drnkání na banjo, kulometných bicích a ostrého zpěvu. Prostě hudba, do které se člověk nebojí vstoupit v klobouku.

Tohle country je samozřejmě na hony vzdálené oněm rádiovým popěvkům, které jsou součástí kolektivní paměti české veřejnosti. Často srůstá s jinými žánry, osciluje v temnějších polohách a nepřipravenému posluchači dovede převrátit vnímání.

Jednou z nejdůležitějších kapel, jejichž členové táhnou hořící povoz autentického country napříč hudební pouští, je denverská formace Slim Cessna's Auto Club založená v roce 1992, která v těchto dnech vydává svoje páté album nazvané lakonicky Unentitled.

Kapela je zformovaná kolem zpěváka Slim Cessny, který se ve svých začátcích potkal například s kultovní postavou křesťanského country Davidem Eugenem Edwardsem, zakladatelem 16 Horsepower nebo Wovenhand. Slim Cessna s ním na počátku devadesátých let působil ve skupině The Denver Gentlemen. Poté, co se jejich hudební cesty rozešly, založil Cessna právě Slim Cessna's Auto Club, ve kterém se doplňuje s živelným banjistou a zpěvákem Jayem Munlym.

Slim Cessna's Auto Club pomáhali formovat hnutí, které do hudebních encyklopedií vstoupilo jako Americana — odpověď ostrých amerických hochů na komercializaci country a zároveň gesto, které pomohlo country navracet jeho neotesanou tvář. Hnutí Americana vzdávalo hold starým country legendám jako je Hank Williams — dělali to ale s grungeovou syrovostí. Ze stejného podhoubí vzešli třeba i kultovní Wilco, jejichž vystoupení jsme mohli nedávno vidět v pražském Divadle Archa.

Hudba Slim Cessna's Auto Club vytahuje ze starých skříní klasické country, kombinuje jej ale i s jižanským rockem, gospelem nebo blues. Jejich unikátní přístup občas hudební publicisté označují jako gotické country — to kvůli potemnělým textům, ve kterých se spolu setkávají postavy zničené démonem alkoholu, na horizontu defilují apokalyptické výjevy a mezery mezi slokami jsou vyplněny obrazy plnými násilí a zmaru. Jejich hudba může z některých úhlů pohledu evokovat třeba syrové násilí příběhů Cormaca McCartyho z mexicko-amerických hranic v devatenáctém století. Krvavé skalpy se skrývají v každém jednom tónu.

První, bezejmenné album denverských kovbojů zkázy vyšlo v roce 1995 vlastním nákladem a o šest let později se dočkalo reedice na labelu Alternative Tentacles Records. Názvy dalších desek prozrazují něco málo z estetiky celé kapely a odhalují přístup, který Coloraďané ke countryové hudbě mají. Druhá deska nese název American Country Saved Her Life a třetí Always Say Please And Thank You. Letošní album Unentitled, které vychází opět na značce Alternative Tentacles Records, pokračuje ve vyjetých kolejích, které kapela pomáhala stavět ve zmíněných devadesátých letech. Slim Cessna opět exceluje svým zpěvem s nádechem hysterie a překlápí pevně vystavěný dostavník country do podoby absurdního kabaretu, ve kterém se míhají drogami zmítaní chudáci amerického pohraničí, nekompromisní šerifové a kazatelé, kteří jsou ve výsledku děsivější než samotný Satan.

Je v tom samozřejmě kus absurdity, který patří ke všem příběhům, u kterých je zjevné, že vznikly v pochroumaných hlavách vyšinutých tvůrců. Právě kabaretní odstup, který Slim Cessna's Auto Club od velkých témat udržují, jim pomáhá se s touto porcí absurdity vyrovnat více než elegantně. Slim Cessna navazuje na dlouhou řadu nikdy neutichajících trubadúrů apokalypsy, ke konci světa, a tím i definitivnímu konci své hudby se ale ve výsledku staví přátelsky.

Dlouho neměl posluchač lepší příležitost skoncovat s předsudky vůči country a mohutně nasát energii, která vyvěrá ze zaprášených amerických klubů. Velká propojená scéna totiž v současnosti distribuuje údery rezonující v atmosféře celé nezávislé scény. Slim Cessna's Auto Club, Jay Munly, Antic Clay, Wowenhand, The Victor Mourning Fire, Micah P. Hinson. Hallelujah anyway, jak praví název skladby Slim Cessna's Auto Club — někde za oceánem právě teď skřípe scéna natolik svébytná, až to bere dech.

Slim Cessna's Auto Club: Unentitled, Alternative Tentacles Records 2011.