Vlaky ze Žďárce do Pusté Kamenice pojedou jen o víkendech

Pardubický kraj se dohodl s vedením obcí ležících na trati ze Žďárce u Skutče do Pusté Kamenice, že osobní vlaky ve všední den nahradí tři autobusové spoje. Částečnou náhradu vlaků autobusy kraj prosadil také na trati z Vysokého Mýta do Litomyšle.

(čtk)

03.05.2011 10:47

250543_mediafax_vit_drbal

Důvodem rušení vlakových spojů je jejich malá vytíženost a vysoké náklady na jejich provoz. Foto Vít Drbal, Mediafax

Pardubický kraj se dohodl s vedením obcí ležících na trati ze Žďárce u Skutče do Pusté Kamenice, že osobní vlaky ve všední den nahradí autobusové spoje. Důvodem je malá vytíženost souprav a vysoké náklady na jejich provoz. Na trati zůstanou pouze víkendové rekreační vlaky. Pro ČTK to uvedla mluvčí kraje Magdalena Navrátilová.

Mezi Žďárcem a Pustou Kamenicí nyní jezdí v pracovní dny dvacet vlakových spojů, o víkendu šestnáct. Kraj za ně ročně zaplatí více než 11 milionů korun. Doplatek za autobusovou dopravu, která by vlakové spojení zcela nahradila, by přitom byl pouze pět milionů korun.

Vlaky na tomto úseku nahradí tři autobusové linky. První z nich ze Žďárce u Skutče do Pusté Kamenice bude jezdit v rozsahu osmi až deseti párů spojů v pracovní dny a šesti párů spojů o víkendu.

Druhá linka zajistí spojení mezi Skutčí, Prosečí a Borovou, ve všední dny bude na trase sedm párů spojů. Šest párů autobusů bude jezdit v pracovní dny také mezi Borovou, Krounou a Hlinskem, některé spoje budou zajíždět do Pusté Kamenice.

Vlakové i autobusové spoje musí Pardubický kraj trvale dotovat. Na jeden kilometr jízdy autobusu přispívá dopravcům zhruba 18 korunami, drahám na stejnou cestu připlácí 92 korun.

Částečnou náhradu vlaků autobusy kraj prosadil také na trati z Vysokého Mýta do Litomyšle. Osobní železniční doprava by mohla přestat jezdit i na tratích mezi Heřmanovým Městcem a Prachovicemi na Chrudimsku, Moravskou Třebovou a Chornicemi na Svitavsku, Borohrádkem a Holicemi na Pardubicku, Štíty a Dolní Lipkou a Hanušovicemi a Dolní Lipkou na Orlickoústecku, kde by je zastoupily rovněž autobusy.

V minulém roce skončila v Pardubickém kraji osobní přeprava na trati Chrudim – Heřmanův Městec.


A co si myslíte vy? Diskuse (4 příspěvky)

Lepenka

Michal Špína - komparatista

za ještě Pustší Kamenici Úterý, 3.Května 2011, 14:18:52

Je smutné, že se proti tomu místní nedokázali postavit. Na nedalekém Orlickoústecku už občanská angažovanost jakés takés plody nese. Částečná autobusová náhrada může mít smysl, ale úplně zastavení provozu (mimo výletní vlaky pro Pardubičáky) nikoli.

A smutné je taky to, co popsal jeden diskutér na serveru k-report: "Udělat ze spojnice pahýl je skvělý způsob, jak se celé trati zbavit. Zrušení dopravy na malém kousku se na první pohled tak hrozné nejeví. Není totiž vidět, kolik relací se tím zcela znehodnotí." -- takže zanedlouho očekávejme atak na úsek Pustá Kamenice -- Polička.

Jinak bych prosil redakci DR, aby nepodléhala:
* zaměňování spoje a linky (perex). Konkrétní autobus, který jede, je jeden ze spojů určité linky.
* báchorce o 18 a 92 Kč/km u autobusu a vlaku. Už jsem to tu jednou psal, ale znovu: jde o to, že cena za "vlakokilometr" je zprůměrována za všechny spoje objednané krajem. Velkou část z nich tvoří kapacitní klasické soupravy (lokomotiva + x vagonů, např. Pardubice -- Č. Třebová), které mají vysoké náklady. Na inkriminovaných tratích ale jezdí téměř výhradně nejlevnější "šukafony" ř. 810, kde jsou náklady údajně asi na 45 korunách. Jejich zrušením se tedy často téměř nic neušetří (ne všude lze nahradit 1 vlak pouze 1 busem) a navíc by tato průměrná cena ještě stoupla.

Ja

Vratislav Dostál - novinář, Brno

Úterý, 3.Května 2011, 15:32:56

Pane Špíno,

díky za doplnění, upřesnění i upozornění.

Mimochodem, pocházím z ústeckoorlicka a tak mne tato zpráva taktéž dost zamrzela...

V úctě Vratislav Dostál

Lepenka

Michal Špína - komparatista

Úterý, 3.Května 2011, 17:04:13

Zdravím, rádo se stalo.

Ústeckoorlicko je celkem rozlehlé, ale kdyby Vás zajímalo konkrétně Králicko, kde je ohrožen provoz na 2 tratích, leccos aktuálního se dá zjistit zde:
http://www.k-report.net/discus/messages/28/45781.html?1304429430

Nezastával bych se toho kousku trati 261 tolik, kdyby se nejednalo o zatím největší zásah do síťové struktury osobní žel. dopravy. Díra, která tím má vzniknout, je zřejmě největší v ČR:
http://nadrazka.wz.cz/fukapce.GIF

Lepenka

Michal Špína - komparatista

Čtvrtek, 12.Května 2011, 21:44:15

K Orlickoústecku a Svitavsku se dá leccos najít tady:
http://zpravodaj.probit.cz/

Tedy jak změny, které těžko hodnotit negativně (třeba Lanškroun), tak opačné případy.

Existuje také oprávněná obava, že busy, zavedené pro obce, které mají z různých důvodů přijít o železnici, budou časem zrušeny pro nevytíženost a obce ostrouhají. V sousedním HK kraji se zrovna teď má rušit busů nemálo:
http://www.oredo.cz/default.aspx?contentid=032c2c41-4607-47db-96d2-5dbcec16bd76&lang=9d2d0548-2d4a-46fb-8ab2-3e356457ee73&newsid=8e506a06-1a0e-443e-bb81-b5db575dd1bb

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.