HN: ČSSD pořídila část předvolební kampaně za desetinu cenu

ČTK, Vratislav Dostál

ČSSD stála kampaň před loňskými volbami do Sněmovny desetinu obvyklé ceny. Pořídila ji za 184 milionů korun, o 30 milionů levněji než ODS. Podle exmanažera ČSSD Tvrdíka se strana dokázala poučit z dřívějška o tom, že kampaně mohou být efektivní i levné.

Sociální demokracie pořídila část loňské kampaně před volbami do Poslanecké sněmovny za desetinu ceny. Podle úterních Hospodářských novin společnost Médea, která pro sociální demokracii zajišťovala nákup billboardů a novinových inzerátů, totiž vyjednala slevy ve výši 75 až 90 procent, a strana tak ušetřila desítky milionů korun.

Hospodářské noviny z výročních zpráv, které strany odevzdaly před měsícem do Poslanecké sněmovny, zjistily, že ČSSD uvedla, že zaplatila za kampaň 184 milionů korun. To je o 30 milionů méně než ODS.

Podle monitorovacích agentur ale kampaň sociální demokracie byla o 60 procent masivnější, a kdyby strana měla platit ceníkové ceny, dala by podle těchto agentur jen za billboardy a novinové inzeráty 400 milionů korun, uvedl deník.

Mluvčí ČSSD Martin Ayrer listu sdělil, že strana nebude ke kampani nic zveřejňovat. Bývalý volební manažer strany Jaroslav Tvrdík ale potvrdil informace Hospodářských novin, že za nízkou cenou je nadstandardní spolupráce jeho strany s agenturou Médea, která pro Lidový dům zajišťovala 75procentní slevy na venkovní reklamu a téměř 90procentní na tištěnou inzerci. Obvyklé slevy jsou přitom kolem 50 procent, uvedl list.

„Je objektivní pravdou, že majitel společnosti Médea Jaromír Soukup služby ČSSD poskytoval na nejnižší možné hranici ziskovosti," řekl listu Tvrdík. Podle Tvrdíka do slev svých služeb Soukup sociálním demokratům kalkuloval nejen dosažené slevy z ceníkových cen, ale také se ve prospěch ČSSD vzdával tzv. superprovizí a bonusů, které agentura jeho velikosti od vydavatelství či poskytovatelů outdoorových služeb dostává.

„Veřejnou informací je také skutečnost, že Jaromír Soukup byl sympatizantem sociální demokracie, a že mezi ním a ČSSD byla dokonce vedena diskuse o jeho případné kandidatuře za tuto stranu,“ doplnil exmanažer ČSSD. Soukup pak pro Hospodářské noviny uvedl, že nákup kampaně pro ČSSD byl pro jeho agenturu ziskový.

„Nemyslím si, že bych tím ČSSD podporoval," doplnil. Podle informací listu si sociální demokraté dokonce ověřovali u právníků, jaká je nejnižší možná marže, aby vzájemná spolupráce nemohla být napadnutelná jako skrytý sponzoring.

Podle politologa Lukáše Jelínka je Tvrdíkovo vysvětlení na hraně uvěřitelnosti. „Mít na své straně Soukupa bývá pro volební manažery terno vždycky. Dá-li se ale takto srazit cena kampaně, ale nevím,“ uvedl politolog v rozhovoru pro Deník Referendum.

Podstatné je ale nyní podle Jelínka to, aby návrh sociálních demokratů na limity nákladů pro volební kampaně byl doprovázen i povinností ztransparentnit — byť dodatečně — všechny toky peněz v kampani, smlouvy apod. „Jen mám dojem, že tento návrh politické strany odmítnou ještě rychleji než přímou volbu prezidenta,“ doplnil Jelínek.

Podle Tvrdíka se pak sociální demokraté dokázali poučit z předchozích kampaní o tom, že kampaně mohou být nejen dobré, ale také efektivní a levné. „Stačí umět dobře volit formáty a nosiče, mít kvalitní mediální outdoorové plánování a na trhu nejlepšího možného partnera, kterým společnost Médea bezesporu je i pro největší a nejprestižnější české firmy, myslí si Tvrdík.

Občanští demokraté přitom zaplatili za předvolební kampaň 213 milionů korun. Jejich agentura OMD totiž vyjednala poloviční taxy proti ceníkovým cenám venkovní a tištěné reklamy, napsaly Hospodářské noviny.