Buď nonkonformní, vzdělávej se!
Michael HauserVe chvíli, kdy se nevzdělanost stala společenskou normou, se ani elity nestydí za své mezery ve vzdělání. Schází tak sociální vrstva, jíž by se dala vzdělanost připsat aspoň symbolicky.
Je tu zvláštní vztah mezi neoliberalismem a nevzdělaností. Dobře ho vystihl Konrad Liessmann v knize Společnost nevzdělanosti. Ideologie zeštíhlování státu chce vyvolat představu, že čím méně peněz od státu, tím větší bude autonomie univerzit. Ty si potom musejí zajistit vícezdrojové financování. Do univerzit tak stále více zasahuje trh, a místo větší autonomie přichází nutnost podřídit se zájmům trhu. Ale děje se to tak řečeno frontálně.
Rozhodující univerzitní orgány mají ovlivňovat představitelé soukromých firem. Ale ani podřízenost státní moci se nezmenšuje. Prostřednictvím rozpočtů, bilancí a evropských směrnic jsou univerzity závislé na politicích jako dřív. Autonomie, kterou má přinést zmenšení role státu a vícezdrojové financování, je ideologický pojem v čisté podobě, neboť vyjadřuje svůj pravý opak, zúžení svobody. Kontrolní a řídicí mechanismy se po zeštíhlení státu prohloubily.
Jak se pak univerzity hodnotí? Jak říká Liessmann, hodnocení probíhá tak, že se nahodile vyberou určitá kritéria, podle nichž se sestaví evaluace a testy, jimiž se posuzuje kvalita univerzit. Tím dochází k fetišizaci náhodného. Univerzity jsou nuceny přizpůsobovat výuku a vzdělávání nahodilým, zpravidla kvantitativním měřítkům, aby obstály v konkurenci. Soutěžení mezi vysokými školami se dávno netýká lepších teorií nebo chápavosti a rozhledu studentů.
Za této situace na univerzitách není místo pro humanistický ideál vzdělanosti, který spočívá v osvojování světa, rozvíjení chápavosti a vytváření osobní autonomie. Tento ideál se dokonce dostal do konfliktu s neoliberálním kapitalismem. Jak píše Liessmann, v době rychle se měnících potřeb trhu se rezignace na vzdělanost stala ctností. Jednotlivci to dává flexibilitu, snadnou přizpůsobivost okamžitým požadavkům trhu. Vzdělanost je schopnost vidět širší souvislosti a klást nepříjemné otázky, které nabourávají zažité stereotypy. Kdo chce být úspěšný, měl by se přestat ptát a být flexibilní. Ještě lepší je, když ho ani nenapadne, že by se ptát mohl. Nevzdělanost je cesta k úspěchu, vzdělanost je na překážku. Nevzdělanost se jeví jako společenská norma, jako něco samozřejmého. Ani tzv. elity, zvlášť politické, se nestydí za své mezery ve vzdělání, které se týkají i těch nejjednodušších historických a kulturních otázek.
Příslušníci horních vrstev se snaží zakrýt svou sociální odlišnost. Příkladem může být Bill Gates, který se chová i obléká tak, že bychom si ho mohli splést s „chlápkem od vedle“. Toto mizení kulturních znaků odlišnosti, jako je způsob vyjadřování, vzdělání, zájmy, samozřejmě neznamená, že horní vrstvy začínají žít ve stejných podmínkách jako vrstvy ostatní. Jak ukazuje Jan Keller, je to přesně naopak. Rozdíl mezi jejich světem a světy těch ostatních se vystupňoval natolik, že tyto světy jsou nesouměřitelné.
Je to paradox. Stírají se kulturní znaky odlišnosti, ale zvětšuje se odlišnost životních podmínek. Tento jev by se dal nazvat jako barbarizace bohatnoucích horních vrstev. Ideál vzdělanosti jim je nepochopitelný stejně jako ostatním vrstvám a třídám. Není tu tedy žádná sociální vrstva, jíž by se dala vzdělanost připsat aspoň symbolicky.
To nás vede k závěru, že být dnes nonkonformní nespočívá v nějakých vnějších znacích jako je provokativní oblečení nebo poslouchání „subverzivní“ hudby, protože to všechno už je dávno součástí ekonomického kalkulu firem. Nonkonformita se nyní rovná snaze být vzdělaný.
Za kladení otázek a veřejnou kritiku člověk za minulého režimu upadal v nemilost,
za tohoto režimu je přezírán. "Váš problém je, že jste překvalifikovaná", cituji slova manažera jisté soukromé vzdělávací instituce, která mi uštědřil jako políček.
Ad autor
Moc pěkné
Domnívám se, že to, co popisujete inspirován Liessmannem jsou změny ve školství v důsledku jeho komercionalizace. Jak přibývá soukromých škol a je tendence studium zpoplatnit, duch pravé vzdělanosti se vytrácí i ze státních. Společným jmenovatelem je, že se z toho, čemu se původně říkalo vzdělání, postupně stává zboží. Nejde už o vzdělání, ale jen jeho vnější znaky: tituly, diplomy, dekrety.
.
Na druhou stranu gaussovské rozdělení inteligenčního potenciálu v populaci je v podstatě dost trvalá hodnota, kterou nelze voluntaristicky přeskakovat.
Na ten leninský apel "učit se" - jistě to platí, ale počítejme s tím, že vždy přes snahy po revoluci hlav bude dost těch co nepochopí přečtené nebo nebude je to zajímat.
Na druhé straně platí také to, co vyjadřuje např. v psychologii Maslowova pyramida potřeb. Jestliže člověka za týden mají vystěhovat z bytu, potom asi těžko se pustí do objevování tajů středověké estetiky; když už tak by měl spíše studovat občanský zákoník. Pokud ale nějaké základní potřeby jsou saturovány, může se objevit vyšší potřeba nějakého dalšího vzdělání, která ale může být v konfliktu s potřebami jinými, jako je společenské uplatnění či uznání, protože ne vždy jde s tímto ruku v ruce: a jak v článku naznačeno, může se stát naopak bariérou i zcela základních potřeb.
takže s tím světlem poznání je to složitější -jsme u určité dělby rolí i odpovědnosti elit - volný čas mění nejen šance pro poletování ducha (kochat se i tou středověkou estetikou), volný čas je tříbící ekonomický a mocenský faktor. A tady se ukazuje, že se uvolněný duch nestává bezprostředním faktorem egalitářského rozvoje, ale že to zprostředkování hierarchcky uspořádanými společenskými insitucemi přežívá dál.
Upomínám se na obraz jedné literární utopie (Jefremovova Mlhovina v Andromedě). Lidé v ní žili v říši svobody - ale spousty lidí nežili intenzivně tím ideálním budovatelským patosem. Těmto slabým "spolubratřím" byly vyčleněny v představách jefremova rezervace (jmenovalo se to ostrovy zapomenutí) protože sami od sebe nechtěli duševně pracovat jako ti ostatní obyvatelé zmíněné utopie.
Potvrzuje to že ani takový "komunistický" blahobyt saturující nejen základní potřeby nestačí změnit člověka - ti co prahnou po vzdělání bez vnějších stimulů (tj. že to nechápou jako investici do svého uplatnění) jsou a budou v menšině. Takže nonkonformní blb či studovaný lump vlastně nutně bude nadále existovat rovněž i když se do nadýchaných utopií jaksi nehodí.
Sám byl nemocný člověk a tak romanticky toužil jak vyjde z jeskyně svého údělu, žhoucí a silný, a silný tak jako jitřní slunce, jenž vychází z tmavých hor. Vycítil stejně jako např. Spengler znaky dekadence a nihilismu starého západního industrialismu , ale to z něj ještě nedělá vlastníka pravy a právě Marx by jsitě nesouhlasil s tím jak nad rovnostářské stádo povyšoval instinkty "plavé bestie"
Cesty hledání mystických hloubek dovedly nietscheánce až k nacismu a i když se po válce přerodilo do denacifikované podoby, kdo si dnes vzpomene na takového A. Webera a jeho "Der dritte oder der vierte Mensch" - já se držím raději rozumného pohledu na skutečnost, kde je třeba počítat s tím že vzdělání je šance i odpovědnost a ne jistota a vyhnu se se mystickým snům o nadčlověku.
Ad. Beránek. Tvrzení že v minulosti se lidé nemohli sebevzdělávat, je tou největší pitomostí, jakou jsem zatím v DR četl. Právě tam to šlo daleko líp, než kdykoliv před tím a tím víc dneska. Každý byl totiž sociálně zajištěný, že nechcípne hlady, takže i ten disident v kotelně mohl vystudovat univerzitu, nebo se z literatury stát odborníkem na cokoliv. Literatura byla dosažitelná ve všech možných oborech. Existovala totiž služba, kterou neměl nikdo na světě. V SSSR se překládalo do ruštiny prakticky všechno významné a o těch ostatních věcech existovaly anotační žurnály, jaké neměl žádný jiný jazyk. Nebyl dokonce problém ani z antimarxistickými texty. Kdo se o věc zajímal, ten dobře věděl, že se o obsahu každého stejně dozví. Existovaly totiž celé armády státem vydržovaných obránců marxismu, kteří ve svých textech velice obsáhle citovali, později dokonce záměrně, kritizovaný text a teprve pak jej vyvraceli z pozice vládnoucího dogmatu
Ale zpět k tématu. Autor hovoří o vzdělanosti, ale v podhoubí fakticky myslí pouze jakousi „placatou“ vzdělanost, od dějin, přes estetiku po filosofii. V dobách nadvlády KSČ byl velmi populárním člověkem kupříkladu Horníček. Skoro při každém svém vystoupení ale dával okatě najevo, že vědomosti od matematiky přes fyziku, chemii až po technické problémy jsou pro něj naprosto nedosažitelné. Což byl ovšem ten nejmenší nešvar. Horší bylo, že to všechno prezentoval jako svůj klad. Vnímal jsem to coby stejnou nehoráznost, jako kdybych já, technik, považoval za svou přednost, že nechápu nic třeba ze Smetany či Mozarta. Několikrát jsem si s ním tehdy na to téma psal, ale nic to nepomohlo. Pořád se chlubil, že je technický nevzdělanec. Dodneška je módou u všech herců tvrdit, že šli na uměleckou školu proto, že vůbec nerozuměli třeba matematice atd. A není v nich při tom vyznání ani kousek studu. V mých očích jsou prostě placatí.
Řeknu to naplno. Člověk, který neumí alespoň jeden cizí jazyk, neumí hrát na žádný hudební nástroj, nezná alespoň základy fungování věcí, které jej obklopují, neorientuje se v zeměpise a historii, nepřečetl základní světovou klasickou literaturu, nezná základní myšlenkový přínos největších duchů lidstva, může mít titulů před i za jménem kolik chce, v mých očích zůstane nevzdělancem. Maximálně odborníkem, který ví všechno skoro o ničem a nic o všem ostatním.
Na závěr si dovoluji tvrdit, že autor mne vůbec nepřesvědčil, že neoliberalismus je odpůrcem vzdělanosti. A už vůbec ne, že je odpůrcem vědění. Neoliberalismus má sice tendenci globálního zotročení, ale ani to nemůže zabít touhu po vzdělání. Jak říká Dolejš, u té skupiny lidí podle gaussovy křivky, pro něž je životní nutností. Můžeme to vidět prakticky na každém kroku, kolik dneska kupříkladu lidí bez oficiálního vyškolení ovládá znalosti, o kterých dokonce už lidstvo pomalu ztratilo vědomí.
Ad Hošek: Sice s kolegou většinou nesouhlasím, ale tentokrát postihl určitý důležitý aspekt. Touhy po skutečném vzdělání, po dobrých knihách, po společenství podobně smýšlejících lidí bylo za starého režimu mnohdy více než dnes, kdy jsou zdánlivě všechny možnosti otevřené.
Lidem je úplně lhostejné, odkud a jak jste ten titul získal, jaká práce za ním stojí, jak se po získání onoho titulu ukazuje, že jste ho byl hoden.
Pro českou veřejnost jaksi instinktivně je úplně jedno, jste-li doktor práv z Oxfordu nebo z nějaké české vesničky, důležité je naopak to, co máte před jménem a za jménem. Někteří naprosto bezvýznamní "vědci" v Česku mají více titulů (taková ta klasika prof. Dr. XY, CSc.) než většina nositelů Nobelových cen, kteří jsou z anglosaského světa (kde "profesor" je označení pracovní pozice a nejvyšší vědecký titul je Ph.D. nebo M.D.).
Pro anglosaský svět je mnohem prestižnější ohodnocení vědce, když je přijat za člena Královské společnosti (zkratka FRS) než nějaký akademický titul či pracovní pozice. Naopak pro českého člověka je mnohem důležitější a srozumitelnější kastovně nadřazený otitulovaný hlupák než nobelista s jediným titulem (mnoho profesorů na Harvardu v biomedicínských oborech jsou prostě "XY, Ph.D." a nic víc).
Stačí se ostatně podívat do médií na obřadné chování (v TV, rádiu, novinách...) redaktorů k otitulovaným lidem ve smyslu: když už ty tituly máš a někdo mi tě v Česku doporučil, musíš být přece vědec a odborník. A pak se redaktor submisivně ptá a téměř prosí, aby mu kastovně vyšší autorita nějak lidově vysvětlila svou vyšší moudrost, kterou běžný člověk nikdy nemůže pochopit adekvátně - a už vůbec ne a především ne její význam pro společnost, která vyšší kasty platí ze svých daní.
Za takového stavu je návrh ministra školství Dobeše naprosto destruktivní. Naopak by se mělo celospolečensky začít nejprve diskutovat o tom, proč vůbec udělujeme tituly a jaký to má význam. Mělo by se začít s osvětou, že není titul jako titul a že za titulem musí být reálná kvalita, jinak je to frak pro zakrytí bídy hastroše někde v poli (často se za titulem Ph.D. či prof. v biomedicínských vědách skrývá myšlení středoškolského laboranta).
Novináři by měli otitulované lidi zpochybňovat, ověřovat si jejich výkon z nezávislých zdrojů a brát je jako úplně normální lidi.
http://www.blisty.cz/art/58342.html
Faktem je že Marx spíše tímto způsobem oslovil extrémní levici, kdežto Nietsche spíše extrémní pravici. jejich knihy extrémem nebyly, ale člověka můžete ubýt i ranou do hlavy od těžkého svazkju Písma svatého, takže v tom to nebude.
http://www.zenamanazerka.cz/cs/clanek/clanky/zabava/jak-se-jmenujete-jmena-a-jejich-oblibenost-v-ceske-republice.html
Názory na J. Bendu mohou být různé, v každém případě i tahle kniha dokládá že někteří duševně pracující slouží ideologiím (tedy zájmům) a jiný se trápí s pravdivostí poznání. Věčné dilema, vidte pane Goethe (v Urfaustovi např. napsal JWG moje oblíbené "wer die Bodenschätze sucht, die Regenwurme findet")..
Co se týče ohledně mého vyjádření o minulosti, že se mohli lidé hůře sebevzdělávat než dnes, tak já jsem tu minulost nijak nespecifikoval, a vůbec jsem tím nemyslel dobu, o které píšete, ale dobu asi před r. 1950, kdy většina pracovníků dělala v průmyslu a předtím v zemědělství často více než 8h denně atd. Je pravda, že třeba v antice byli vzdělaní otroci, ale to mohli být zajatí příslušníci vládnoucí třídy porobeného či poraženého národa. Školství je vlastně historicky mladá instituce a přístup VŠ pro dolní třídy ještě mladší asi od r. 1950.
jsi ubohý, politováníhodný zbabělec a všichni se budou smát tvé zbabělosti.
Ivan Štampach
Můj komentář: Kam až může křesťan, který má nastavit druhou tvář, klesnout...
Nietscheho k sociobiologii typu prací Petra Bakaláře (autor např. Tabu ve společenských vědách), který k rasistickým insiracím a superkonzervativismu typu Pata Buchanana už nemá moc daleko.
Jinak pokud jde o minulost, tak rozsáhlý seznam "libri prohibití" přístup k jiným názorům dost komplikoval, zbývaly knihovny po předcích nebo vymetat antikvariáty. Dnes je dostupnost samozřejmě mnohonásobně větší. Ale tehdy i dnes byla limitou schopnost rozumět přečtenému.
ČR je opravdu zvláštní země, nevím, kde jinde by komunista obhajoval globální kapitalismus, to je asi světové unikum.