Buď nonkonformní, vzdělávej se!

Michael Hauser

Ve chvíli, kdy se nevzdělanost stala společenskou normou, se ani elity nestydí za své mezery ve vzdělání. Schází tak sociální vrstva, jíž by se dala vzdělanost připsat aspoň symbolicky.

Je tu zvláštní vztah mezi neoliberalismem a nevzdělaností. Dobře ho vystihl Konrad Liessmann v knize Společnost nevzdělanosti. Ideologie zeštíhlování státu chce vyvolat představu, že čím méně peněz od státu, tím větší bude autonomie univerzit. Ty si potom musejí zajistit vícezdrojové financování. Do univerzit tak stále více zasahuje trh, a místo větší autonomie přichází nutnost podřídit se  zájmům trhu. Ale děje se to tak řečeno frontálně.

Rozhodující univerzitní orgány mají ovlivňovat představitelé soukromých firem. Ale ani podřízenost státní moci se nezmenšuje. Prostřednictvím rozpočtů, bilancí a evropských směrnic jsou univerzity závislé na politicích jako dřív. Autonomie, kterou má přinést zmenšení role státu a vícezdrojové financování, je ideologický pojem v čisté podobě, neboť vyjadřuje svůj pravý opak, zúžení svobody. Kontrolní a řídicí mechanismy se po zeštíhlení státu prohloubily.

Jak se pak univerzity hodnotí? Jak říká Liessmann, hodnocení probíhá tak, že se nahodile vyberou určitá kritéria, podle nichž se sestaví evaluace a testy, jimiž se posuzuje kvalita univerzit. Tím dochází k fetišizaci náhodného. Univerzity jsou nuceny přizpůsobovat výuku a vzdělávání nahodilým, zpravidla kvantitativním měřítkům, aby obstály v konkurenci. Soutěžení mezi vysokými školami se dávno netýká lepších teorií nebo chápavosti a rozhledu studentů.

Za této situace na univerzitách není místo pro humanistický ideál vzdělanosti, který spočívá v osvojování světa, rozvíjení chápavosti a vytváření osobní autonomie. Tento ideál se dokonce dostal do konfliktu s neoliberálním kapitalismem. Jak píše Liessmann, v době rychle se měnících potřeb trhu se rezignace na vzdělanost stala ctností. Jednotlivci to dává flexibilitu, snadnou přizpůsobivost okamžitým požadavkům trhu. Vzdělanost je schopnost vidět širší souvislosti a klást nepříjemné otázky, které nabourávají zažité stereotypy. Kdo chce být úspěšný, měl by se přestat ptát a být flexibilní. Ještě lepší je, když ho ani nenapadne, že by se ptát mohl. Nevzdělanost je cesta k úspěchu, vzdělanost je na překážku. Nevzdělanost se jeví jako společenská norma, jako něco samozřejmého. Ani tzv. elity, zvlášť politické, se nestydí za své mezery ve vzdělání, které se týkají i těch nejjednodušších historických a kulturních otázek.

Příslušníci horních vrstev se snaží zakrýt svou sociální odlišnost. Příkladem může být Bill Gates, který se chová i obléká tak, že bychom si ho mohli splést s „chlápkem od vedle“. Toto mizení kulturních znaků odlišnosti, jako je způsob vyjadřování, vzdělání, zájmy, samozřejmě neznamená, že horní vrstvy začínají žít ve stejných podmínkách jako vrstvy ostatní. Jak ukazuje Jan Keller, je to přesně naopak. Rozdíl mezi jejich světem a světy těch ostatních se vystupňoval natolik, že tyto světy jsou nesouměřitelné.

Je to paradox. Stírají se kulturní znaky odlišnosti, ale zvětšuje se odlišnost životních podmínek. Tento jev by se dal nazvat jako barbarizace bohatnoucích horních vrstev. Ideál vzdělanosti jim je nepochopitelný stejně jako ostatním vrstvám a třídám. Není tu tedy žádná sociální vrstva, jíž by se dala vzdělanost připsat aspoň symbolicky.

To nás vede k závěru, že být dnes nonkonformní nespočívá v nějakých vnějších znacích jako je provokativní oblečení nebo poslouchání „subverzivní“ hudby, protože to všechno už je dávno součástí ekonomického kalkulu firem. Nonkonformita se nyní rovná snaze být vzdělaný.

    Diskuse
    A máme tady další podobnost s minulým režimem. I tehdy bylo skutečné vzdělání vedoucí ke kladení otázek překážkou v úspěšnosti.
    April 22, 2011 v 12.23
    Veřejná diskuse a kritika
    podobně jako ony otázky jsou nežádoucí. Studenti se neptají a nediskutují, podobně je tomu často u učitelů - veřejná diskuse o těchto a podobných problémech a kritika ruší zaběhlé mocenské kruhy, které se etablovaly i na akademické půdě. Tedy jde o vzdělání, které neslouží pouze uplatnění na trhu. Ke skutečnému vzdělání je třeba určité odvahy a vytrvalosti.
    April 22, 2011 v 22.59
    Ad Kubíček a Šimsa
    Ad Kubíček a Šimsa
    Za kladení otázek a veřejnou kritiku člověk za minulého režimu upadal v nemilost,
    za tohoto režimu je přezírán. "Váš problém je, že jste překvalifikovaná", cituji slova manažera jisté soukromé vzdělávací instituce, která mi uštědřil jako políček.
    Ad autor
    Moc pěkné
    Domnívám se, že to, co popisujete inspirován Liessmannem jsou změny ve školství v důsledku jeho komercionalizace. Jak přibývá soukromých škol a je tendence studium zpoplatnit, duch pravé vzdělanosti se vytrácí i ze státních. Společným jmenovatelem je, že se z toho, čemu se původně říkalo vzdělání, postupně stává zboží. Nejde už o vzdělání, ale jen jeho vnější znaky: tituly, diplomy, dekrety.
    .
    V čele škol a univerzit by neměli být manažeři, protože ti maximalizují zisk, ale ředitelé, jejichž autorita by se měla odvíjet od váženého postavení v občanské společnosti.
    April 23, 2011 v 15.09
    učit se, učit se, učit se ?!
    Vzal bych to trochu přízemně - vzdělanostní společnost znamená v průměru vyšší vzdělanost a pochopení významu investic do "lidského kapitálu" pro hospodářský rozvoj.
    Na druhou stranu gaussovské rozdělení inteligenčního potenciálu v populaci je v podstatě dost trvalá hodnota, kterou nelze voluntaristicky přeskakovat.
    Na ten leninský apel "učit se" - jistě to platí, ale počítejme s tím, že vždy přes snahy po revoluci hlav bude dost těch co nepochopí přečtené nebo nebude je to zajímat.
    ??
    April 23, 2011 v 17.55
    Každá mince má rub a líc
    Na druhé straně bych možná viděl určité zlepšení (nebo neutrálně řečeno jinou kvalitu) oproti minulosti. Jestliže někdo z dolních tříd se chce vzdělávat - tedy za cenu toho, že se vzdá soutěže a postačí mu (z hlediska bohatších tříd) živoření, potom mu v sebevzdělávání nikdo nebrání. Přesněji řečeno jeho ekonomická pozice mu to stále může umožňovat, aby se vzdělával, zatímco v minulosti toto nebylo možné. Jiná věc je, že vzdělání bez nějaké aplikace se může jevit jako neplodné. (Viz Komenského výrok o tom, že teorie bez praxe je neplodná, praxe bez teorie je zaslepená.)
    ??
    April 23, 2011 v 19.40
    Darwin to jistí
    K thematu mě ještě napadlo to, že viděno optikou Darwinovy evoluční teorie - ať již se jedná o přirozený výběr druhů či výběr sexuální - jistá úroveň vzdělanosti se může jevit z hlediska evolučních cílů skutečně jako nadbytečná, resp. se v ní může objevit mezní užitek. A to se může odrážet i ve společnosti. Např. řemeslník bez VŠ vzdělání může mít vyšší příjem než vysokoškolák. Dívka nevzdělaná, ale pohledná může mít více sexuálních partnerů nebo lépe situovaného partnera (více dětí) než ošklivá vysokoškolačka. (Ostatně i ve Švejkovi je pasáž o tom, jak taková prázdná nádoba více pobaví.)
    Na druhé straně platí také to, co vyjadřuje např. v psychologii Maslowova pyramida potřeb. Jestliže člověka za týden mají vystěhovat z bytu, potom asi těžko se pustí do objevování tajů středověké estetiky; když už tak by měl spíše studovat občanský zákoník. Pokud ale nějaké základní potřeby jsou saturovány, může se objevit vyšší potřeba nějakého dalšího vzdělání, která ale může být v konfliktu s potřebami jinými, jako je společenské uplatnění či uznání, protože ne vždy jde s tímto ruku v ruce: a jak v článku naznačeno, může se stát naopak bariérou i zcela základních potřeb.
    April 24, 2011 v 14.57
    Mehr Licht - ale ne všem stejně
    Znalosti jsou různé a skutečné poznání provází také odpovědnost, nejen boj s konformitou. nevzdělaní mají blíž k fanatikům - ať již tito brání stojící chrámy a nebo je boří. Protože těžko bořit, když ne vím jak postavit nové. To je i rozdíl mezi radikalismem a extremismem - extremista se netrápí nad tím co bude když ve jménu své vize poplení co se dá. Radikální nemůže být jen vize, ale také pozitivní praxe.
    takže s tím světlem poznání je to složitější -jsme u určité dělby rolí i odpovědnosti elit - volný čas mění nejen šance pro poletování ducha (kochat se i tou středověkou estetikou), volný čas je tříbící ekonomický a mocenský faktor. A tady se ukazuje, že se uvolněný duch nestává bezprostředním faktorem egalitářského rozvoje, ale že to zprostředkování hierarchcky uspořádanými společenskými insitucemi přežívá dál.
    Upomínám se na obraz jedné literární utopie (Jefremovova Mlhovina v Andromedě). Lidé v ní žili v říši svobody - ale spousty lidí nežili intenzivně tím ideálním budovatelským patosem. Těmto slabým "spolubratřím" byly vyčleněny v představách jefremova rezervace (jmenovalo se to ostrovy zapomenutí) protože sami od sebe nechtěli duševně pracovat jako ti ostatní obyvatelé zmíněné utopie.
    Potvrzuje to že ani takový "komunistický" blahobyt saturující nejen základní potřeby nestačí změnit člověka - ti co prahnou po vzdělání bez vnějších stimulů (tj. že to nechápou jako investici do svého uplatnění) jsou a budou v menšině. Takže nonkonformní blb či studovaný lump vlastně nutně bude nadále existovat rovněž i když se do nadýchaných utopií jaksi nehodí.
    April 24, 2011 v 16.52
    Vzdělání a kultura
    Přehrdý Evropane 21. století, ty šílíš! Tvé vědění nezavršuje přírodu, nýbrž jen zabíjí tvou vlastní přirozenost. Jen zkus jednou měřit výši toho, co víš, hloubkou toho, co můžeš. Jsme bez vzdělání, ba co více, jsme zkažení a bez síly k životu, k správnému a prostému vidění a slyšení, k šťastnému uchopení toho, co je nejbližší a nejpřirozenější, a nemáme dnes ani základ kultury, protože sami nejsme přesvědčeni o tom, že v sobě máme opravdový život. Současná kultura industriální je nejnižší, nejsprotší formou bytí, jaká doposud existovala. Dokud bude existovat státně uznávané pamyslitelství, bude jakékoliv velkolepé působení opravdové filosofie (marxismu, pozn. mr) mařeno, nebo přinejmenším omezováno, a to ničím jiným než kletbou směšnosti, již na sebe přivolali zástupci této velké věci, jež však zasáhla věc samu. F. Nietzsche
    April 24, 2011 v 16.55
    Herákleitos, Marx a Nietzsche
    Tuto myšlenkovou tradici je třeba studovat, nikoliv Sokratés, Platón a Kant!
    April 24, 2011 v 17.26
    Mezi námi
    Uvědomil si někdy nějaký univerzitní filozof celý rozsah svých závazků a omezení?Nevím; pokud tak někdo učinil a zůstal přesto státním úředníkem, byl rozhodně špatným přítelem pravdy; a pokud nikdy neučinil - tu bych se domníval, že ani pak nešlo o přítele pravdy. F.N.
    April 25, 2011 v 9.04
    přirozenost nadlidí a Marx
    rozhodně neuškodí studovat různé myšlenkové tradice, klidně i toho Platona, ale tou řadou Marx - Niestche mne M.R. dostal. Nahradit hegeliánství nietscheánstvím je opravdu netradiční. Možná ho inspirovalo páně hauserovo srovnání nevzdělanosti a neoliberalismu. Starý F.N. totiž často nadával na intelektuální šosáctví a stádnost liberálních žvanilů.
    Sám byl nemocný člověk a tak romanticky toužil jak vyjde z jeskyně svého údělu, žhoucí a silný, a silný tak jako jitřní slunce, jenž vychází z tmavých hor. Vycítil stejně jako např. Spengler znaky dekadence a nihilismu starého západního industrialismu , ale to z něj ještě nedělá vlastníka pravy a právě Marx by jsitě nesouhlasil s tím jak nad rovnostářské stádo povyšoval instinkty "plavé bestie"
    Cesty hledání mystických hloubek dovedly nietscheánce až k nacismu a i když se po válce přerodilo do denacifikované podoby, kdo si dnes vzpomene na takového A. Webera a jeho "Der dritte oder der vierte Mensch" - já se držím raději rozumného pohledu na skutečnost, kde je třeba počítat s tím že vzdělání je šance i odpovědnost a ne jistota a vyhnu se se mystickým snům o nadčlověku.
    SH
    April 25, 2011 v 9.25
    Aha!
    Ad. Nynější student Kubíček. Takže minulý režim, o němž víte jen z řečí, neučil ptát se? To je pro mne novinkou. Já v něm vystudoval a právě na vysoké škole a dokonce technického zaměření, jsem se naučil především ptát a experimentovat, nikoliv pouze věřit ve zkušenosti předků. A představte si dokonce i v tak jasné vědě, jako je kupříkladu matematika. To je totiž disciplina, jejíž metodou je pouze a jenom ptaní a myšlenkový experiment. Samozřejmé že ne ta na základné škole. Proto se asi dneska nepovažuje za důležité v ní maturovat.
    Ad. Beránek. Tvrzení že v minulosti se lidé nemohli sebevzdělávat, je tou největší pitomostí, jakou jsem zatím v DR četl. Právě tam to šlo daleko líp, než kdykoliv před tím a tím víc dneska. Každý byl totiž sociálně zajištěný, že nechcípne hlady, takže i ten disident v kotelně mohl vystudovat univerzitu, nebo se z literatury stát odborníkem na cokoliv. Literatura byla dosažitelná ve všech možných oborech. Existovala totiž služba, kterou neměl nikdo na světě. V SSSR se překládalo do ruštiny prakticky všechno významné a o těch ostatních věcech existovaly anotační žurnály, jaké neměl žádný jiný jazyk. Nebyl dokonce problém ani z antimarxistickými texty. Kdo se o věc zajímal, ten dobře věděl, že se o obsahu každého stejně dozví. Existovaly totiž celé armády státem vydržovaných obránců marxismu, kteří ve svých textech velice obsáhle citovali, později dokonce záměrně, kritizovaný text a teprve pak jej vyvraceli z pozice vládnoucího dogmatu
    Ale zpět k tématu. Autor hovoří o vzdělanosti, ale v podhoubí fakticky myslí pouze jakousi „placatou“ vzdělanost, od dějin, přes estetiku po filosofii. V dobách nadvlády KSČ byl velmi populárním člověkem kupříkladu Horníček. Skoro při každém svém vystoupení ale dával okatě najevo, že vědomosti od matematiky přes fyziku, chemii až po technické problémy jsou pro něj naprosto nedosažitelné. Což byl ovšem ten nejmenší nešvar. Horší bylo, že to všechno prezentoval jako svůj klad. Vnímal jsem to coby stejnou nehoráznost, jako kdybych já, technik, považoval za svou přednost, že nechápu nic třeba ze Smetany či Mozarta. Několikrát jsem si s ním tehdy na to téma psal, ale nic to nepomohlo. Pořád se chlubil, že je technický nevzdělanec. Dodneška je módou u všech herců tvrdit, že šli na uměleckou školu proto, že vůbec nerozuměli třeba matematice atd. A není v nich při tom vyznání ani kousek studu. V mých očích jsou prostě placatí.
    Řeknu to naplno. Člověk, který neumí alespoň jeden cizí jazyk, neumí hrát na žádný hudební nástroj, nezná alespoň základy fungování věcí, které jej obklopují, neorientuje se v zeměpise a historii, nepřečetl základní světovou klasickou literaturu, nezná základní myšlenkový přínos největších duchů lidstva, může mít titulů před i za jménem kolik chce, v mých očích zůstane nevzdělancem. Maximálně odborníkem, který ví všechno skoro o ničem a nic o všem ostatním.
    Na závěr si dovoluji tvrdit, že autor mne vůbec nepřesvědčil, že neoliberalismus je odpůrcem vzdělanosti. A už vůbec ne, že je odpůrcem vědění. Neoliberalismus má sice tendenci globálního zotročení, ale ani to nemůže zabít touhu po vzdělání. Jak říká Dolejš, u té skupiny lidí podle gaussovy křivky, pro něž je životní nutností. Můžeme to vidět prakticky na každém kroku, kolik dneska kupříkladu lidí bez oficiálního vyškolení ovládá znalosti, o kterých dokonce už lidstvo pomalu ztratilo vědomí.
    April 25, 2011 v 10.40
    Kult Nietzscheho, kult Marxe a vzdělání
    Kult Nietzscheho je právě tak škodlivý jako byl kult Marxe a jakýkoli jiný oficiální dogmatismus. Nietzsche podobně jako Marx je břitkým a duchaplným kritikem, ale v okamžiku, kdy se z nich učiní svaté náboženství stávají se překážkou skutečného vzdělání. Herakleita, Nietzscheho a Marxe je potřeba číst stejně tak kriticky jako Platóna či Kanta. S jejich nadřazeností přišla postmoderna, která však nemůže nic tvrdit, protože kdykoli něco tvrdíte, zvedáte nárok pravdy a obracíte se na druhé, hledáte souhlas, postmoderna na pravdu nevěří, disens preferuje před konsensem, vzdělání pouze destruuje či dekonstruuje. Jako kritika a sebekritika je to užitečné, Platóna a Kanta to však nijak neruší, skutečnou alternativu nenabízí.

    Ad Hošek: Sice s kolegou většinou nesouhlasím, ale tentokrát postihl určitý důležitý aspekt. Touhy po skutečném vzdělání, po dobrých knihách, po společenství podobně smýšlejících lidí bylo za starého režimu mnohdy více než dnes, kdy jsou zdánlivě všechny možnosti otevřené.
    April 25, 2011 v 11.40
    Odvaha vidět
    Velký ruský filosof N. Berďajev ve své filosofii lidského údělu byl schopen uznat a uznal, že na úsvitu 20. století stáli dva géniové, jeden byl géniem kolektivismu a druhý individualismu - ano Karl Marx a Friedrich Nietzsche. Později byl odeslán na lodi filosofů pryč z vlasti... Myslel jsem, že jsme už trochu dále a nenecháme si pravičáky a neonacisty ukrást autora, který jako jeden z mála Evropanů spolu s Emersonem a Thoreauem publikoval v časopise Liberty. No nic, člověk je zvíře, které může slíbit - třeba že bude bojovat za svobodu lidstva, ale nemusí své sliby plnit, že? Onen vysmívaný ale leckým i obávaný nadčlověk však své sliby plní... Takže, když na někoho plivete, dávejte si pozor, zda neplivete proti větru! Lidstvo touží po svobodě a jednotě, pak teprve začíná skutečná historie. K tomu nám dopomáhej Karl Marx :-)
    April 25, 2011 v 14.21
    Příšte si probereme
    Láďu Klímu. Posledního velkého českého filosofa. Do té doby si prosím nastudujte základní i sekundární literaturu, ať má debata trochu vyšší úroveň...
    April 25, 2011 v 14.33
    Doporučená četba
    Když máte v Česku titul, jste podle běžného mínění prostě "někdo", i kdybyste byl úplný idiot (a že otitulovaných hlupáků i hodnostmi univerzitních profesorů znám požehnaně, to mohu odpřísáhnout před soudem na Písmo svaté).

    Lidem je úplně lhostejné, odkud a jak jste ten titul získal, jaká práce za ním stojí, jak se po získání onoho titulu ukazuje, že jste ho byl hoden.

    Pro českou veřejnost jaksi instinktivně je úplně jedno, jste-li doktor práv z Oxfordu nebo z nějaké české vesničky, důležité je naopak to, co máte před jménem a za jménem. Někteří naprosto bezvýznamní "vědci" v Česku mají více titulů (taková ta klasika prof. Dr. XY, CSc.) než většina nositelů Nobelových cen, kteří jsou z anglosaského světa (kde "profesor" je označení pracovní pozice a nejvyšší vědecký titul je Ph.D. nebo M.D.).

    Pro anglosaský svět je mnohem prestižnější ohodnocení vědce, když je přijat za člena Královské společnosti (zkratka FRS) než nějaký akademický titul či pracovní pozice. Naopak pro českého člověka je mnohem důležitější a srozumitelnější kastovně nadřazený otitulovaný hlupák než nobelista s jediným titulem (mnoho profesorů na Harvardu v biomedicínských oborech jsou prostě "XY, Ph.D." a nic víc).

    Stačí se ostatně podívat do médií na obřadné chování (v TV, rádiu, novinách...) redaktorů k otitulovaným lidem ve smyslu: když už ty tituly máš a někdo mi tě v Česku doporučil, musíš být přece vědec a odborník. A pak se redaktor submisivně ptá a téměř prosí, aby mu kastovně vyšší autorita nějak lidově vysvětlila svou vyšší moudrost, kterou běžný člověk nikdy nemůže pochopit adekvátně - a už vůbec ne a především ne její význam pro společnost, která vyšší kasty platí ze svých daní.

    Za takového stavu je návrh ministra školství Dobeše naprosto destruktivní. Naopak by se mělo celospolečensky začít nejprve diskutovat o tom, proč vůbec udělujeme tituly a jaký to má význam. Mělo by se začít s osvětou, že není titul jako titul a že za titulem musí být reálná kvalita, jinak je to frak pro zakrytí bídy hastroše někde v poli (často se za titulem Ph.D. či prof. v biomedicínských vědách skrývá myšlení středoškolského laboranta).

    Novináři by měli otitulované lidi zpochybňovat, ověřovat si jejich výkon z nezávislých zdrojů a brát je jako úplně normální lidi.

    http://www.blisty.cz/art/58342.html
    April 25, 2011 v 16.21
    pozor na sešup od nadšení k slepé víře
    souhlasil bych s panem Šimsou, že jakýkoliv kult je špatný. Nestačí číst ale rozumět čtenému a dávat si to kriticky, bez mesianismu a eschatologie do souvislostí. To je samozřejmě to nejtěžší.
    Faktem je že Marx spíše tímto způsobem oslovil extrémní levici, kdežto Nietsche spíše extrémní pravici. jejich knihy extrémem nebyly, ale člověka můžete ubýt i ranou do hlavy od těžkého svazkju Písma svatého, takže v tom to nebude.
    April 25, 2011 v 16.59
    Přesně tak,
    nikoliv podle slov, ale podle ovoce poznáte je. Evropská myšlenková linie od Platóna, přes tomisty a Kanta s jeho Kritikou čistého rozumu, vedla postupně k zpustošení několika sousedních kontinentů (Indiány nezachránil ani Atlantický oceán) a nakonec k 2. světovým válkám, které málem zničili i samotnou Evropu. Monotonoteismu - byť ve filosofickém hávu - prostě k ničemu jinému vést nemůže. Je to jasné teoreticky i z empirie. Těch stovek milionů lidí, které byly obětovány této bludné myšlence je mi však líto... Vám ne, přátelé?
    April 25, 2011 v 17.12
    No vida...
    Milan znamená milý, milovaný, přívětivý a je to jméno původem slovanské.

    http://www.zenamanazerka.cz/cs/clanek/clanky/zabava/jak-se-jmenujete-jmena-a-jejich-oblibenost-v-ceske-republice.html
    April 25, 2011 v 18.55
    norma nevzdělanosti na hradě i v podhradí
    jak platónský mudřec ničí kontinenty jako bájnou Altantifdu je docela pikantní saloní představa, ale protože tohle bylo téma o vzdělanosti, tak raději zpět k základní tezi, tj., že nonkonformita nenahradí mozek. Takže jaro v duši a hupky, hupky do knihovny a učit se, učit se a učit se.
    April 25, 2011 v 19.05
    Dobrá byla školská reforma Johna Deweye
    v USA. Bohužel ji establishment demontoval. Co ji oprášit v ČR? Vždyť pragmatik Dewey vycházel svým způsobem z Komenského...
    April 25, 2011 v 19.09
    jo a ještě ad Plató
    Karl Popper kořen totalitarismu ve své slavné studii odhalil právě v tomto vyškolenci egyptských kněží...
    April 25, 2011 v 19.42
    hledači pokladů a žížaly
    kde jsou jaké kořeny - nad tím se lze zamýšlet např. i nad četbou desítky let staré knihy francouze Juliena Bendy "La trahison des Clercs" - unás známé jako Zrada vzdělanců. Některým stačí že autor byl Žid, jiným bude konvenovat kritika úslužnosti problematickým politickým hnutí. Každého někdo školil (čistý autodidakt dnes neuspěje), někoho ve VUMLu, jiného v CEPU a jiného egyptští kněží.
    Názory na J. Bendu mohou být různé, v každém případě i tahle kniha dokládá že někteří duševně pracující slouží ideologiím (tedy zájmům) a jiný se trápí s pravdivostí poznání. Věčné dilema, vidte pane Goethe (v Urfaustovi např. napsal JWG moje oblíbené "wer die Bodenschätze sucht, die Regenwurme findet")..
    April 25, 2011 v 20.58
    Nietzsche a Marx jako kritici - bořiči, Platóna a Kanta však nevyvrátili
    Co nabízejí Nietsche a Marx místo Platóna a Kanta? Hrůzy 20.století se děly mnohem spíše ve jménu prvních dvou než ve jménu druhých dvou. Popperova kritika je inspirativní, ale je to válečné dílo, Popper ovšem bojoval touto cestou proti fašismu, nacismu a komunismu, takže se zaměřil v první řadě na Platóna a Marxe, v druhé řadě proti Herakleitovi, Aristotelovi a Hegelovi, Nietzschem a Heideggerem se nezabýval, protože je nepovažoval za autory, které by bylo třeba vážněji kritizovat, protože jejich teze nejsou nijak odůvodňována a argumentovány - to že je někteří jejich čtenáře považují za génie, bylo pro Poppera příliš málo. Nietzsche je v intelektuálních kruzích po revoluci obdivován, ale tento obdiv je často nekritický. Co nového kromě platonismu naruby, věčného návratu stejného, přehodnocení všech hodnot, vůle k moci nabízí? Kritika je to vtipná a inspirativní, ale myslím, že její nekritické přebírání je intelektuálně neplodné. Když si položíte otázku ve jménu jakých norem a myšlenek svoji kritiku provádí, ocitnete se ve víru?
    April 26, 2011 v 11.26
    Pane Šimšo,
    je vidět, že jste z Nietzscheho mnoho nečetl a pochopil bohužel ještě méně... Je to škoda, ale nic si z toho nedělejte - jeho myslitelský výkon je například podle Zdeňka Neubaura nesrovnatelně náročnější než Einsteinův. Pokud prý někoho - tedy zřejmě i vás -, jeho některé výroky pobuřují, tak je to proto, že není spolu s ním schopen střídat perspektivy mimo dobro a zlo. Moderní věda však jeho filosofii pozoruhodným způsobem vychází vstříc, viz sociobiologie a teorie informací.
    April 26, 2011 v 13.41
    Pane Rokytko,
    špatně a nepozorně čtete, za prvé komolíte mé jméno, za druhé si o sobě zřejmě myslíte, že jste stejný "génius" jako Nietzsche. Myslím, že Nietzscheho znám a rozumím mu lépe než Vy. Vy ho jen obdivujete a domníváte se, že můžete druhé urážet podobně jako to dělal on. Urážkami, kterými jste častoval pana Štampacha se vylučujete z slušné společnosti. K diskusi: To, že něco řekne Nietzsche nebo Zdeněk Neubauer, ještě neznamená, že je to pravda. Pokud jste důsledný nietzscheán a postmodernista, tak se onoho nároku na pravdu vzdáváte a sdělujete nám pouze své osobní preference. Pokud chcete diskutovat, tak byste měl dodržovat určitá pravidla, pokud nás chcete pouze oblažovat svými moudry, tak byste měl být natolik poctivý vůči sobě i nám, že u svých diskusních příspěvků budete předesílát: toto není diskusní příspěvek, ale výrok mudrce, myšlenka génia, které se každé diskusi i kritice vymykají.
    April 26, 2011 v 13.52
    Omlouvám se pane Šimso za překlep,
    to se stane každému i géniům :-) No a jinak, když nechcete diskutovat, tak nediskutujte, vždyť vás nikdo nenutí... Já jsem nonkomforní a vzdělávám se, jak nás pan Hauser vyzval. Teď si chystám pozorně prostudovat Antikrista, vadí vám to? Dětinské a samolibé pseudodialogy Platóna nevyhovují mému literárnímu vkusu, jde totiž jen o monolog, ale když si myslíte, že lidé byli původně koule se čtyřma nohama a rukama, proč ne, je to vaše věc.
    April 26, 2011 v 14.41
    Omluvu přijímám, na věcnou diskusi čekám
    Neodpověděl jste na námitku, že pokud jste důsledný nietzscheánec a postmodernista, vzdáváte se nároku na pravdu a tedy i nároky na posuzování Vašich výroků jako pravdivých - potom Vám už jen zbývá, zaujmout druhé tím, že je budete šokovat či urážet. Studium Antikrista doporučuji, třeba se dovíte také něco o křesťanství, pokud tedy budete číst pozorně a kriticky - můj názor na toto Nietzscheho dílo najdete na stránkách Katolické dekadence - formuloval jsem ho před 5 lety. Nietzscheho čtu více než 30 let. Zásada věcné diskuse spočívá v tom, že polemizujeme s výroky, které druhý řekl a nepodsouváme mu výroky, které neřekl, to jsou Vaše "koule se čtyřma nohama a rukama". Charakterizovat Platónovy dialogy jako "dětinské a samolibé" vypovídá více o Vás než o Platónovi.
    April 26, 2011 v 14.50
    30 let čtete šíleného Bédu a
    a nevíte, že výrok o nekvalitě platónských dialogů je jeho? Navíc neznáte ani Platóna, nejenže tvrdil, že lidé byli původně koule se čtyřma nohama a rukama, ale pak tu kouli bůh rozřízl a od té doby lidé hledají svůj protějšek... On ovšem nehledal, on chtěl, aby filosofům a vítězným vojevůdcům museli být po vůli ti nejkrásnější mladíci v obci... Máte podobné tendence, když se vám tak líbí?
    April 26, 2011 v 16.07
    tyhlety výkřiky,
    to je zas marňárna teda. Tvrdit, že Platón tvrdil, že lidé byli koule se čtyřma nohama, je jako tvrdit, že Jaroslav Hašek tvrdil, že Ferdinanda nám nezabili Srbové, ale Turci.
    ??
    April 26, 2011 v 16.10
    Reakce na pana Hoška
    Pane Hošku, možná že Váš nesoulad s panem Horníčkem pramení z toho, že pan Horníček byl herec a i ve svých autorských pořadech v TV dělal především zábavu. Nebo si skutečně myslíte, že jeho technický obzor zůstal u skoby, jak říkal? Jinak řečeno to beru jako výroky cum grano salis.
    Co se týče ohledně mého vyjádření o minulosti, že se mohli lidé hůře sebevzdělávat než dnes, tak já jsem tu minulost nijak nespecifikoval, a vůbec jsem tím nemyslel dobu, o které píšete, ale dobu asi před r. 1950, kdy většina pracovníků dělala v průmyslu a předtím v zemědělství často více než 8h denně atd. Je pravda, že třeba v antice byli vzdělaní otroci, ale to mohli být zajatí příslušníci vládnoucí třídy porobeného či poraženého národa. Školství je vlastně historicky mladá instituce a přístup VŠ pro dolní třídy ještě mladší asi od r. 1950.
    April 26, 2011 v 18.31
    Z pošty
    Pokud nepřistoupíš na přímou fyzickou konfrontaci, ke které jsem tě veřejně vyzval, tak
    jsi ubohý, politováníhodný zbabělec a všichni se budou smát tvé zbabělosti.

    Ivan Štampach

    Můj komentář: Kam až může křesťan, který má nastavit druhou tvář, klesnout...

    April 27, 2011 v 4.18
    nadčlověk, podčlověk a zmatky v hlavách
    já jen doufám že něčí svébytná cesta ke vzdělání nepovede od
    Nietscheho k sociobiologii typu prací Petra Bakaláře (autor např. Tabu ve společenských vědách), který k rasistickým insiracím a superkonzervativismu typu Pata Buchanana už nemá moc daleko.
    Jinak pokud jde o minulost, tak rozsáhlý seznam "libri prohibití" přístup k jiným názorům dost komplikoval, zbývaly knihovny po předcích nebo vymetat antikvariáty. Dnes je dostupnost samozřejmě mnohonásobně větší. Ale tehdy i dnes byla limitou schopnost rozumět přečtenému.
    April 27, 2011 v 4.23
    ad Platón
    a když už se tu bavíte o Platónovi vytrženě z jakéhokoliv kontextu, co byste řekli na jeho názor, že : "Přístup k moci by měl být zakázán těm, kteří jí milují." Mně se tedy docela líbí.

    April 27, 2011 v 10.59
    Když kněz vystoupí se svými povídačkami na kazatelnu, víme už díky vědě, že se nemýlí, ale že jen sprostě lže. Friedrich Nietzsche
    April 27, 2011 v 11.15
    kněz Nietscheánství
    "když jdeš k ženě, nezapomeň na bič" - taky Nietsche. Bez něktzrých moudrostí tohto guru víry v přirozené síly se prostě obejdu.
    April 27, 2011 v 11.19
    interpetace jsou různé,
    souvisí se slavnou fotkou, kdy je Béda se svým přítelem zapřažen ve vozíčku a lou Salomé nad nimi stojí - hádej s čím? Moderní sexuolog to komentoval, že co si lidé domluví a nevadí jim to, je z vědeckého hlediska v pořádku. Tak co ti vadí?
    April 28, 2011 v 7.28
    fackovaná a vzdělanost
    jenže tady šlo o vzdělání a ne návštěvu sado-maso salonu. Pokud má někdo potřebu mlátit druhého, ať to nevydává za vzor filosofie. Nebo mu to někdo taky vrátí. Nějak tu debata zdegenerovalo do absurdit. Nechme i tedy i jiným.
    April 28, 2011 v 11.46
    Z dobrého vzdělání plyne poznání, že biologie je
    původnější než ontologie. Připomeňme si, že v biblické řeči znamená poznat -JADAH - též splynout v milostném objetí. A také latinské sapio -vědět, z něhož se odvozují výrazy pro moudrost, vědění a vědu, znamenalo ochutnávat. Milovník pravdy (filosof) tedy ví, že k lásce vede i bolest...
    April 28, 2011 v 12.31
    Ale teď vážněji
    Fyzickou konfrontací mi vyhrožuje mystik Štampach, nikoliv já jemu, tak to jen pro pořádek... A teď k Nietzschemu: Nietzschova biologická ontologie nejen předjímá postmoderní relativismus pravdy, ale zároveň představuje řešení epistemologických paradoxů a antinomií současné vědy. Navíc nabízí východisko z postmoderní skepse, agnostických, destruktivních a nihilistických důsledků, k němuž se zdá ontologický a hodnotový relativismus neodvratně směřovat.
    ON
    April 29, 2011 v 11.02
    ad pna Hošek
    Mohu potvrdit, že když se za minulého režimu člověk snažil, tak se k nějaké západní literatuře dostal. Ale takový ráj to nebyl. Rozhodně ne v humanitních oborech. Psal jsem diplomku na téma amerického osvícenství a sociální filozofie instrumentalismu a většinu literatury jsem sehnal v univerzitní knihovně nebo na akademii. Šlo ale o literaturu staršího data (nejnovější do padesátých let). Když jsem se detailněji zabýval postempirickou filozofií a historií vědy, dostal jsem se k nějaké literatuře nanejvýš do sedmdesátých let. V univerzitních knihovnách ale nebyla nejnovější západní filozofie sedmdesátých a osmdesátých let. Mnoho západních autorů bylo na indexu a přístupných ve zvláštních fondech, na které bylo třeba povolení. (Zajímavé bylo, že šlo často o neomarxistické a levicové autory). V SSSR se více překládalo než u nás, ale u nás byly tyto texty těžko dostupné (jako by neexistovaly). A pokud jde o seznamování se se západními autory prostřednictvím „přesných“ citací v sovětské literatuře, tak to je spíše taková sranda. Je pravda, že jsem se v sovětské literatuře, která u nás vycházela, opravdu setkával s podrobným vyprávěním o tom, co na západě tehdy ve filozofii a sociologii frčelo, ale později jsem při četbě originálu zjistil, „jak to opravdu je“. Ten marxleninský filtr, skrze který výběr citací musel projít a následná interpretace byly pro porozumění těchto autorů naprosto zničující.
    April 29, 2011 v 11.42
    Debata nám trochu sklouzla
    jinam. Snad i pan Štampach a jeho bratři chápou, že nahájím doby minulé, jak se občas pokouší mé textíky dezinterpretovat, ale BUDOUCÍ. Pokud vím, tak je ateismus povolen a naštěstí se zdárně šíří navzdory vládnoucím zkorumpovaným mystikům... Pěkně to předvedl bratr Drobil, že?
    April 30, 2011 v 21.16
    Politici by se měli učit ekonomii
    (...) Řada politiků, stejně jako ve 30. letech, chce růst čistým exportem, to je strategie destruktivní pro všechny, protože vyustuje v tzv. závod ke dnu a v něm, jak poznamenal Stiglizt, prohrávají úplně všichni.
    ČR je opravdu zvláštní země, nevím, kde jinde by komunista obhajoval globální kapitalismus, to je asi světové unikum.
    + Další komentáře