Iniciativy zahajují kampaň proti billboardům u silnic

ČTK

Společnost Acta non verba a server nechceme-billboardy.cz společně zahájily kampaň za odstranění reklamních poutačů u silnic. Připojily se k ní už i některé firmy jako Vodafone, Okin Group a Schwarzmüller.

Kampaň proti reklamním plochám umístěným v blízkosti českých silnic ve středu zahájila společnost Acta non verba (ANV) spolu se serverem nechceme-billboardy.cz. Společnost o tom informovala ČTK s tím, že ke kampani se zatím připojily firmy Vodafone, Okin Group a Schwarzmüller.

„Česko je jednou z posledních zemí v Evropě, kde jsou silnice lemovány reklamními poutači. Ve vyspělých zemích již dávno pochopili, že ekonomické přínosy reklamy u silnic jsou zanedbatelné ve srovnání s riziky a negativy, které billboardy přináší," uvedla obecně prospěšná společnost v tiskové zprávě. Billboardy kolem dálnic dlouhou dobu kritizují i někteří dopravní odborníci.

Kvůli nepozornosti řidičů došlo v České republice loni k více než dvanácti tisícům nehod, při kterých zemřelo 88 lidí. Jednalo se o vůbec nejčastější příčinu dopravních nehod. Téměř sedmnáct tisíc nehod policie eviduje jako srážky s pevnou překážkou, po nichž zůstalo 187 mrtvých. Statistiky sice neuvádějí, jakou část těchto nehod mají na svědomí přímo reklamní poutače, ale odborníci se podle autorů kampaně shodují, že při střetu s billboardem zemře asi deset lidí ročně.

„Prostřednictvím České asociace pojišťoven jsme vyzvali i pojišťovny působící v České republice, aby se připojily. Jsou to právě ony, kdo masivně inzeruje pojištění pro motoristy na billboardech, tudíž se tak významně podílejí na zvyšování nebezpečnosti silničního provozu. Myslím, že by s tím měly něco udělat," uvedl ředitel ANV Vojtěch Razima.

Jako první se do kampaně zapojila firma Vodafone. Do konce června odstraní všechny své reklamy u dálnic a silnic s maximální povolenou rychlostí devadesát km/h a více.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) loni v listopadu oznámilo plán na odstranění 440 poutačů, tedy zhruba pětiny ze všech reklamních ploch, do konce prvního čtvrtletí letošního roku. Zcela zmizet mají do několika let reklamní billboardy od českých dálnic a rychlostních silnic. ŘSD se však nedaří plnit svůj slib tak rychle, jak původně plánovalo.

Podle ANV je největší problém s výpověďmi dobíhajících smluv na přibližně 395 billboardů umístěných podél dálnic. Podle ŘSD vznikly problémy například s odstraňováním reklamních ploch, které jsou postavené načerno nebo nesplňují dopravní předpisy. Po odstranění billboardů by nejbližší reklamní plakát neměl být dálnici blíž než dvě stě metrů.