Uganda se chystá vzkřísit železnice

Anna Sedláčková

Východoafrické vlády plánují výstavbu nové železniční tratě. Náklady na udržování silnic jsou příliš vysoké.

Napříč východní Afrikou vyroste nové železniční spojení. Keňa se postará o trať od východního pobřeží ke svým západním hranicím, kde stavitelské práce převezme Uganda. Železniční trať má snížit náklady na dopravu, které nezatěžují pouze

vlády států. „Dopravci utratí jmění za opravy nákladních aut. Navíc kvůli děravým silnicím méme spoustu nehod," uvedl ugandský ministr veřejných prací John Byabagambi.

Uganda se sousedním Jižním Súdánem dohodla také modernizaci dlouho opuštěné linky z města Gulu do Juby, hlavního města Jižního Súdánu, píše pro IPS Joshua Kyalimpa. Opravovat se bude i vnitrostátní ugandská linka z hlavního města Kampaly do Kasese a spojení do Rwandy a na východ do Demokratické republiky Kongo.

Na 820 kilometrů dlouhé cestě z Kampaly do keňského přístavu Mosaba, kterým se vyváží a dováží většina ugandského zboží, musí soukromý přepravce nákladů Awali Mugawa nechat své vozidlo opravit alespoň dvakrát. Po silnici jezdí už patnáct let a vydat se na ni bez mechanika je podle jeho zkušeností riskantní. „Je tam pár děr, na kterých se vám auto nerozbije, jen pokud máte štěstí,“ myslí si Mugawa.

Náklady na opravu nákladních automobilů se promítají v ceně zboží, a přesouvají se tak na zákazníka. Východoafrické státy zavedly maximální možné zatížení nápravy, aby silnice udržely ve sjízdném stavu. To se však nelíbí přepravcům. „Na opravách automobilů přicházíme o miliony dolarů a omezené zatížení nápravy znamená další ztráty,“ stěžuje si Steven Tasobya z Asociace komerčních přepravců.

Obnovit železniční spojení se východoafrické státy v minulosti již několikrát neúspěšně pokusily. Devět set kilometrů dlouhou trať z Mosamby do Kampaly měla vystavět společnosti Rift Valley Railways, jež se však potýká s finančními potížemi.

Modernizaci regionální železniční sítě bude nyní financovat Světová banka. Její prezident Robert Zoellick slíbil Ugandě pomoc s vybudováním přístupu k přístavům, usnadněním obchodu a prohloubením integrace východoafrického regionu. „Se správnou infrastrukturou, jako je například železnice, má Uganda dobré postavení na to, aby překonala překážky vnitrozemského státu a zvýšila úroveň oblastního obchodu,“ myslí si Zoellick.

Peníze od Světové banky chtějí východoafrické státy využít také k přestavbě stoleté tratě z Mombasy do Kampaly na moderní železnici o normálním rozchodu. Při výstavbě tratí se počítá s využitím odborníků z Indie, kteří mají s podobnými projekty zkušenosti.

Další informace:

IPS Railway Revival Planned